Search
Close this search box.

9 نکته در حفظ امنیت سایبری

اوغر
اشتراک‌گذاری در:
نکات حفظ امنیت سایبری

با گره خوردن زندگی افراد با دنیای دیجیتال و اینترنت، بهتر است و ورود تکنولوژی‌های مثل اینترنت اشیاء به زندگی روزمره، ریسک اینکه مورد تهاجم هکرها و افراد سودجو قرار بگیرید بیشتر شده است. در این مقاله سعی شده است تا 9 نکته به منظور تقویت امنیت سایبری، ارائه شود. با رعایت نکات زیر می‌توانید احتمال اینکه در این فضا آسیب ببینید را کم کنید.

1. از جدیدترین و ایمن‌ترین نرم‌افزار آنتی‌ویروس استفاده کنید

اگرچه در حال حاضر آنتی‌ویروس ویندوز که با نام Windows Defender  شناخته می‌شود، قابلیت ایمن‌سازی خوبی دارد، اما در صورتی که در کامپیوتر خود اطلاعات حساسی از قبیل اطلاعات بانکی، رمزهای ذخیره شده وبسایت‌های مهم، تصاویر خصوصی و … را دارید، Windows Defender کافی نیست و بهتر است از سایر آنتی‌ویروس‌ها جهت حفظ اطلاعات خود استفاده کنید.

2. نرم افزارها و مرورگرهای خود را مرتب به‌روز رسانی کنید

یکی دیگر از مواردی که باعث بهبود امنیت سایبری شما در برابر مهاجمان می‌شود، به‌روز رسانی منظم نرم‌افزارها است. در حال حاضر و با ظهور هوش مصنوعی، یافتن نقاط ضعف نرم‌افزارهای و مرورگرها جهت نفوذ به سیستم قربانیان سرعت بیشتری پیدا کرده است. در شرایطی که هر روز راه‌های نفوذ جدیدی کشف می‌شود، سازندگان نرم‌افزارها، دائما در حال ارائه به‌روز رسانی‌هایی جهت برطرف کردن این نقاط ضعف هستند. بنابراین لازم است که این نرم‌افزارها را در فاصله زمانی کوتاه به‌روز رسانی کنید تا به هکرها فرصت نفوذ به سیستم خود را ندهید.

3. از رمز عبور قوی و ابزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنید

شاید یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های افزایش امنیت سایبری، انتخاب رمزعبور قوی باشد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که یک رمزعبور را برای اکانت‌های مختلف استفاده کنند تا نیاز نباشد رمزهای عبور زیادی را به خاطر بسپارند. با این کار در صورتی که یک وبسایت هک شود و رمزعبور کاربران آن به دست هکرها بیافتد، همه اکانت‌های شما در معرض خطر قرار خواهند گرفت. با این تفاسیر، بهتر است از رمز عبور متفاوت برای هر اکانت استفاده کنید و از ابزارهای مدیریت رمز عبور به منظور جلوگیری از فراموشی رمز عبور استفاده کنید.

برای تعیین رمز عبور مناسب بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • رمزعبور شامل بیش از 8 کاراکتر باشد.
  • حداقل از یک حرف بزرگ، یک حرف کوچک، یک عدد و چند کاراکتر خاص (نماد) در رمزعبور استفاده کنید.
  • رمز عبوری بسازید که قابل به خاطر سپردن باشد و از نوشتن آن در جایی که در دسترس عموم باشد خودداری کنید.
  • رمزهای عبور خود را در فواصل زمانی معین تغییر دهید.

4. از تایید دو مرحله‌ای استفاده کنید

اگرچه از قابلیت تایید دو مرحله‌ای در همه وبسایت‌ها پشتیبانی نمی‌شود، اما در صورتی که این قابلیت وجود داشته باشد بهتر است که حتما از آن استفاده کنید. تایید دو مرحله‌ای به این شکل است که علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، از یک روش استاندارد دیگر برای احراز هویت استفاده می‌شود. این روش می‌تواند ارسال کد تایید از طریق پیامک یا ایمیل، اثر انگشت و … باشد.

5. در مورد حملات فیشینگ و راه های جلوگیری از آن آگاهی کسب کنید

حمله فیشینگ به نوعی از حمله گفته می‌شود که در آن، مهاجم خود را به دروغ به عنوان کسی یا چیزی معرفی می‌کند که قربانی به او اعتماد دارد. مهاجمان از طریق مهندسی اجتماعی و همچنین عنصر غافلگیری سعی می‌کنند تا مخاطب را ترغیب کنند بر روی لینک آلوده کلیک کند. این حملات می‌توانند از طریق ایمیل، پیامک، تزریق محتوای آلوده به وبسایت و … صورت می‌گیرد.

هر فردی بهتر است نکات امنیتی برای جلوگیری از حملات فیشینگ به خاطر بسپارد. اگرچه در این مورد می‌توان مفصل صحبت کرد، اما در اینجا به مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • ایمیل افرادی را که نمی‌شناسید باز نکنید.
  • قبل از کلیک بر روی هر لینکی، آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که به وبسایت مشکوک هدایت نمی‌شوید.
  • قبل از باز کردن ایمیل آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که از آدرس ایمیلی مشابه آدرس ایمیل افراد یا سازمان‌های معتبر استفاده نشده باشد.
  • لینک‌های اسپم ممکن است از طرف دوستان شما که خود به آن آلوده شده باشند هم ارسال شوند. در این زمینه نیز جانب احتیاط را رعایت کنید.

6. از اطلاعات شخصی که منجر به شناسایی می‌‍شود محافظت کنید

اطلاعات شخصی شما شامل نام، آدرس، شماره تماس، تاریخ تولد، کد ملی، اطلاعات کارت بانکی و آدرس IP می‌شود. از این اطلاعات به شکل‌های مختلفی می‌توان سوء استفاده کرد. بهتر است تا جایی که امکان دارد، این اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار ندهید. اگر وبسایتی این اطلاعات را از شما می‌خواهد و می‌دانید که لزومی ندارد که این اطلاعات را در اختیار داشته باشد، بهتر است از مشخصات واقعی خود استفاده نکنید.

7. به صورت مرتب از داده های خود پشتیبان بگیرید

در صورتی که درگیر مواردی مانند باج‌افزارها شوید، به دست آوردن مجدد اطلاعات بسیار سخت و با هزینه بالا خواهد بود، پس بهتر است مرتب از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. مدیران فناوری‌اطلاعات و امنیت برای تهیه نسخه پشتیبان از فرمول 3-2-1 استفاده می‌کنند. یعنی 3 نسخه از داده‌های خود را بر روی دو نوع مختلف سخت‌افزار (مانند هارد اینترنال و اکسترنال) ذخیره کرده و 1 نسخه را در خارج از آن محیط (به عنوان مثال فضای ابری) ذخیره می‌کنند.

8. از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید

در مکان‌های عمومی از جمله فرودگاه، هتل و رستوران امکان دسترسی به وای فای عمومی فراهم است، اما در صورتی که نکات امنیتی در استفاده از وای فای عمومی رعایت نشود، ریسک زیادی برای کاربران خواهد داشت. مهم‌ترین نکته‌ای که در این رابطه باید به آن توجه کرد این است که در صورت استفاده از وای فای عمومی، حتما از VPN به منظور ایمن‌سازی ارتباط تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود با سرور استفاده کنید.

9. در به اشتراک گذاری اطلاعات خود در شبکه های اجتماعی احتیاط کنید.

افرادی که در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی از خود به اشتراک می‌گذارند، طعمه مناسبی برای افراد سود جو و فرصت طلب هستند. اصولا امنیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی با الگوی رفتاری آنها دارد. عواقب به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی می‌تواند از دریافت تبلیغات ناخواسته تا به سرقت رفتن هویت و مورد آزار و اذیت آنلاین قرار گرفتن گسترده باشد. بهتر است قبل از به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود در شبکه‌های اجتماعی، در مورد ریسک احتمالی این کار بیشتر فکر کنید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *