اپل طیف جدیدی از تخفیفهای شدید را برای مدلهای آیفون 15 به مصرفکنندگان در چین ارائه میکند، بهعلاوه پلتفرمهای خردهفروشی آنلاین قیمتها را در بحبوحه تلاشهای غول فناوری ایالات متحده برای افزایش فروش ضعیف در بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان به پایینترین حد خود میرسانند.
برای مثال، برترین مدل 256 گیگابایتی آیفون 15 پرو مکس، روز دوشنبه با قیمت 7949 یوان (1100 دلار آمریکا) در فروشگاههای آنلاین رسمی اپل در JD.com و پلتفرم Tmall گروه Alibaba به فروش رسید – 2050 یوان کاهش. یا 20 درصد تخفیف نسبت به قیمت 9999 یوان آن در زمان عرضه سری جدید در سپتامبر گذشته. علی بابا مالک ساوت چاینا مورنینگ پست است.
در همین حال، مدل پایه 128 گیگابایتی آیفون 15، اکنون 23 درصد کمتر و 4599 یوان قیمت دارد که از قیمت قبلی 5999 یوان در JD.com و Tmall کمتر است. طبق این دو پلتفرم، فروش از 20 تا 28 مِی ادامه دارد.
اخبار مرتبط: آسیب به اپل به دلیل ممنوعیتهای آیفون در چین
علت تخفیفهای تهاجمی اپل در چین چیست؟
با این حال، اپل استور آنلاین اصلی اپل، قیمتهای اخیر مدلهای آیفون 15 را بدون تغییر نگه داشته است. این شرکت بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در روز دوشنبه پاسخ نداد.
تخفیفهای تهاجمی در دو پلتفرم آنلاین بزرگ نشان میدهد که اپل برای تقویت مجدد تقاضای داخلی برای محصول پرچمدار خود تلاش کرده است، بیش از یک ماه پس از آن که فروش آیفون در منطقه چین بزرگ این شرکت – شامل سرزمین اصلی، هنگ کنگ و تایوان – 8 کاهش یافت. درصد در سه ماهه مارس به 16.4 میلیارد دلار رسید.
به دنبال کمپینهای آنلاین و آفلاین فروشندگان رقیب گوشیهای هوشمند چینی – از جمله شیائومی و آنر – که قیمت مدل های مختلف اندروید آنها را کاهش داد، تخفیف غیرمعمول اپل در بازارهای آنلاین چینی در ماه ژانویه آغاز شد.
تخفیفهایی تا سقف 800 یوان توسط اپل از طریق فروشگاه آنلاین اصلی خود در همان ماه ارائه شد که شامل آیفون، آیپد، لپتاپ مکبوک، ایرپاد و اپل واچ میشد.
گزارشها از تخفیفهای بازار تلفن همراه چین
بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار کانترپوینت، در سه ماهه مارس، سهم آیفون از بازار گوشیهای هوشمند در سرزمین اصلی به 15.7 درصد کاهش یافت که نسبت به 20.2 درصد در سال گذشته کاهش یافت. اپل با سهم 17.4 درصدی ویوو و آنر با 16.1 درصد پیشی گرفت.
Huawei Technologies که با Mate 60 Pro بازگشت موفق گوشی 5G خود را تجربه کرده بود، با 15.5 درصد سهم بازار در همان دوره در رتبه چهارم قرار گرفت.
بیشتر بخوانید: Huawei Mate 60 Pro نه تنها پرفروشترین، بلکه رضایت بخشترین گوشی
با این حال، بهنظر میرسد درایوهای تخفیف اخیر آیفون به اپل کمک کرده است. بر اساس دادههایی که اوایل این ماه توسط آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین در اوایل ماه جاری منتشر شد، صادرات گوشیهای هوشمند با برند خارجی در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. آکادمی دولتی این برند را شناسایی نکرد، اما بخش عمدهای از گوشیهای خارجی فروخته شده در سرزمین اصلی متعلق به اپل است.