رمزنگاری و اهمیت آن در امنیت اطلاعات

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
رمزگذاری داده در امنیت سایبری

در دنیای دیجیتال خصوصاً کسب‌و‌کارهای دیجیتال، هنگام ذخیره و سازماندهی اطلاعات با چالش‌های خاصی روبرو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در فضای دیجیتال امروزی، امنیت اطلاعات است. بسیاری از داده‌های شما بر روی یک پلتفرم دیجیتالی پیاده شده است که احتمال دسترسی به آن را افزایش می‌دهد. همچنین آن را در برابر تهدیدات سایبری جدید آسیب‌پذیر می‌کند. رمزنگاری داده‌ها راهی برای جلوگیری از نقض داده‌ها، امنیت اطلاعات و کاهش آسیب در صورت وقوع است.

رمزنگاری داده چیست؟

رمزنگاری داده‌ها یک روش امنیتی دیجیتال است که اطلاعات را از کسانی که مجوز دسترسی ندارند پنهان می‌کند. رمزگذاری «پارامترهایی را برای ورود» ایجاد می‌کند. اساساً این رمز عبوری است که رایانه باید قبل از اینکه بتواند داده‌ها را از سرور حاوی آن بازیابی کند، بداند.

رمزگذاری داده‌ها به معنای درهم ریختن اطلاعات آن در قالب غیرقابل استفاده است. رمزنگاری داده‌ها در امنیت اطلاعات از الگوریتم‌های پیچیده برای غیرقابل دسترس کردن داده‌ها استفاده می‌کند. یک مهاجم ممکن است بتواند فایل را ببیند، اما الگوریتم رمزگذاری آن را بی‌فایده می‌کند.

کاربران مجاز در سازمان شما ابزاری برای رمزگشایی الگوریتم و مشاهده داده‌ها خواهند داشت. هر دستگاه مجاز در شبکه می‌داند که کد رمزگذاری را حل می‌کند و اطلاعات را به فرمت اصلی خود تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه فایل‌های زیپ را پیش از ایمیل‌، رمزگذاری کنیم

رمزگذاری داده‌ها چگونه کار می‌کند؟

رمزنگاری داده شامل ارتباط بین فرستنده و گیرنده است. فرستنده اطلاعات سرور یا دستگاهی است که حاوی اطلاعات است. گیرنده دستگاهی است که درخواست دسترسی به اطلاعات را دارد. کد رمزگذاری داده تضمین می‌کند که فرستنده فقط اطلاعات را در اختیار گیرنده مجاز قرار می‌دهد.

دو نوع کد رمزنگاری داده وجود دارد: نامتقارن و متقارن.

در رمزگذاری نامتقارن امنیت اطلاعات، کدها یا کلیدهای جداگانه به رمزنگاری و رمزگشایی کمک می‌کنند. یک کلید عمومی داده ها را رمزگذاری می‌کند. اشخاص مجاز یک کلید خصوصی دریافت می‌کنند که اطلاعاتی را که کلید عمومی درهم می زند رمزگشایی می کند. دانستن کلید عمومی به تنهایی برای دسترسی به داده ها کافی نیست.

در رمزگذاری متقارن، یک کلید برای رمزگذاری و رمزگشایی برای امنیت اطلاعات وجود دارد. سرور از یک کد برای مخفی کردن اطلاعات استفاده می‌کند. سپس دستگاه‌هایی که آن کد را می‌دانند می‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

رمزگذاری داده ها در امنیت اطلاعات

چرا رمزگذاری داده‌ها مهم است؟

رمزنگاری داده‌ها برای امنیت اطلاعات هر کسب و کاری که در بازار متمرکز دیجیتال امروزی فعالیت می‌کند ضروری است. رمزگذاری داده‌ها، کسب‌وکار شما را برای پتانسیل واقعی نقض داده‌ها آماده می‌کند، از آسیب‌های مستقیم به امنیت اطلاعت محافظت می‌کند و آسیب غیرمستقیمی که می‌تواند به سازمان شما وارد کند را کاهش می‌دهد.

چهار ویژگی اهمیت رمزنگاری را برجسته می‌کند:

1- پتانسیل و خطرات حملات سایبری

اولین دلیل مهم بودن رمزگذاری این است که داده‌های دیجیتال آسیب‌پذیر هستند. این آسیب‌پذیری می‌تواند به آسیب‌های قابل توجهی منجر شود.

داده‌های شما حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره کسب و کار، مشتریان و کارمندان شما است. مهاجمان سایبری آن اطلاعات را می‌خواهند و ابزارهای مختلفی برای به‌دست آوردن آن در اختیار دارند. از هک کردن سرورهای شما گرفته تا فریب کارمندان، مجرمان سایبری ممکن است سعی کنند به روش‌های مختلف به داده‌های شما دسترسی پیدا کنند. نقض داده‌ها می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. گزارش‌های اخیر از IBM نشان می‌دهد که نقض داده‌ها می‌تواند به‌طور متوسط ​​9.44 میلیون دلار برای یک تجارت آمریکایی هزینه داشته باشد.

رمزگذاری می تواند پیامدهای بالقوه واقعی و مضر نقض داده ها را کاهش دهد. به همین دلیل، رمزگذاری فایل‌ها قبل از ذخیره یا انتقال آنها در امنیت اطلاعات بسیار مهم است.

2- اطلاعاتی که شامل داده های شما می‌شود

رمزگذاری داده‌ها نیز به‌دلیل نوع اطلاعاتی که سرورهای شما دارند، حیاتی است. شرکت شما سوابق گسترده‌ای را نگه می‌دارد که همه چیز را، از مالکیت معنوی گرفته تا آدرس کارکنان و اطلاعات پرداخت مشتری را پوشش می‌دهد.

اطلاعاتی که شرکت شما در اختیار دارد دارای ارزش کافی برای جذب مهاجمان دائمی است. کسب و کار شما برای ایفای نقش منحصر به فرد در بازار به مالکیت معنوی خود متکی است. کارمندان و مشتریان اعتماد دارند که امنیت اطلاعات بانکی آنها در دستان سازمان شما محفوظ است. نقض داده‌ها می‌تواند داده‌های حساس را به خطر بیاندازد که کسب‌وکار، کارکنان و مشتریان شما را در موقعیت‌های آسیب‌پذیر قرار می‌دهد. از رمزنگاری داده‌ها برای محافظت از تمام اطلاعات ارزشمند استفاده کنید.

3- قابلیت‌های حفاظتی رمزگذاری داده ها

اثربخشی رمزگذاری داده یکی دیگر از دلایل اهمیت آن است. رمزگذاری داده‌ ها روشی اثبات شده برای جلوگیری از رهگیری داده‌ها و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از حملات سایبری است.

پیاده‌سازی یک استراتژی رمزگذاری داده‌ها به‌طور خودکار داده‌ها را ایمن‌تر می‌کند. یک مجرم سایبری برای دسترسی به داده‌های شما به یک کد خاص یا ابزار پیشرفته نیاز دارد که بتواند آن را رمزگشایی کند. حتی اگر مهاجم به شبکه شما نفوذ کند، داده‌ها بدون کلید صحیح بی‌فایده خواهند بود.

شبکه خود را به‌عنوان یک پارکینگ دردار در نظر بگیرید که در آن هر وسیله نقلیه حاوی داده‌های مهم است. حتی اگر یک دزد بخواهد گیت را بشکند، باز هم باید قبل از سرقت هر چیزی ارزشمند، یک ماشین قفل نشده پیدا کند. وارد شدن به یک کد رمزگذاری مانند تکان دادن دسته و یافتن قفل بودن ماشین است.

رمزگذاری همچنین به‌جز امنیت اطلاعات، از داده‌ها در صورت سرقت سخت افزار محافظت می‌کند. سرقت یک دستگاه برای دسترسی به داده‌های آن کافی نیست؛ دزد همچنان برای رمزگشایی اطلاعات حساس به رمز عبور کاربر نیاز دارد. با استفاده از تشبیه گاراژ پارکینگ، یک جنایتکار ممکن است بتواند یک ماشین قفل شده را از محوطه خارج کند، اما برای ورود به داخل همچنان به کلید نیاز دارد.

4- ابعاد حیثیتی امنیت داده های سازمان

دلیل نهایی اهمیت رمزگذاری داده ها، ارزش بیرونی است که می‌تواند برای کسب و کار شما فراهم کند. در حالی که ارزش مستقیم رمزنگاری در قابلیت‌های محافظتی آن است، توانایی سازمان شما را برای جذب و حفظ مشتریان نیز بهبود می‌بخشد.

فراتر از حفاظت خام، رمزگذاری داده ها قابلیت‌های خدمات شما را بهبود می‌بخشد. نقض داده‌ها به مشتریانی که داده‌های آنها به‌سرقت رفته است آسیب مستقیم وارد می‌کند، اما این فقط شروع کار است. کسب و کار شما زمانی را صرف جمع‌آوری تَرکش‌ها پس از نقض داده‌ها می‌کند که منجر به اختلال در خدمات و از دست رفتن بهره‌وری می‌شود. رمزنگاری داده‌ها از آسیب‌های ناشی از بازیابی پس از نقض جلوگیری می‌کند.

برنامه‌های کاربردی رمزگذاری داده ها

داده‌های شرکت اشکال متعددی به خود می‌گیرد و در کانال‌های مختلف حرکت می‌کند. رمزگذاری داده‌ها یک روش امنیتی همه کاره است که می‌توانید در اکثر مواقع برای امنیت اطلاعات استفاده کنید. از یک کلید رمزگذاری برای محافظت از اطلاعاتی که کارکنان‌تان از طریق ایمیل با آنها ارتباط برقرار می‌کنند یا در هارد دیسک‌ها و ابرها ذخیره می‌کنند، استفاده کنید. رمزگذاری داده‌ها می‌تواند اطلاعات موجود در فایل‌های PDF، اسناد متنی، صفحات گسترده، تصاویر، فیلم‌ها و انواع دیگر فایل‌ها را مبهم کند.

برخی از مهمترین اطلاعات برای رمزنگاری عبارتند از:

  • مالکیت معنوی
  • اسناد انتشار محصول
  • داده‌های تحقیق محصول یا بازار
  • اطلاعات قابل شناسایی شخصی کارکنان
  • اطلاعات شخصی و مالی مشتریان
  • اطلاعات سلامتی بیمار
  • پشتیبان‌گیری از هارد دیسک
  • گزارش‌های مالی
  • دارایی‌های برندینگ
  • داده‌های بایگانی شده

رمزگذاری داده ها یک روش امنیتی موثر است که امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند. هنگامی که داده‌های خود را در پشت یک کد پیچیده رمزنگاری می‌کنید، تنها کسانی که کلید رمزگشایی مربوطه را دارند به اطلاعاتی که داده‌ها نشان می‌دهد دسترسی خواهند داشت.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *