هیچ چیز بیشتر از زنگ هشدار ترسناک، جک ما، که پیشگام تجارت الکترونیک چین را در سال 1999 تأسیس کرد، مشکلات فعلی علی بابا را برجسته نمیکند.
مشهورترین کارآفرین کشور در اواخر سال گذشته در یک پست وبلاگ داخلی گفت: «من کاملاً معتقدم که علیبابا تغییر خواهد کرد و اصلاح خواهد شد». برگردیم به رسالت و چشم اندازمان، علیبابا، بیایید!
شواهد فقط نشان میدهد که چگونه شناخته شدهترین گروه فناوری چین، مسیر خود را از دست داده است. زمانی که باارزشترین شرکت آسیا بود، در ماه نوامبر برای اولین بار از نظر ارزش بازار توسط رقیب چینی PDD Holdings پیشی گرفت. سهام این شرکت پس از یک سری ضایعات نظارتی، تغییر استراتژی و در بحبوحه کاهش روحیه کارکنان، 75 درصد از اوج خود در سه سال پیش کاهش یافته است.
یکی از افراد نزدیک به مدیریت گفت که سبقت گرفتن از علی بابا «یک زنگ خطر واقعی برای علی بابا بود». آنها افزودند: «مردم واقعا ناراحت بودند، اما اکنون علی بابا به این فکر میکند که چگونه با این موضوع کنار بیاید». بخشی از پاسخ این بود که «ادی یونگمینگ وو»، مدیر اجرایی جدید، کنترل مستقیم کسبوکار اصلی تجارت الکترونیک علیبابا را در اواخر ماه گذشته بهدست بگیرد و جایگزین «ترودی دای»، مدیر اجرایی باسابقهاش شود، زیرا تلاش میکند تسلط خود را بر این مجموعه گسترده تقویت کند.
آگاهان و تحلیلگران شرکت میگویند علی بابا تاکنون در مبارزه موثر با رقبای جدید تهاجمی شکست خورده است، در جریان پیشرفتهای هوش مصنوعی قرار گرفته و از نقاط قوت خود در تجارت الکترونیک داخلی برای موفقیت در بازارهای غربی استفاده کرده است.
فایننشال تایمز با 9 کارمند علی بابا صحبت کرد، آنها تصویری از یک شرکت در حال شکست ترسیم کردند که تلاش میکرد مسیر جدیدی را پس از طرحهای جاهطلبانه که قرار بود ثروت آن را احیا کند، ترسیم کند.
چند تن از اعضای علی بابا که نخواستند نامشان فاش شود، از سردرگمی ناشی از آن صحبت کردند. یکی از کارمندان علی بابا که در مشاغل مختلف کار میکند، گفت: «بسیاری از مردم نمیدانند چه چیزی شکاف برداشته است و چه چیزی هنوز بر جای خود باقی است». آنها افزودند: “این تا زمانی است که پس از انحلال واحد تجاری آنها اخراج شوند.”
تمام مستنداتی که تا کنون به گوش رسیده است
در ماه مارس، این گروه فناوری قصد خود را برای تقسیم امپراتوری خود به شش واحد برای باز کردن ارزش سهامداران و تحریک رشد در سراسر مشاغل اعلام کرده بود. این طرح در ابتدا مورد استقبال سرمایهگذاران قرار گرفت و قیمت سهام آن در روزهای پس از اعلام 20 درصد افزایش یافت. اما کاهش خوشبینی سرمایهگذاران نسبت به اقتصاد چین پس از پایان قرنطینههای دوران همهگیری، شور و شوق را کاهش داد.
در نوامبر، علیبابا رسماً اعلام کرد که از برنامههای خود برای انحراف کسب و کار ابری خود که گفته است برای رشد آینده بسیار مهم است کنار گذاشته و فهرست کردن واحد سوپرمارکت خود را متوقف کرد. معلوم نیست چه بلایی سر چهار واحد دیگر میآید. چندین کارمند گفتند که برنامههای جداسازی سایر مشاغل یا متوقف شده یا در دست بررسی است.
در یکی از نمونههای مقاومت در برابر تغییر، علیبابا یک تیم فناوری اطلاعات را برای مدیریت زیرساختها در سراسر گروه ایجاد کرد، پس از بررسی نشان داد که تیمها عملکردهای مشابهی را در واحدهای تجاری مختلف تکرار میکنند.
اما به گفته دو نفر از آشنایان با موضوع، به دلیل جنگ قدرت داخلی، از این موضوع حذف شد. «وضعیت بد و آشفته ای بود. بسیاری از کسانی که باید اخراج شوند، حامیان داخلی دارند و به راحتی نمی توان آنها را برکنار کرد.»
در نمونه دیگری از آشفتگی درون، یکی از کارمندان DingTalk، پلت فرم ارتباط سازمانی علی بابا، گفت که تیم آنها بدون هشدار از شبکه داخلی گروه خارج شده است و آنها را بدون دسترسی به ارتباطات داخلی علی بابا رها کرده است.
به گفته خودی ها، جنگ قدرت بین گارد قدیمی به رهبری دنیل ژانگ، مدیر اجرایی سابق و وو، که در سپتامبر از او برگزیده شد، حس هرج و مرج را تشدید کرده است.
مطالب مرتبط: هشدار مدیرعامل «علی بابا» درباره هوش مصنوعی به کارمندانش
در ماه مارس، این شرکت اعلام کرده بود که ژانگ پس از انحلال، ریاست تجارت ابری را بر عهده خواهد گرفت، اما در روزی که در سپتامبر قرار بود کنترل را در دست بگیرد، به طور غیرمنتظره ای از سمت خود کناره گیری کرد. فایننشال تایمز گزارش داد که رئیس جدید وو او را بیرون کرده است. علی بابا در ماه دسامبر پاسخ داد که اینطور نیست و ژانگ تمایل خود را برای کنار گذاشتن نقش خود ابراز کرده است.
یکی از افراد Alibaba Cloud گفت خروج ژانگ به این معنی است که بسیاری از افراد مرتبط با او احتمالاً اخراج خواهند شد. به گفته منابع آگاه علی بابا، خروج ماه گذشته مدیر ارشد تجاری واحد ابر، Cai Yinghua، بخشی از تلاشهای وو برای راهاندازی مجدد واحد تجاری بود.
به گفته خودیهای شرکت، در آستانه جدایی برنامهریزیشده، تنشها بر سر این بود که پلتفرمهای تجارت الکترونیک Taobao و Tmall در صورت پیگیری این جدایی و فعالیت بهعنوان یک نهاد مالی جداگانه، چقدر برای خدمات خود به تجارت ابری پرداخت میکنند. فروش مشتریان خارجی برای کسب و کار ابری در سه ماهه سوم کاهش یافت و بر اتکای واحد به درآمدهای سایر بخشهای گروه تأکید کرد.
رابین ژو، تحلیلگر Bernstein گفت: «علی بابا باید در مورد مسائلی مانند امنیت دادهها و قیمت انتقال بین Taobao و Cloud قبل از اعلام آن فکر می کرد».
وو در طول اولین تماس با سرمایهگذار خود بهعنوان رئیس در ماه نوامبر، کسب و کار ابری را بهعنوان محرک رشد، در جریان آنچه او «ظهور عصر هوش مصنوعی» نامید، قرار داد. او متعهد شد که روی فناوری هوش مصنوعی سرمایهگذاری کند، اما تحلیلگران تردید دارند که وو بتواند رشد کند و علیبابا کلود را احیا کند.
رشد ابری علیبابا با موانع متعددی مواجه است، از جمله تقاضای ضعیف بخش خصوصی برای شرکتها، شرکتهای دولتی [شرکتهای دولتی] بهطور فزایندهای بهدنبال مشارکت با ارائهدهندگان خدمات ابری بخش عمومی مانند هواوی و… هستند.
علاوه بر این، وعده سرمایهگذاری در ساخت آنچه وو آن را «محصولات انقلابی برای آینده» مینامد با تلاش آن برای تقویت قیمت سهام خود از طریق سود سهام و بازخرید سهام در تضاد است. در ماه نوامبر، علیبابا اولین سود سالانه خود را با هزینه 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که 15 میلیارد دلار برای طرح خرید 25 میلیارد دلاری سهام خود باقی مانده است.
کوین خو، سرمایهگذار زیرساخت ابری در Interconnected Capital گفت: «علی بابا با مهندسی مالی خود سیگنالهای متناقضی ارسال میکند».
“این بدترین شرایط ممکن است. حتی شرکتهای بزرگ فناوری سودآور مانند آلفابت و آمازون سود سهام صادر نمیکنند زیرا نقشهای برای رشد و نوآوری بیشتر در پیش دارند».
این شرکت به FT پاسخ داد: «علی بابا هرگز در موقعیت مالی بهتری برای سرمایهگذاری برای رشد کسب و کار و فرصت های استراتژیک نبوده است. این اولویت اصلی ماست.»
در همین حال، علی بابا همچنان در حال حرکت به سمت عرضه اولیه سهام بازوی لجستیکی خود، Cainiao است. یکی از افراد نزدیک به تیم مدیریت گفت که همچنان برای این فهرست اصرار دارد زیرا «به تقاضای آینده در تجارت الکترونیک بدبین است»، بنابراین بهتر است «در اسرع وقت فهرست شود».
علی بابا به FT گفت که به این تجارت اطمینان دارد. در این بیانیه آمده است: «ما طرح عرضه اولیه سهام Cainiao را با یک جدول زمانی مشخص فاش کردهایم و در این زمینه ادامه میدهیم.
آینده شرکت Ant وابسته به فینتک، که علیبابا تقریباً 33 درصد از سهام آن را در اختیار دارد، نیز سه سال پس از توقف عرضه اولیه سهام 34 میلیارد دلاری توسط مقامات بهعنوان بخشی از سرکوب Big Tech، نامشخص است. به گفته افراد نزدیک به مدیریت، Ant همچنان در انتظار تاییدیه نظارتی برای دریافت مجوز هلدینگ مالی است، که گامی حیاتی برای دنبال کردن یک IPO سادهتر در هنگکنگ یا چین است.
کارشناسان میگویند که هرج و مرج بازسازی حواس علی بابا را از مقابله با «مشکل اصلی» خود در سودآورترین و پولسازترین تجارت الکترونیک داخلی خود منحرف کرده است.
دانکن کلارک، موسس و رئیس شرکت مشاوره BDA در پکن، گفت: “در حال از دست دادن سهم به Douyin [متعلق به ByteDance] و همچنین PDD در تجارت اصلی خود است.” او گفت: “علی بابا هاله خود را بهعنوان بازیگر غالب، با دقیقترین بینش در بازار، تجار و مصرف کنندگان از دست داده است.”
PDD که مالک Pinduoduo و خردهفروشی آنلاین قیمتگذاری شده Temu است، و Douyin از ByteDance، نسخه چینی TikTok، امسال شاهد رشد انفجاری بودهاند که به واسطه نفوذشان به قلمرو علیبابا تقویت شده است. درآمد PDD در سه ماهه سوم در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 تقریباً دو برابر شد و به 9.4 میلیارد دلار رسید. FT گزارش داد که ByteDance، که در فهرست نیست، در سه ماهه دوم 29 میلیارد دلار فروش داشته است که حدود 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
علیبابا که دارای مجموعهای از شرکتهای تجارت الکترونیک در خارج از کشور است، شاهد رشد سریع شرکت چینی Shein و Temu از PDD با پلتفرمهای تجارت الکترونیک بسیار محبوب خود در ایالات متحده و اروپا بوده و محصولات را مستقیماً از کارخانههای چینی به مصرفکنندگان در غرب با قیمت شکسته ارسال میکند.
یکی از سرمایهگذاران فناوری چین گفت: «هیچ دلیل موجهی وجود ندارد که علی بابا، با شبکه بازرگانان خود در چین، نتواند همان تجارت را ایجاد کند».
کلارک گفت که احیای ثروت علی بابا به «چیزی رادیکال» نیاز دارد. علی بابا باید به اصول اولیه بازگردد. آنها باید روحیه نوآورانه خود را بازیابند، روی جلوگیری از فرسودگی تمرکز کنند و بر این نکته تاکید کنند که چگونه این یک تلاش همهجانبه شرکتی است».