آیا X در زمان ایلان ماسک ورشکست خواهد شد؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
آیا X با ایلان ماسک ورشکست خواهد شد

حمله ناهنجارانه ایلان ماسک به تبلیغ‌کنندگانی که X را که قبلاً توییتر نامیده می‌شد تحریم می‌کردند، کارشناسان را متحیر کرده است. اگر تبلیغ‌کنندگان به کارشان ادامه دهند و برنگردند، آیا X می‌تواند پا برجا بماند؟

در ماه آوریل، ماسک در مصاحبه‌ای گفت: “اگر دیزنی احساس راحتی در تبلیغ فیلم‌های کودکان [در توییتر] داشته باشد، و اپل احساس راحتی در تبلیغات آیفون‌ها داشته باشد، اینها نشانه های خوبی هستند که توییتر مکان خوبی برای تبلیغات است.”

حالا با گذشت 7 ماه، دیزنی و اپل دیگر روی X تبلیغ نمی‌کنند. و ماسک به شرکت‌هایی که تبلیغ در X را ترک کرده‌اند می‌گوید: «خودتان X را ترک کنید»

در مصاحبه ای آتشین در روز چهارشنبه، او همچنین اشاره کرد که ورشکستگی، ناشی از تحریم تبلیغات چقدر به سود شرکت آسیب می‌رساند. برای شرکتی که او سال گذشته به قیمت 44 میلیارد دلار (35 میلیارد پوند) خرید، ورشکستگی ممکن است غیرقابل تصور به‌نظر برسد. اما غیر ممکن نیست.

برای درک دلیل این امر، باید بررسی کنید که X چقدر به درآمد تبلیغاتی متکی است، و چرا تبلیغ‌کنندگان بازنمی‌گردند.

اگرچه ما آخرین آمار را نداریم، سال گذشته حدود 90 درصد از درآمد X از تبلیغات بوده است. قلب تجارت این پلتفرم بوده است.

روز چهارشنبه ماسک بیش از این به این موضوع اشاره کرد : “اگر شرکت شکست بخورد… به دلیل تحریم تبلیغاتی شکست خواهد خورد. و این همان چیزی است که شرکت را ورشکست می‌کند.”

مارک گی، مدیر ارشد امور مشتریان در مشاوره بازاریابی در Ebiquity، که با صدها شرکت کار می‌کند، می گوید هیچ نشانه‌ای از بازگشت کسی وجود ندارد.

او می‌گوید: «پول‌ها بیرون آمده است و هیچ‌کس راهبردی برای سرمایه‌گذاری مجدد در آنجا ایجاد نمی‌کند. بدتر از همه، غول خرده فروشی والمارت روز جمعه اعلام کرد که دیگر در X تبلیغ نمی‌کند.

پس از اینکه ماسک در مصاحبه روز چهارشنبه در اجلاس DealBook نیویورک تایمز به تبلیغ‌کنندگانی که X را ترک کردند، گفت کجا باید بروند؟ او چیزی گفت که تبلیغ‌کنندگان را عصبانی‌تر کرد.

لو پاسکالیس، از مشاوران بازاریابی AJL Advisory، می‌گوید: وقتی ماسک مدیران اجرایی را به این صورت «در تیررس خود» قرار می‌دهد، آنها نسبت به X موضع می‌گیرند.

جاسمین انبرگ، تحلیلگر اصلی Insider Intelligence، می‌افزاید: «درک و دانستن اینکه حمله علنی و شخصی به تبلیغ‌کنندگان و شرکت‌هایی که صورت‌حساب‌های X را می‌پردازند، به یک متخصص رسانه‌های اجتماعی نیاز ندارد.»

پس آیا X واقعاً ورشکست می‌شود؟

آیا تیزرها برای همیشه رفته اند، ماسک چیزی ندارد؟ وقتی در ماه آوریل با او مصاحبه کردیم، واضح بود که او فهمیده بود که اشتراک در X قرار نیست جایگزین پول تبلیغات شود.

او به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: “اگر یک میلیون نفر باشند که برای سالیانه 100 دلار مشترک هستند، 100 میلیون دلار است. این جریان درآمد نسبتاً کمی نسبت به تبلیغات است.”

در سال 2022، درآمد تبلیغاتی توییتر حدود 4 میلیارد دلار بود. Insider Intelligence تخمین می‌زند که امسال به 1.9 میلیارد دلار کاهش یابد.

ایلان ماسک به تبلیغ کنندگان X حمله تندی انجام داد. او پس از مناقشه یهودی ستیزی از اسرائیل بازدید کرد.

این شرکت دو هزینه عمده دارد: اولین مورد، حقوق کارکنان آن است. ماسک قبلاً X را حسابی تکانده و هزاران نفر را اخراج کرده است.

دومین مورد: خدمات وام هایی است که ماسک برای خرید توییتر دریافت کرده است که مجموعاً حدود 13 میلیارد دلار است. رویترز گزارش کرده است که این شرکت اکنون باید سالانه ۱.۲ میلیارد دلار یا بیشتر به‌عنوان سود پرداخت کند.

اگر شرکت نتواند سود وام‌های خود را ارائه دهد یا از عهده پرداخت حقوق کارکنان خود برآید، بله، X واقعاً ممکن است ورشکست شود. اما این یک سناریو در بدترین حالت است که ماسک مطمئناً می‌خواهد از آن اجتناب کند.

او گزینه‌هایی دارد. تا حد زیادی ساده‌ترین کار برای ماسک این است که پول بیشتری بگذارد، اما به‌نظر می‌رسد که او نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.

ماسک می‌تواند تلاش کند با بانک‌ها برای پرداخت سود کم‌تر مذاکره کند. او می‌تواند مثلاً سود «پرداخت غیرنقدی» را درخواست کند. جایی که پرداخت‌ها با تأخیر انجام می‌شود.

اما اگر مذاکره مجدد نتیجه ندهد و بانک‌ها به پول خود نرسند، ورشکستگی می‌تواند آخرین گزینه باشد و در آن مرحله بانک‌ها می‌توانند برای تغییر مدیریت تلاش کنند.

جرد الیاس، استاد حقوق در دانشکده حقوق هاروارد، می‌گوید: «این موضوع بسیار آشفته و پیچیده خواهد بود. “و بسیار چالش برانگیز خواهد بود. این می‌تواند برای شهرت تجاری ماسک وحشتناک باشد و همچنین بر نحوه قرض گرفتن ماسک در آینده تأثیر بگذارد.

بعد از ایلان ماسک چه خواهد شد؟

راه حل واضح برای همه این مشکلات برای X این است که به سادگی یک جریان درآمد دیگر سریعاً پیدا کنند. ماسک قطعا تلاش را کرده است. در اینجا بخوانید که تصمیم فعلی او برای کسب درآمد چیست.

او سرویس تماس صوتی و تصویری جدیدی را راه‌اندازی کرده است. ماه گذشته او خود را در حال انجام بازی‌های ویدیویی نشان داد. او امیدوار است X بتواند با برنامه‌هایی مانند Twitch رقابت کند.

او می‌خواهد X تبدیل به «اپلیکیشن همه چیز» شود و همه چیز از چت گرفته تا پرداخت‌های آنلاین را پوشش دهد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، که سال گذشته ماسک به سرمایه‌گذاران می‌داد، X قرار بود 15 میلیون دلار از یک تجارت پرداخت در سال 2023 به ارمغان بیاورد و تا سال 2028 به حدود 1.3 میلیارد دلار افزایش یابد.

X همچنین روی گنجینه عظیمی از داده‌‌ها قرار دارد و آرشیو وسیع مکالمات آن می‌تواند برای آموزش ربات‌های چت استفاده شود. ماسک معتقد است که این داده‌ها بسیار ارزشمند هستند.

بنابراین X پتانسیل دارد.

اما در کوتاه مدت، هیچ یک از این گزینه‌ها درهای باز را برای تبلیغ‌کنندگان بزرگ باز نگذاشته است. به همین دلیل است که طغیان ماسک برای بسیاری گیج کننده بود.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *