این نمونه اولیه موتور الکتریکی قادر است به طول میلیونها کیلومتر کار کند. طراحی شده برای استفاده مجدد و بازیافت در وسایل نقلیه جدید، نوید انقلابی در صنعت خودرو با کاهش ضایعات و اتکا به مواد کمیاب را میدهد.
صنعت خودرو با تقاضاهای رو به رشد زیست محیطی مواجه است که با معرفی مناطق کم انتشار (ZFE) در شهرهایی مانند پاریس، لیون و گرنوبل از ژانویه 2024 نشان داده شده است. در این زمینه، موسسه Fraunhofer، با همکاری شرکای صنعت خودرو، توسعه داده است. یک نمونه اولیه موتور الکتریکی انقلابی این موتور که برای استفاده، تعمیر و استفاده مجدد در وسایل نقلیه مختلف طراحی شده است، راه حلی نوآورانه برای چالشهای زیستمحیطی کنونی ارائه میکند و در نتیجه ضایعات و وابستگی به مواد کمیاب را کاهش میدهد.
این پیشرفت در حالی صورت میگیرد که مطالعات نشان میدهد خودروهای الکتریکی تنها پس از طی 90.000 کیلومتر با محیط زیست سازگار میشوند. نمونه اولیه موتور الکتریکی جدید قصد دارد فناوری EV را با مقررات زیست محیطی سختگیرانه فزاینده هماهنگ کند. با اجازه دادن به استفاده مجدد از موتور در طی میلیونها کیلومتر در وسایل نقلیه مختلف، این نوآوری میتواند به کاهش چشمگیر اثرات زیستمحیطی خودروهای برقی کمک کند و از آیندهای پایدارتر حمایت کند.
چگونه این موتور ماشین الکتریکی میتواند میلیونها کیلومتر را طی کند
REASSERT طرحریزی شده توسط موسسه Fraunhofer، هدف آن اختراع مجدد موتورهای الکتریکی مدیریتی در پایان عمر آنها است. این پروژه با هدف ایجاد یک فرآیند کامل، از بازرسی اولیه موتورها برای طبقهبندی آنها، جداسازی قطعات، تمیز کردن، تشخیص قطعات تا ساخت مجدد آنها را شامل میشود. هر مرحله از این فرآیند برای به حداکثر رساندن استفاده مجدد و طول عمر آنها طراحی شده است. بهعنوان مثال، در حین بازسازی، یک کیس که کمی فرسوده شده است میتواند برای استفاده مجدد بازسازی شود. این رویکرد ماژولار و منعطف نوید کاهش مصرف مواد خام و به حداقل رساندن ضایعات را میدهد و با اصول اقتصاد دایرهای همسو میشود.
بیشتر بخوانید: اولین خودروی الکتریکی شگفتانگیز از شیائومی
یک ابزار هوش مصنوعی که بهعنوان بخشی از پروژه توسعه یافته است، نقش مهمی در کمک به انتخاب مناسبترین استراتژی حفظ ارزش برای هر موتور ایفا میکند. این ابزار هوش مصنوعی با دسترسی به دادههای ذخیره شده محصول و فرآیند در یک دوقلو دیجیتال، انتخاب بین استفاده مجدد، تعمیر، ساخت مجدد و بازیافت را بهینه میکند. هدف نهایی طراحی یک نمونه اولیه موتور الکتریکی است که با اقتصاد دایره ای سازگار است، بهراحتی قابل جابجایی و قابل استفاده برای استراتژیهای مختلف نگهداری است. این پیشرفت نوآورانه نه تنها میتواند طول عمر موتورها را افزایش دهد، بلکه استفاده از آنها را در صنعت خودروسازی بهطور اساسی تغییر میدهد، بنابراین به کاهش قابل توجهی در ردپای اکولوژیکی خودروهای الکتریکی کمک میکند.
با این حال، این نوآوری ما را به این سمت سوق میدهد که از خود سؤالات مهمی در مورد آینده تحرک الکتریکی بپرسیم. از یک طرف، آیا مصرفکنندگان با وجود مزایای زیست محیطی و کاهش هزینههای بالقوه، آماده پذیرش یک موتور بازسازی شده در وسیله نقلیه خود هستند؟ از سوی دیگر، هزینههای مقاومسازی یک موتور موجود در مقایسه با موتورهای جدید، احتمالاً مجهز به فناوریهای جدیدتر، چگونه خواهد بود؟ این سؤالات اهمیت بررسی دقیق پذیرش چنین نوآوریهایی را در یک بازار دائماً در حال تحول برجسته میکند.
منبع: موسسه فراونهوفر