Search
Close this search box.

به لطف این سیاست جدید، طول عمر تلفن هوشمند شما افزایش خواهد یافت

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
حق تعمیر چیست؟ یا این سیاست تمامی دستگاه ها عمر بیشتری خواهند کرد

پس از معرفی قوانین «حق تعمیر» در بسیاری از کشورها، شرکت‌ها مجبورند استراتژی خود را برای افزایش فروش تغییر دهند.

به‌روز ماندن با جدیدترین گوشی هوشمند، سخت و طاقت‌فرسا است زیرا عمر گوشی فعلی شما به پایان می‌رسد. از دلایل آن می‌توان به فرسودگی سخت افزار و یا عدم سازگاری مدل گوشی هوشمند شما با جدیدترین نرم افزار اشاره کرد. با این حال، اکنون این به‌عنوان یک خبر خوب است زیرا امکانات و ویژگی‌های مختلف اکنون تضمین می‌کند که تلفن شما برای مدت طولانی‌تری دوام خواهد آورد.

گوگل و سامسونگ، دو غول تولیدکننده موبایل، شروع به ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری کرده‌اند که به مدت ۷ سال مشابه اپل مرتبط هستند. در حال حاضر، به‌روزرسانی‌ها برای اکثر گوشی‌های هوشمند پس از 3 سال عرضه متوقف می‌شود. در چنین شرایطی کاربر مجبور به خرید گوشی جدید می‌شود. با این حال، پس از معرفی قوانین «حق تعمیر» در بسیاری از کشورها، شرکت‌ها مجبورند استراتژی خود را برای افزایش فروش تغییر دهند. با این اوصاف میانگین عمر این گوشی‌ها در حال حاضر 7 سال است.

کارشناسان می‌گویند که گوگل این ویژگی را با گوشی‌های هوشمند Pixel 8، 8A خود آغاز کرده است، در حالی که سامسونگ این ویژگی را برای Galaxy S24 خود راه‌اندازی کرده است. هر دو در مسیر اپل پیش می‌روند. اکنون فشار بر سایر شرکت‌ها برای پذیرش آن وجود خواهد داشت. به گفته کارشناسان، استدلال سازندگان گوشی این بود که همه موبایل‌ها باید نرم افزار خود را به‌روز کنند، زیرا فرآیند فنی نگهداری نرم افزارهای قدیمی بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی، برای افزایش سود، شرکت‌ها پس از چند سال از به‌روز رسانی نرم افزار پشتیبانی نمی‌کنند. با این حال، اکنون فشار زیادی بر تمام شرکت‌های فناوری وجود دارد تا دستگاه‌های خود را طولانی‌مدت کنند.

قانون حق تعمیر چیست؟

قوانین حق تعمیر در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است. بر اساس این، مصرف‌کنندگان به تلفن‌های همراه تعمیری، لوازم خانگی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی ارزان‌قیمت توسط سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) یا تعمیرکاران شخص ثالث دسترسی دارند. هدف این است که به جای خرید محصولات جدید، جایگزین ارزان‌تری برای جایگزین‌های گران قیمت به مشتریان ارائه شود. در کشورهای خارجی، محصول باید در مرکز خدمات همان شرکت تولید شود.

در هند، وزارت امور مصرف کنندگان (MCA) یک پورتال حق تعمیر راه اندازی کرده است که به شهروندان امکان می‌دهد وسایل و د خود را بدون از دست دادن گارانتی تعمیر کنند. لیست شرکت هایی که در پرتال ثبت شده اند شامل اپل، سامسونگ، ریلمی، اوپو، اچ پی، Boat ، پاناسونیک، ال‌جی، کنت، هاولز، میکروتیک، لومینوس هستند. شرکت‌های خودرویی مانند Hero Motocorp و Honda Motorcycle نیز در این پورتال ثبت کرده‌اند.

پس از تصویب حق تعمیر، شرکت‌ها باید کالای معیوب را تعمیر کنند. طبق مقررات، یک شرکت نمی‌تواند به‌طور کامل تعمیر محصولات خود را رد کند. در واقع با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه تعمیرات شرکت‌ها در خصوص تعمیرات، زباله‌های الکترونیکی نیز همراه با هزینه‌های مصرف‌کننده در حال افزایش است.

مطالب مرتبط: 3 گوشی اندرویدی جدید که خودتان می‌توانید آن‌ها را تعمیر کنید

برای اطمینان از طول عمر بیشتر گوشی هوشمند خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

به‌روز رسانی نرم افزار به تنهایی برای افزایش عمر گوشی کافی نیست. برای این کار، تعویض باتری‌های لیتیوم یونی نیز پس از 2 سال ضروری است. با این حال، در این مورد باید کمک حرفه‌ای انجام شود.

  • پورت شارژ، سوراخ بلندگو باید مرتباً تمیز شود.
  • هنگام خرید تلفن، اصل «آنچه اکنون انجام خواهد داد» را در نظر داشته باشید، نه آنچه ممکن است در آینده امکان پذیر باشد.
  • تلفنی با دوربین بهتر و عمر باتری بیشتر انتخاب کنید که در صورت خرابی تعمیر آن ارزان‌تر باشد.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *