طبق گزارشها، تنظیمکنندههای ضدانحصار اتحادیه اروپا سوالاتی را برای کاربران و رقبای مایکروسافت و اپل ارسال کردهاند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا برای جمعآوری دادههای مهم، پرسشنامههایی را برای رقبای تجاری و کاربران این دو غول فناوری ارسال کرده است تا اهمیت بینگ، iMessage و خدمات مرتبط را در مقایسه با جایگزینها بسنجد. در مورد اینکه سوال بزرگ چیست: اتحادیه اروپا پرسیده است که «آیا مایکروسافت بینگ باید قوانین سخت فنی جدید را رعایت کند و همچنین آیا این موضوع باید برای iMessage اپل نیز رعایت شود یا خیر»، افراد آشنا با این موضوع روز دوشنبه این خبر را اعلام کردند.
بعنوان پیشزمینه، کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر تحقیقاتی را برای ارزیابی اینکه آیا تبلیغات Bing، Edge و Microsoft و همچنین iMessage اپل باید مشمول قانون بازارهای دیجیتال (DMA) باشند، آغاز کرد.
کمیسیون اروپا در اوایل این ماه پرسشنامههایی را ارسال کرد و از رقبا و کاربران خواست که اهمیت سه سرویس مایکروسافت و iMessage اپل را در مقابل سرویسهای رقیب ارزیابی کنند. افرادی که با این موضوع آشنا هستند گفتند که ناظر اتحادیه اروپا پرسیده است که آیا خدمات خاصی وجود دارد که کاربران تجاری به آن اعتماد کنند و چگونه آنها را در اکوسیستم شرکتها قرار میدهند. اتحادیه اروپا همچنین تعداد کاربرانی که از این خدمات استفاده میکنند را درخواست کرد. طبق گزارشها، کمتر از یک هفته به پاسخدهندگان فرصت داده شده است تا بازخورد خود را ارائه کنند. گفته میشود کمیسیون اروپا مهلتی 5 ماهه برای خود تعیین کرده است تا تحقیقات خود را تکمیل کند.
چرا اتحادیه اروپا دست به این تحقیقات زد
این تحقیقات پس از آن انجام شد که شرکتها مقررات رقابت اتحادیه اروپا را به چالش کشیدند و این خدمات را بهعنوان خدمات پلتفرم اصلی تحت DMA برچسبگذاری کردند. DMA مایکروسافت، اپل، گوگل آلفابت، آمازون، متا پلتفرمها و بایتدنس مادر TikTok را ملزم میکند تا به اپلیکیشنها یا فروشگاههای اپلیکیشن شخص ثالث روی پلتفرمهای خود اجازه دهند و در کنار سایر تعهدات، جابجایی از برنامههای پیشفرض به رقبا را برای کاربران آسانتر کنند.