Search
Close this search box.

آپدیت مارس 2024 گوگل و محتوای هوش‌مصنوعی چیست؟/ راهکارهایی برای همراه‌شدن با آن

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
به‌روزرسانی گوگل و سایت‌های اسپم
به‌روزرسانی گوگل و سایت‌های اسپم

فهرست مطالب

از مارس 2024، گوگل در جدیدترین به‌روزرسانی خود سعی کرد تا محدودیت‌های شدیدتری برای توقف انتشار محتوای اسپم انجام دهد.

محتواهایی که توسط هوش‌مصنوعی تولید می‌شوند و متأسفانه، روی رتبه‌بندی گوگل، تأثیر به‌سزایی دارند.

Roger Montti صاحب شرکت  Martinibuster که 25 سال در حوزۀ سئو کارکرده و تاکنون توانسته محتواهای تولیدشده‌اش را در بالاترین ردیف جست‌وجوی گوگل قرار دهد طی مقاله‌ای بلند از فعالیت هرزنامه‌های هوش‌مصنوعی و دخالت آن‌ها در جابه‌جایی رتبه‌بندی گوگل برای سایت‌ها نوشت.

وی معتقد است وب‌سایت‌های درست و مورد اعتماد، فراز‌ و نشیب به‌روزرسانی گوگل را تجربه کردند که از مارس 2024 آغاز شد. سخت‌گیری و اقدامی که گوگل در پی افزایش آمار مقاله‌های اسپم، به کار گرفت.

این اقدام زمانی جدی شد که سئوکاران، نویسندگان محتوای سایت‌ها و وبلاگ‌نویسان متوجه شدند که برخی سایت‌ها، به‌کمک هوش‌مصنوعی در ردیف اول نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرند و از این بابت به گوگل شکایت بردند.

به‌عنوان مثال، در یک بررسی اجمالی، بیش از 217 هزار محتوای تولیدشده با هوش‌مصنوعی بررسی شدند که 14.9 هزار مورد از آن‌ها جزو 10 محتوای نخست گوگل به نمایش درآمدند. این تعداد، یک روز بعد از آزمایش، افزایش یافت. آماری که بسیار نگران‌کننده بود.

این همان چیزی است که در حال رخ‌دادن است. اما پرسش این‌جاست؛ به‌راستی اسپمرها چگونه گوگل را شکست می‌دهند و هم‌چنان در این مسیر، پیش می‌روند؟

آغاز یک جست‌وجو در مارس 2024

هنگامی که یک سایت، رتبه‌بندی می‌شود در واقع یک subdomain است. زیر دامنه اسپم، نخستین‌بار، 30 نوامبر 2022 یعنی همان زمان راه اندازی ChatGPT، ایجاد شد. هرچند که تا مارس 2024، فعالیتی نداشت. اما در این زمان، یعنی ماه مارس، ناگهان، فعالیت زیردامنۀ اسپم، افزایش یافت به‌گونه‌ای که شروع به رتبه‌بندی هزاران درخواست جست‌وجو کرد.

روز چهارشنبه 20 مارس 2024، رتبه‌بندی سایت در مورد محتواهای اسپم، 14.9k بود که نشان می‌داد این مقاله‌ها، جزو 10 مورد نخست جست‌وجو قراردارند. یک روز بعد، یعنی پنج‌شنبه، 21 مارس، رتبه‌بندی سایت 15.6K را نشان داد و هم‌چنان مشخص بود که مقاله‌های اسپم جزو 10 مورد برتر نتایج جست‌وجو قرار دارند.

این آزمایش، بیان‌گر یک چیز بود؛ حتی اگر گوگل به‌تازگی به‌روزرسانی اسپم خود را به پایان رسانده باشد سایت‌هایی که محتوای‌شان با هوش‌مصنوعی تولید شده، شانس آن را دارند که در ردیف‌های برتر جست‌وجو قرار گیرند. واقعیتی که به نظر می‌رسد موتور جست‌وجوی گوگل، قادر به متوقف‌کردن آن نیست.

هرچند این موضوع روی بسیاری از سایت‌های درست نیز اثر گذاشته است. در واقع بسیاری از سایت‌هایی که محتواهای‌شان را نیروهای انسانی، تولید می‌کنند از تیغ ممیزی جست‌وجوی گوگل، دور نمانده‌اند و ممکن است گاهی عرصه را به سایت‌‎های اسپم ببازند و به صفحات بعدی جست‌وجوی گوگل بروند یا شانس بیاورند و جزو نتایج نخست جست‌وجو باشند.

پیشنهاد مطالعه: Sora آمد؛ مرز تشخیص واقعیت و دروغ، بسیار باریک شد

وقتی که یک نویسندۀ کتاب آشپزی، زنگ خطر هرزنامۀ هوش‌مصنوعی را به صدا درآورد

نویسندۀ مقاله، درخصوص جلب توجه‌اش به فعالیت هرزنامه‌های هوش‌مصنوعی، چنین گفته است؛ رابین داناوان یک نویسندۀ کتاب‌های آشپزی و فعال در زمینۀ صنایع غذایی، است که در اینستاگرام نیز محتوا تولید می‌کند. در واقع او بود که توجه من را به هرزنامۀ هوش‌مصنوعی جلب کرد و به من نشان داد که بسیاری از افراد از دستورالعمل‌های هرزنامه‌های هوش‌مصنوعی برای تولید محتوا بهره می‌برند؛ چیزی که روی نتایج جست‌وجوی گوگل، تأثیر گذاشته است. موضوعی که تولیدکنندگان واقعی محتوا را به‌شدت خشمگین‌ و عصبانی‌ کرده است.

مثل روز روشن بود محتوایی که او-رابین داناوان- تولید می‌کرد همگی با هوش‌مصنوعی تهیه شده است؛ حتی تصاویری که برای افزایش کیفیت کارش، نشان می‌داد. متوجه شدم 100% مقاله‌های تولیدشده با هوش‌مصنوعی، رتبۀ بالایی در نتایج جست‌وجوی گوگل به خود اختصاص می‌دهند؛ موضوعی که برای من و اشخاص بسیاری که در زمینۀ تولیدمحتوا، تخصص و اعتباری دارند بسیار ناخوشایند است. دیدن این که هوش‌مصنوعی از تو، بالاتر است واقعاً ناراحت‌کننده است.

جزئیاتی دربارۀ سایت‌های اسپم

1. Hosted On Squarespace

سایت اسپم روی یک زیر دامنه (subdomain) است که subdomain و سایت اصلی، هردو در Squarespace میزبانی می‌شوند.

شاید بپرسید چرا Squarespace؟ پاسخ می‌‎تواند یک چیز باشد. شاید این تنها هاستی‌ است که از نظر Google، قانونی است یا وجۀ قانونی دارد. (و البته شاید هم گوگل در این میان، نقشی ندارد.)

2. تصاویر رنگی و ساده

از آن‌جایی که تصاویر، جزء مهمی از مقاله‌ها هستند باید خوب به آن‌ها دقت کنید. همه تصاویر ایجاد شده توسط هوش‌مصنوعی، به سبک رنگارنگ مسطح ایجاد می‌شوند- شبیه آن‌چه که در یک اینفوگرافیک می‌بینید-.

همین امر نشان می‌دهد که یک دستور الگو، برای ایجاد هزاران تصویر همراه با مقالات، به کار رفته است. به‌عبارت بهتر، تصاویر در مقاله‌ها، از یک دستورالعمل کلی و واحد، پیروی می‌کنند.

مقاله‌های اسپم، حدود هفت تصویر دارند که به موضوع کلی مقاله، ارتباط دارند. وقتی نگاهی به مقاله و تصاویر می‌اندازید گویی طیفی از رنگین‌کمان در آن دیده می‌شود. البته نمی دانم که آیا تصاویر عمداً روشن و رنگارنگ‌اند یا خیر؟! اما استفاده از رنگ‌های قوی، یک انتخاب استراتژیک خوب برای تصاویر است. زیرا باعث می‌شود آن‌ها در نتایج جست‌‌وجوی گوگل= search engine results page(SERPs) و Google Discover یا Google SGE به خوبی نمایش داده شوند.

نکته: Google Discover: یک فید شخصی‌شده از محتوا، مانند مقاله‌ها و ویدیوها است که Google برای دستگاه‌های تلفن همراه براساس علایق کاربر مدیریت می‌کند. موردی که یک تجربه جست‌وجوی متفاوت برای کاربر ایجاد می‌کند. در این روش در واقع، سیستم محتوایی بر اساس موارد جست‌وجوی کاربر، رده‌بندی می‌شود که شامل جست‌وجوهای وب، فعالیت برنامه، تاریخچۀ مکان و تنظیمات مکان می‌شود.

Google SGE: عبارت SGE کوتاه‌شدۀ Search Generative Experience، SGE یک تجربه تعاملی‌تر از جست‌وجوی سنتی است. گوگل نه تنها سؤالات مرتبط، بلکه سؤالات پیگیری منطقی را پیشنهاد می‌کند تا به کاربران کمک کند تنها با چند کلیک، اطلاعات بسیار مرتبط و جامع‌تر به دست آورند.

راجر در خصوص تجربه‌اش در این زمینه، نوشته: من یکی از تصاویر را در ChatGPT آپلود کردم و از آن خواستم تا براساس تصویر، یک اعلان ایجاد کند و یا یک تصویر جدید به همان سبک بسازد. فکر می‌کنید نتیجه چه شد؟ عالی.

نمونه‌ای از تصویر ایجاد شده توسط هوش‌مصنوعی به سبک سایت‌های هرزنامه هوش‌مصنوعی را ببینید.

نمونه‌ای از تصویر ایجاد شده با هوش‌مصنوعی

راهکار: اگر می‌خواهید مطلب شما از سوی گوگل، جزو مقاله‌های اسپم تشخیص داده نشود از تصاویر ساده که بسیار رنگ‌آمیزی دارد بپرهیزد. در عوض، تصاویری واقعی‌تر بگذارید. حتی اگر می‌توانید خودتان باتوجه‌به موضوع، عکس بگیرید و آن را در مقاله استفاده نمایید.

3.پیروی همه مقالات از یک الگوی سفت و سخت

مقاله‌هایی که با هرزنامۀ هوش‌مصنوعی، نوشته می‌شوند از ساختار «قالب» یا یکسان پیروی می‌کنند. این ساختار، باتوجه‌‌به نوع مقاله، متفاوت است. موضوعات مقاله‌های ساختاربندی شده شامل این موارد است: مقایسه دو یا چند مورد با هم، سفر و گردشگری، شیوۀ زندگی، دستورالعمل‌ها، فواید سلامتی برخی غذاها و غیره.

راهکار: سعی کنید اگر در این موارد به تولید محتوا می‌پردازید کمی در متن یا شیوۀ نگارش‌تان، سلیقه به خرج دهید و یا مقاله را با مثال و راهنمای کاربر، پیش ببرید. در ادامه، ساختار یک مقالۀ تهیه شده با هوش‌مصنوعی و نحوۀ ایجاد تمایز با آن را مرور می‌کنیم.

مثال: نمونۀ ساختاری یک مقاله در خصوص سلامتی

1.3. مقدمه

در مقدمه، مفهوم مورد بحث و ارتباط آن با یک موضوع خاص مرتبط با سلامت، شرح داده می‌شود. یک یا چند پاراگراف که به یک غذای خاص، یک نوع رژیم غذایی و غیره پرداخته و آن را معرفی کرده است.

راهکار: مقدمۀ ساختاربندی ننویسید. در این بخش، خلاقیت به خرج دهید. به جای پرداختن به معرفی موضوع، هدف‌تان از نوشتن موضوع را شرح دهید.

2.3 مزایای سلامتی

پس از مقدمه، خواننده طی چند پاراگراف با فواید و ارزش غذایی ماده یا مواد غذایی موجود در مقاله، آشنا می‌شود.

راهکار: به‌جای این‎که همان ابتدا، سراغ فواید بروید می‌توانید این بخش را به انتهای مقاله منتقل کنید.

3.3. نگاه کوتاه

در این بخش، مبانی یا پیش‌زمینه‌ای درخصوص موضوع اصلی نوشته می‌شود. مثلاً موضوعی دربارۀ سلامت در بخش مبانی یا نگاه کوتاه به این موارد می‌پردازد: تعریف کوتاهی از سلامت، شرحی کوتاه از آناتومی بدن، اهمیت تغذیه و شرایط مؤثر بر بهبود سلامتی.

راهکار: به‌جای شرح این موارد، لینک دهید. به خواننده، قدرت اختیار و حس جست‎وجوگری بدهید. این‎که خودش برخی موارد را در صورت نیاز، جست‌وجو کرده و مطالعه کند.

4.3. مواد مغذی کلیدی و تأثیر آن‌ها

در این بخش، مواد مغذی، به تفصیل، شرح داده می‌شوند. از جمله، نقش مهمی که در سلامتی ایفا می‌کنند؛ منابع ویتامینی آن‌ها و سازگاری و طبع آن‌ها با سایر مواد غذایی.

راهکار: نقش کارشناس را برای خوانندگان‌تان بازی نکنید که دائم به او توصیه می‌کند. مگر این‌که این موارد را با ذکر منبع یا نقل قول از متخصصان در اختیار خواننده بگذارید.

5.3. تأثیر انتخاب‌های غذایی

مقاله‌های نوشته شده با هوش‌مصنوعی، تجزیه و تحلیل ندارند. درحالی که شما در مقاله‌‎هایی با محتوای واقعی این بخش را می‌بنیید.

راهکار: مقاله‌تان را با تجزیه و تحلیل، پُربار کنید، به‌عنوان نویسنده، تجزیه و تحلیل کنید که چگونه انتخاب‌های غذایی خاص تحت تأثیر [انتخاب رژیم] می‌تواند بر سلامت افراد، تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. غذاهای مفید را معرفی کنید اما توصیه نه! (دستور ندهید و خط‌مشی تعیین نکنید) و در مورد انواع خاصی بنویسید که ممکن است به سلامت آسیب برسانند. (چیزی که هوش‌مصنوعی به آن نمی‌پردازد.)

6.3. توصیه‌های عملی برای رژیم غذایی و سبک زندگی

مقاله‌های اسپم، پیشنهادهای عملی برای گنجاندن غذاهای مفید در رژیم غذایی و برنامه‌ریزی برای سبک زندگی سالم ارائه می‌دهند. اما مقاله‌های واقعی، نکاتی علاوه بر این‌ها دارند.

راهکار: مثلاً نکات مفیدی دربارۀ آماده‌سازی وعده غذایی، کنترل وعده غذایی و متعادل کردن و هم‌خوانی انواع غذاها و دسرهای پیش یا پس از غذا بنویسید. مطالبی که بسیار پرطرفدار است.

7.3. نتیجه‌گیری

تمام مقاله‌های اسپم، مطلب را با خلاصه‌کردن و نتیجه‌گیری به پایان می‌رسانند. اما شما باید پایان‌بندی، جذاب و متفاوتی داشته باشید. این‌که چگونه انتخاب یک رژیم غذایی، می‌تواند نقش مهمی در سلامتی فرد ایفا کند.

راهکار: به مزایای مواد معرفی شده در مقاله، اشاره داشته باشید و درعین‌حال از ایجاد تعادل و تنوع در بیان گفتار، غافل نشوید. مراقب باشید در این خصوص، زیاده‌روی نکنید. بهتر است به خاطر داشته باشید یک مقاله، زمانی جذاب است و مخاطبان را به سمت خود می‌کشاند که فقط توصیه‌دهنده نباشد. بلکه درعین‌حال، مخاطب را در انتخاب مسیر آزاد بگذارد و از طرفی، انتخاب‌های مهیج و گوناگونی را پیش روی او قرار دهد.

به این سه مورد توجه ویژه داشته باشید؛ مطالب مفید، متنوع و تاحدامکان ساده و خلاصه

8.3. پرهیز از زیاده‌گویی

یک وجه بسیار مشخص مقاله‌های تولیدشده با هوش‌مصنوعی، زیاده‌گویی است. در واقع چون این مقاله‌ها برمبنای حجم اطلاعات داده شده به آن‌ها، عمل می‌کنند بسیار طولانی و حاوی مقدار زیادی اطلاعات است. پس به این مورد توجه کنید. چیزی که بسیار اهمیت دارد.

راهکار: چنان‌چه می‌خواهید مقالۀ شما توسط گوگل در ردیف مقالۀ اسپم قرار نگیرد در تمام موارد بالا (یعنی شماره‌های 1تا 7) به کوتاه‌نویسی توجه کنید. اصلاً طولانی و یا بسیار تخصصی، ننویسید. متن‌‎های طولانی از نظر خوانندگان، بسیار حوصله‌‌سَربَر و کسل‌کننده و از نظر گوگل، غیرواقعی است. البته خیلی هم کوتاه و خلاصه ننویسید که مطلب گُنگ باشد و مخاطب، محتوای موضوع را درنیابد. در یک کلام، سعی کنید مطالب‎تان آموزنده و مفید باشد اما طولانی و کسل‌کننده، نه!

5. محتوای آزمایش‌شده توسط ابزار AI Checker

نکتۀ عجیب در مورد این نوع مقالات[مقالات اسپم] این است: هر مقاله‌ای که با GPTZero AI Content Detector آزمایش کردم، نشان می‌‎داد که ۱۰۰٪ یک مقاله را هوش‌مصنوعی تولید کرده است. به عبارت بهتر، به کمک این افزونه، می‌توانید متوجه شوید که آیا مقاله با هوش‌مصنوعی نوشته شده یا نیروی انسانی؟ موتور جست‌وجوی Originality.AI نیز در این‌خصوص، موفق عمل می‌کند.

قالب‌های متنی که با Squarespace تولید می‌شوند اگرچه حرفه‌ای‌اند اما محتوای مقاله‌ها، به‌‎خودی‌خود، سبکی خشک و آموزنده دارند که به‌خوبی نشان می‌دهد متن، فاقد نشانه‌هایی از تألیف انسانی است. مانند بیان دیدگاه، تجربه یا حتی مؤلفه‌های نوشتاری محاوره‌ای یا استفاده از برخی آرایه‌های ادبی. تمام مقاله‌های تهیه‌شده با این قالب، در آزمایش هوش‌مصنوعی، با شکست مواجه شد. به‌عبارت بهتر، مشخص شد که 100% این مقاله‌ها، محتوای ماشینی است؛ نه انسانی.

6. سایت‌های اسپم هوش‌مصنوعی، چگونه رتبه‌بندی می‌کنند؟

به اعتقاد من، سایت‌های اسپم، از یک باگ در الگوریتم‌های گوگل، بهره می‌‎برند. چیزی که به محتوای جدید اجازه می‌دهد امتیاز اولیه را دریافت کند. البته این، تنها، یک «نظر شخصی» است و به اثبات نرسیده. من این مطلب را برمبنای گفته‌های «جان مولر» از گوگل نوشتم. مولر، پس از یک سری تحقیقات، گوگل وب‌سایت یا صفحات وب را توصیف کرده است.

زمانی که یک وب‌سایت با هوش‌مصنوعی، ایجاد می‌شود اتفاقی که میفتد این است: هر روز، تعداد زیادی مطلب منتشر می‌شود و این صفحات در 24 تا 48 ساعت اول، در رتبه‌های نخست صفحه‌های نتایج موتور جستجو (SERP) قرار می‌گیرند؛ سپس، امتیاز آن‌ها، افت پیدا می‌کند؛ طوری‌که به رده‌های پایین صفحۀ اول سقوط کرده، در نهایت به صفحات دوم SERPs می‌روند.

این یک استراتژی کلاسیک قدیمی است که به عنوان مبنای ریزش و سقوط یک سایت شناخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: با 13+1 ترفند، بازدید وب‌سایت را بالا ببرید

7. هرزنامه هوش‌مصنوعی، مشکل دیرینۀ گوگل

گوگل، از دیرباز، با محتواهای تولیدشده توسط هوش‌مصنوعی که بر نتایج جست‌وجو، تأثیر می‌گذارند و آن را هدایت می‌کنند مشکل داشت؛ و باید گفت این موضوع، چندان تازه نیست.

به گمان من، رفع باگ‌هایی که اجازه می‌دهند این هرزنامه‌ها، اتفاق بیفتند احتمالاً عواقب ناخواسته‌ای دارد که بر سایت‌های غیر اسپم، تأثیر منفی می‌گذارند. شاید به همین خاطر است که Google، این باگ‌ها را از بین نبرده و یا تاکنون، تلاشی برای رفع آن انجام نداده است.

اما آن‌چه مسلم است این است که گوگل «باید» کاری کند. زیرا زمانی که سایت‌های تولیدشده با محتوای غیر انسانی- که فاقد بینش و تخصص است- رتبه‌ای بالا می‌گیرند این موضوع روی نویسندگان متخصص و باتجربه که محتوای سایت‌های واقعی و مورد اعتماد را می‌نویسند تأثیر بدی خواهد گذاشت.

به نظر عامۀ مردم، گوگل، در رفع مشکل سایت‌های اسپم، ناتوان است.

عموم مردم از قبل، این تصور را دارند که گوگل نمی‌تواند مشکل هرزنامه‌ها را برطرف کند.

چیزی که این ادعا را تأیید می‌کند این است که هم‌زمان با آپدیت گوگل برای پیداکردن مقاله‌های اسپم، چندین مقالۀ تولیدشده با هوش‌مصنوعی، به‌راحتی توانست محدودیت‌های گوگل را دور بزند و رتبۀ خوبی در جست‌وجو به دست آورد. موردی که قطعاً یک شکست برای گوگل به شمار می‌آید و تجربه‌ای تلخ و آزاردهنده برای هزاران وبلاگ‌نویسی است که کار درست را انجام می‌دهند و محتواهای واقعی تولید و منتشر می‌کنند.

بهترین استراتژی، بعد از این به‌روزرسانی چیست؟

به‌روزرسانی مارس 2024 گوگل، یادآور ماهیت همیشه در حال تکامل سئو است. با به‌روزماندن با این تغییرات و تطبیق استراتژی‌های خود بر این اساس، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که وب‌سایت‌مان هم‌چنان در نتایج جستجوی Google رتبه خوبی دارند.

به عنوان یک توسعه‌دهنده وردپرس، متخصص بازاریابی دیجیتال، توسعه‌دهنده وب، مدیر رسانه‌های اجتماعی و متخصص برند، اهمیت پیشرو ماندن در چشم‌انداز دنیای دیجیتال را درک کنید.

ما می‌توانیم از این به‌روزرسانی‌ها به نفع خود استفاده کنیم و حضور آنلاین قوی برای کسب و کار خود داشته باشیم.

به یاد داشته باشید، کلید موفقیت در سئو ، سازگاری است. همانطور که گوگل به تکامل خود ادامه می‌دهد، استراتژی‌های ما نیز باید تکامل یابد. به جای ترس از به‌روزرسانی، به آن سلام کنید و بگویید: چالش جدید مبارک!

منابع:

  1. AI Spam Sites Beat Google’s March 2024 Spam Update

2. Decoding Google’s March 2024 Algorithm Update: A Game Changer for SEO

3. Google releasing massive search quality enhancements in March

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *