به گفتۀ کارشناسان حقوقی، سوءاستفاده از قدرت بازار خردهفروشی برای خفهکردن رقابت، با موانعی در دادگاه، آزمایش دامنه قانون آنتیتراست آمریکا و ایجاد موانعی برای این آژانس مواجه است.
آژانس حمایت از حقوق مصرفکنندگان آمریکا که قانون آنتیتراست فدرال را اجرا میکند و همچنین 17 ایالت دیگر، شکایت خود را برضد آمازون در دادگاه فدرال سیاتل تنظیم کردند و از یک قاضی آمریکایی خواستند تا حکم و مجازاتهای دیگری را برای مبارزه با رفتار غیرقانونی در نظر بگیرد.
چندین کارشناس حقوقی به رویترز گفتند که FTC در تلاش برای نشاندادن این موضوع که مصرفکنندگان آمریکایی در دنیایی بدون سیاستهای آمازون بهتر خواهند بود با موانع زیادی مواجه است.
در این دادخواست آمده است که آمازون به صورت ناعادلانه به محصولات خود اولویت داده است و سیاستهای این شرکت بازرگانانی را که میخواهند محصولات را با قیمت پایینتر در پلتفرمهای دیگر بفروشند مجازات میکند.
براساس قوانین ایالات متحده، FTC این قدرت را دارد که ثابت کند آمازون تنها یک بازیگر بزرگ بازار قدرتمند نیست؛ بلکه گامهای غیرقانونی برای بهدستآوردن یا حفظ سلطه خود برداشته است
وکیل آنتیتراست، دیوید بالتو، مدیر پیشین سیاستگذاری در FTC، صعود سخت FTC را تلاش برای غلبه بر قدرت دولت واشنگتن توصیف کرد و گفت: “میدانید قابل تصور است – شما میتوانید به قله برسید – اما ارتفاع آن ۲۰ هزار پا است و واقعاً سرد خواهد بود.”
آیا شکایت از آمازون به نتیجه میرسد؟
دایان هزل، وکیل آنتیتراست از شرکت لاردنر گفت: «بهعنوان بخشی از این پرونده، آمازون فرصت خواهد داشت تا توجیهات طرفدار رقابتی را برای رفتار ادعایی خود بیان کند. هازل گفت آمازون برای مقابله با ادعاهای FTC باید دلایل خود را “مشروع” نشاندهد.
تام کاتر، محقق آنتیتراست از دانشکده حقوق دانشگاه مینهسوتا میگوید: ” ما دسترسی سریع به طیف گستردهای از کالاها با قیمتهای مقرونبهصرفه را برای مصرفکنندگان فراهم میکنیم.”
درواقع، دیوید زاپولسکی، مشاور عمومی آمازون، در بیانیهای گفت سیاستهای چالشبرانگیز “به تحریک رقابت و نوآوری در صنعت خردهفروشی کمک کردهاند”.
رئیس FTC در بیانیهای گفت آمازون از “تاکتیکهای تنبیهی و اجباری” برای حفظ غیرقانونی انحصار استفادهکردهاست.
دادخواست FTC به مجموعهای از پروندههای مصرفکنندگان خصوصی مربوط میشود که در سالهای اخیر ضد آمازون تشکیل شده و در همان دادگاه فدرال آمریکا در جریان هستند.
پروندههای آنتیتراست خصوصی پنجرهای اولیه به برخی از استدلالهای حقوقی است که انتظار میرود آمازون برای به چالشکشیدن شکایت FTC ایجاد کند.
وکلای آمازون در یکی از این پروندهها که یک اقدام کلاس آیندهنگرانه است و سیاستهای قیمتگذاری این پلتفرم را به چالش میکشد، استدلال کردند که هیچ دادگاهی “تابهحال یک عمل تجاری را محکوم نکرده است که مستلزم قیمتهای پایین در یک فروشگاه خردهفروشی برای مصرفکنندگان باشد.”
آمازون همچنین در حال مبارزه با ادعاهای یک دادخواست مدنی خصوصی دیگر است که میگوید این شرکت رقابت برای ارسال و دریافت خدمات را متوقف کردهاست.