تصویری در توییتر یکی از کاربران منتشر شد که سطح دسترسی کارمند عادی شاغل در پیامرسان بله، به اطلاعات کاربران فعال در این پیامرسان را نشان میدهد. تصویری که بهسرعت پخش شد و اعتراض و نارضایتی کاربران را در پی داشت.
در همین راستا، اپلیکیشن بله، بیانیهای صادر کرد و در آن مدعی شد که حفظ حریم، امنیت و دادههای شخصی کاربران، جزو خطوط قرمز این اپلیکیشن است و با تمام وجود از آن حفاظت کرده و خواهند کرد. حتی در بخشی از این بیانیه ادعا شده بود که این کار، طی بیش از 7 سال فعالیت این نرمافزار، همچنان در رأس وظایف قرار داشته و رعایت میشده است.
در این بیانیه آمده: «طبق سند قوانین و شرایط استفاده از بله که در آدرس terms.bale.ai منتشرشده، برای کانالها و بازوهایی که بهصورت عمومی در دسترس هستند، بله، از الگوریتمهای خودکار برای آنالیز پیامها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده میکند.»
جالب است که در بخش پایانی بیانیه و با رنگ قرمز چنین آمده: «اطلاعات خصوصی کاربران، آیدی و شمارۀ فرستندۀ محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران بهعنوان خط قرمز بله در حیطۀ این ابزار وجودندارد و تنها محتوا بهصورت بینام در آن وجوددارد.»
اما تصویر منتشرشده در توییتر چیز دیگری نشان میداد.
البته اینکه در بیانیه آمده است: «بله، حق قانونی جهت پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ میدارد» کمی شکبرانگیز و جای سؤال داشت که نهایتاً با انتشار مطلبی در توییتر، تکلیف کاربران روشنشد و بله، هم از دوپهلوگویی دست برداشت.
حقیقت تلخ، چیزی بود که حساب کاربری بله در توییتر بهصراحت بیان کرد: «تآیید میکنیم که تصویر منتشرشده در توییتر، مربوط به پیامرسان بله است.»
و در پایان، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
بهراستی چه کسی پاسخگو است؟ و تکلیف این حجم پیام انتشاریافته از کاربران و نقض قانون حریمخصوصی چه میشود؟