Search
Close this search box.

باتری‌های جدید خودرو، مصرف کم‌تر و سلامت بیش‌تر

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
باتری‌های جدید خودرو به نفع محیط زیست

عرضۀ باتری solid-state توسط شرکت فولکس واگن و QuantumScape امیدها را در بازار خودروهای الکتریکی افزایش داده است.

باب گالین، مالک شرکت Galyen Energy و مدیر ارشد پیشین شرکت باتری‌سازی Amperex Technology خاطرنشان کرد: “solid-state یک فن‌آوری عالی به نفع انسان و محیط زیست است.”

گالین و دیگر کارشناسانی که به این فن‌آوری دست یافته‌اند در گفت‌وگویی با نیوزویک اعلام کردند: «پس از ساخت چنین باتری‌ای، درخواست مدیران شرکت‌های فراری، تویوتا و NIO منجر به عملکرد چشمگیر بازار سهام شده است. با این حال، هنوز درخصوص میزان کارایی این نوع باتری، بین کارشناسان، اتفاق نظر وجود ندارد.»

یکی از مهندسان بخش تحقیق و توسعۀ شرکت فولکس واگن در پاسخ به تردیدآمیز بودن مصرف این نوع باتری‌ها گفت: «در واقع بیش‌ترین نگرانی ما که موجب شده هنوز در اعلام خبر قطعی برای مصرف این نوع باتری‌ها در اتومبیل، مردد باشیم سلامت آن‌ها برای محیط زیست و قابل بازیافت بودنشان است. هنوز نمی‌دانیم آیا این نوع فن‌آوری برای محیط‌زیست، خطرآفرین است یا نه یک کشف به نفع کرۀ زمین خواهد بود؟!»

خودروهای الکتریکی بازار جهانی را قبضه می‌کنند

طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، این نوع باتری‌ها به خاطر استفاده از الکترولیت جامد به‌عنوان کلیدی برای آیندۀ خودروی الکتریکی به حساب می‌آیند؛ زیرا به طور بالقوه، امنیت و انرژی بیش‌تر و هم‌چنین زمان شارژ بسیار سریع‌تری را ارائه می‌دهند.

تویوتا و اقدام برای نجات زمین

تویوتا و اقدام برای نجات زمین

شرکت تویوتا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا، در اواخر سال 2023 اعلام کرد قصد دارد باتری‌های solid-state را تا سال ۲۰۲۷ در تعدادی از خودروهای تولیدی خود جای دهد.

این شرکت خودروسازی اعلام کرد طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتری (۶۰۰ مایلی) را با ۸۰ درصد شارژ سریع DC در ۱۰ دقیقه یا کم‌تر هدف قرار داده است.

در ماه دسامبر نیز شرکت خودروسازی NIO که یک شرکت چینی است وارد بازی شد و گفت که یک “باتری نیمه جامد” ۱۵۰ کیلووات ساعتی را معرفی می‌کند که در تولید هوای پاک نقش مهمی برعهده دارد.

آن‌چه که بیش از همه در بیان این اخبار وجود دارد آن است که شرکت‌های تولیدکنندۀ خودرو، به فکر ارائۀ راهکار بهینه برای حل مشکل آلودگی هوا افتاده‌اند؛ و به نقش خود در کم‌تر کردن میزان آلودگی و حفظ محیط زیست به کمک فن‌آوری، بیش‌ازپیش، پی برده‌اند.

باید منتظر ماند و دید که این شرکت‌ها تا چه حد در پیشبرد نقشه‌های خود برای استفاده از فن‌آوری در خدمت محیط‌زیست و بشر، جدی و موفق عمل می‌کنند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *