، ،

فاش شدن اطلاعات کاربران در پیام‌رسان بله؛ نقض قانون حریم‌خصوصی

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:

تصویری در توییتر یکی از کاربران منتشر شد که سطح دسترسی کارمند عادی شاغل در پیام‌رسان بله، به اطلاعات کاربران فعال در این پیام‌رسان را نشان می‌‎دهد. تصویری که به‌سرعت پخش شد و اعتراض و نارضایتی کاربران را در پی داشت.

در همین راستا، اپلیکیشن بله، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن مدعی شد که حفظ حریم، امنیت و داده‌های شخصی کاربران، جزو خطوط قرمز این اپلیکیشن است و با تمام وجود از آن حفاظت کرده و خواهند کرد. حتی در بخشی از این بیانیه ادعا شده بود که این کار، طی بیش از 7 سال فعالیت این نرم‌افزار، همچنان در رأس وظایف قرار داشته و رعایت می‌شده است.

در این بیانیه آمده: «طبق سند قوانین و شرایط استفاده از بله که در آدرس terms.bale.ai منتشرشده، برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، بله، از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند.»

جالب است که در بخش پایانی بیانیه و با رنگ قرمز چنین آمده: «اطلاعات خصوصی کاربران، آی‌دی و شمارۀ فرستندۀ محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به‌عنوان خط قرمز بله در حیطۀ این ابزار وجودندارد و تنها محتوا به‌صورت بی‌نام در آن وجوددارد.»

اما تصویر منتشرشده در توییتر چیز دیگری نشان می‌داد.

البته این‌که در بیانیه آمده است: «بله، حق قانونی جهت پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ می‌دارد» کمی شک‌برانگیز و جای سؤال داشت که نهایتاً با انتشار مطلبی در توییتر، تکلیف کاربران روشن‌شد و بله، هم از دوپهلوگویی دست برداشت.

حقیقت تلخ، چیزی بود که حساب کاربری بله در توییتر به‌صراحت بیان کرد: «تآیید می‌کنیم که تصویر منتشرشده در توییتر، مربوط به پیام‌رسان بله است.»

و در پایان، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

به‌راستی چه کسی پاسخگو است؟ و تکلیف این حجم پیام انتشاریافته از کاربران و نقض قانون حریم‌خصوصی چه می‌شود؟

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *