نیوزویک در گزارش امروز خود نوشت: «تبلیغکنندگان بزرگ مدام به سمت هوشمصنوعی و استفاده از آن رو میآورند در حالی که قانونگذاران و فیلسوفان، هنوز بر سر این مسائل بحث میکنند: “آیا محتوای تولیدشده توسط مدلهای هوش مصنوعی، چیزی شبیه خلاقیت انسان است؟” “به نفع بشریت یا ضد موارد انسانی است؟”
مدیران بخش بازرگانی برخی از بزرگترین تبلیغکنندگان جهان، از غول موادغذایی نستله گرفته تا برندهای چندملیتی کالاهای مصرفی، اذعان میکنند که بهکمک نرمافزارهای مولد هوشمصنوعی مانند ChatGPT و DALL-E برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری به نتایج خوبی دست یافتهاند.
باتوجهبه این گزارشها، تیمهای بازاریابی امیدوارند که استفاده از هوشمصنوعی در صنایع، منجر به راههای ارزانتر، سریعتر و تقریباً نامحدود برای تبلیغ محصولات شود.
پژوهش آژانس WPP از شرکتهای بزرگ و کوچک
آژانس WPP، بزرگترین آژانس تبلیغاتی جهان که با شرکتهای بزرگ تولیدکنندۀ کالاهای مصرفی همکاری دارد بهتازگی اعلام کرد شرکتهای نستله، پپسی، موندلز و حتی فروشگاههای مکدونالد از هوش مصنوعی مولد در کمپینهای تبلیغاتی بهره میبرند.
در همین رابطه، رید، مدیرعامل شرکت نستله در حساب کاربری اینستاگرامش نوشت: «ما از هوشمصنوعی برای صرفهجویی مالی بهره بردهایم. بهجای آنکه هزینۀ هنگفتی بابت فیلمبرداری در جنگلهای آفریقا و مراحل کشت قهوه بپردازیم به کمک هوشمصنوعی تصاویر فوقالعاده باکیفیت و زیبایی تولید کردهایم و آن را روی ویدیووالهای 2000 فروشگاهمان در سرتاسر ایالت متحده به نمایش درآوردیم. نتایج نظرسنجی جالب بود؛ تمام مخاطبانی که ویدیوها را دیدند گمان کردند که تصاویر کاملاً واقعی است و اصلاً متوجه نشدند که توسط هوشمصنوعی ساخته شده باشد.»
حضور هوشمصنوعی در کسبوکارهای کوچک
و اما آژانس WPP اعلام کرد که کسبوکارهای کوچک نیز از هوشمصنوعی برای تهیۀ محتوا و بارگذاری در رسانههای اجتماعی بهره بردهاند. طبق گزارش این آژانس، حدود 130,000آگهی برای 2000 فروشگاه توسط هوشمصنوعی ایجاد شد که 94 میلیون بازدید در سراسر YouTube و Facebook به دست آورد. آرون راجان، معاون فناوری شرکت Go To Market، به رویترز گفت: «منتقدان هوشمصنوعی، همچنان نگران حق نسخهبرداری، مالکیت معنوی، حریم خصوصی و دادهها هستند. بازتولید سوگیریهای انسانی، مانند کلیشههای نژادی یا جنسیتی که ممکن است در دادههایی تعبیه شود که هوشمصنوعی، پردازش میکند. اطمینان از اینکه این مدلها زمانی که عبارات خاصی را تایپ میکنید پاسخهایی فراواقعیت به شما بدهند امکانپذیر و قابل تأمل و تعمق است. اما این بدین معنا نیست که هوشمصنوعی به خودیخود بد است بلکه باید به طرز استفاده از آن دقت کرد»
گاندون نستله، مدیر ارشد واحد تبلیغات و برندینگ شرکت نستله به رویترز گفت: «همانطور که همه میدانند نستله شرکتی سوئیسی و چندملیتی است و محصولات آن بهخصوص نسکافه و کیتکت در سراسر جهان شناخته شده است بنابراین مطمئن باشید که ما به قوانین مصرفکنندگان و رعایت حریم خصوصی آنان پایبندیم و هیچگاه از هوشمصنوعی برای ضربهزدن به اعتباری که بیش از یک قرن از آن میگذرد استفاده نمیکنیم.»
در همین رابطه، مارتین سورل، رئیس اجرایی این شرکت نیز گفت: «دنیا رو به پیشرفت و استفاده از فنآوری است. هر روز فنآوری جدیدی ایجاد میشود که باید از آن در جهت بهبود خدمترسانی خودمان و افزایش تأثیر در مشتریان بهره ببریم. اگر قرار بود فنآوری به کارمان نیاید چرا هر روز پژوهشگران و محققان، مدلی جدید از فنآوری را عرضه میکنند؟ به نظر من مخالفت برخی با هوشمصنوعی بیمورد است. باید این حقیقت را بدانیم که شرکتهای بزرگی مثل ما از دادههای شرکتهای کوچکتر استفادۀ سو نمیبرند و خردهفروشانی مانند Walmart، Carrefour و Kroger با دیدن توانمندی ما برای تقویت بازار رقابتی خود از ابزارهای هوش مصنوعی بهره میگیرند.»
نیوزویک در انتهای گزارش خود نوشت: «پیشبینی میشود که بهزودی شرکتهای بیشتری به سمت استفاده از هوشمصنوعی در تبلیغات خود روی آورند. اما پرسش اینجاست این محتواها تا چه حد واقعی است؟ درست است که ذات تبلیغات یعنی غلو و ایجاد تصاویر غیرواقعی اما باید این را هم در نظر داشت که تاکنون تمام تصاویر ساخته شده در تبلیغات به استناد واقعیت بودند نه به دور از آن.»