اگرچه تلفنهای پیکسل گوگل هنوز بخش کوچکی از بازار گوشیهای هوشمند را در دست دارند، اما بهتدریج محبوبتر میشوند، بهویژه در سومین اقتصاد بزرگ جهان، ژاپن. در طول سال گذشته، گوشیهای پیکسل شاهد تحولی در فروش بودهاند و بخشهایی در این کشور از گوشیها آیفون دور شده اتد.
آیفونها مانند بازار آمریکا مدتهاست که در ژاپن پیشتاز بازار بودهاند. با این حال، با افزایش محبوبیت تلفنهای پیکسل گوگل در این منطقه، تسلط اپل بر بازار ژاپن کاهش یافته است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بهنقل از دادههای Counterpoint Research، تلفنهای پیکسل گوگل در حال حاضر ۱۲ درصد از سهم بازار گوشیهای هوشمند در ژاپن را تا سه ماهه دوم ۲۰۲۳ در اختیار دارند، در حالی که سهم بازار آیفون در سهماهه دوم ۲۰۲۱ تنها ۲ درصد بوده است. همین دوره از 58 درصد به 46 درصد کاهش یافته است و این اولین بار در دو سال گذشته است که آیفون نتوانست بیش از نیمی از بازار ژاپن را تصاحب کند.
Anshel Sag، تحلیلگر اصلی موبایل در Moor Insights & Strategy، اعلام کرده است که اکثر دستگاههای فروخته شده توسط گوگل در ژاپن به سریهای ارزان قیمت پیکسل 6a و 7a تعلق دارند.
دلیل اصلی کاهش قیمت آیفون در ژاپن
کاهش ارزش ین باعث شد اپل زودتر از افزایش قیمت جهانی قیمت آیفون را در ژاپن افزایش دهد. قیمت بالای دستگاه خریداران را دلسرد میکند، در حالی که جدیدترین مدلها فاقد ویژگیهای ضروری هستند.
در همین حال، تضعیف ین فروش تلفن پیکسل گوگل را افزایش داده است، زیرا به یک معامله عالی برای خریداران غیر ژاپنی تبدیل شده است. در دسترس بودن محدود پیکسل و کاهش ارزش ین آن را به ارزانترین مکان برای خرید تلفنهای پیکسل تبدیل کرده است.
کاهش فروش اپل در ژاپن چالشهای پیش رو را برجسته میکند. فروش این شرکت برای سه فصل متوالی بهدلیل رکود در سراسر صنعت کاهش یافته است. با وجود این، عرضه سری آیفون 15 میتواند سهم بازار را افزایش دهد. با این حال، قیمت اولیه آیفون 15 پرو مکس در سال جاری 100 دلار افزایش یافته است.
تام کانگ، تحلیلگر کانترپوینت، گفت: «قیمت در حال تبدیل شدن به یک عامل مهم است. من میگویم وفاداری برای اپل و iOS بسیار بالاتر از اندروید است. اما دستگاههای اندرویدی همیشه مزیت قیمتی دارند.»
گوشیهای پیکسل نه تنها در ژاپن بلکه در آمریکای شمالی نیز در حال افزایش هستند. طبق گفته Canalys، Pixel تنها برندی بود که در سه ماهه دوم 2023 رشد داشت، با فروش تا 1.2 میلیون دستگاه، رشدی دو برابری نسبت به سال گذشته داشت. این منجر به دو برابر شدن سهم بازار گوگل در آمریکای شمالی به 4 درصد شد. در همین حال، هر پنج برند برتر دیگر گوشیهای هوشمند شاهد کاهش فروش در سال گذشته بوده و بازار نیز شاهد رکود بوده است.