رسانههای اجتماعی برای نحوه برقراری ارتباط، اشتراکگذاری و بهخاطر سپردن ما در دنیای دیجیتالی بهطور فزایندهای ضروری شدهاند. با این حال، اگر ما از دنیا برویم، حضور اینترنتی ما چه میشود؟ تکثیر حسابهای شبکههای اجتماعی متوفی پدیدهای جذاب است که با ظهور رسانههای اجتماعی در 20 سال گذشته تکامل یافته است. آیا حساب مردگان در حال حاضر نسبت به حساب زندهها بیشتر است؟
عوامل موثر در افزایش اکانتهای شبکههای اجتماعی متوفی
دلایل مختلفی برای افزایش تعداد اکانتهای شبکههای اجتماعی افراد متوفی وجود دارد. اول از همه، از آنجا که افراد زیادی در سراسر جهان از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، با افزایش سن جمعیت، تعداد افرادی که از دنیا میروند افزایش مییابد. دوم، بهدلیل ماندگاری ردپای دیجیتال، پروفایلهای رسانههای اجتماعی افراد اغلب پس از مرگ زنده میمانند، مگر اینکه بهطور خاص توسط عزیزانشان حذف شوند. آخرین اما نه کماهمیت ترین مورد اینکه بسیاری به حفظ این حسابها برای ادای احترام و به یاد آوردن دوستان و بستگانی که بهدلیل پیوند عاطفی با حضور آنلاین خود درگذشتهاند، ادامه میدهند. این روند با یافتههای ExpressVPN تأیید شده است.
تلاشهای پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای آدرس دادن به حسابهای متوفی
سایتهای رسانههای اجتماعی از جمله توییتر (X)، فیسبوک و اینستاگرام ابزارهایی را برای کمک به مشکل اکانتهای مرده در نظر گرفتهاند. بهعنوان مثال، فیسبوک به کاربران اجازه میدهد تا یک “مخاطب قدیمی” را تعیین کنند که میتواند پس از مرگ حساب خود را مدیریت کند، چه با حذف یا به یاد ماندن حساب. اینستاگرام عملکرد مشابهی را ارائه میدهد که به افراد منتخب اجازه میدهد تا حساب کاربری یک کاربر متوفی را به یاد آورند. آنها پستها و عکسهای خود را ایمن نگه میدارند و از دسترسی دیگران به آنها جلوگیری میکنند. امیدواریم با برداشتن این گامها، حد وسطی بین بزرگداشت درگذشتگان و حفظ حریم خصوصی آنها پیدا کنیم.
ویدیو: قیمت اطلاعات پروفایل شبکههای اجتماعی شما در دارکوب چقدر است؟
اثرگذاری حسابهای شبکههای اجتماعی افراد متوفی
حسابهای شبکههای اجتماعی متعلق به افراد درگذشته کم نیستند. این سؤال را مطرح میشود که چگونه این پلتفرمها بر میراث دیجیتال ما تأثیر میگذارند. برخی از مردم شبکههای اجتماعی را بهعنوان نوعی گورستان آنلاین میبینند که در آن خاطرات عزیزان از مردگان در آن ایمن نگه داشته میشود. برخی آن را یادآوری تهدیدآمیز از عزیزان از دست دادهشان میدانند، با اعلانها و توصیههای دوستان بهعنوان فلاش بک وحشتناک. مردم تلاش میکنند تا درگذشتگان را به یاد بیاورند و در عین حال با پیچیدگیهای آداب اینترنت دستکاری میکنند و تمایز بین غم عمومی و خصوصی را در حوزه دیجیتال مبهم میکنند.
حریم خصوصی و نگرانیهای امنیتی
علاوه بر این، ماهیت پایدار ردیابیهای دیجیتال نگرانیهایی را در مورد امنیت دادهها و حفظ حریم خصوصی ایجاد میکند. اطلاعات شخصی و داراییهای دیجیتالی افراد متوفی اغلب در معرض سوء استفاده قرار میگیرند، زیرا هکرها ممکن است در تلاش برای بهدست آوردن دادههای حساس، حسابهای غیر فعال را هدف قرار دهند. بههمین دلیل، شرکتهای رسانههای اجتماعی باید تدابیر امنیتی قوی برای حفظ حریم خصوصی افرادی که درگذشتهاند و جلوگیری از دسترسی ناخواسته به داراییهای دیجیتالی آنها انجام دهند.
تأثیر بر سلامت روان و آرامش
تأثیر پروفایلهای رسانههای اجتماعی از بین رفته بر بهزیستی و سلامت روان عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. در حالی که برخی از افراد در ارتباط با عزیزان درگذشته از طریق اینترنت احساس راحتی میکنند، برای برخی دیگر مقابله با یادآوری مداوم از دست دادن و غم و اندوه آنها دشوار است. طراحی الگوریتمی شبکههای اجتماعی میتواند باعث شود کاربران احساس تنهایی و انزوا کنند، زیرا دائماً در معرض محتوای مربوط به مرگ و سوگواری هستند. هنگام برخورد با حسابهای شبکههای اجتماعی از بین رفته، افراد باید مراقبت از خود را در اولویت قرار دهند و در صورتی که ناراحتی عاطفی زیادی را تجربه میکنند، از دوستان، خانواده یا متخصصان سلامت روان کمک بگیرند.
نتیجه
در خاتمه، افزایش تعداد شبکههای رسانههای اجتماعی خارجشده بهعنوان یادآوری هشیارکننده از سرعت تغییر جامعه دیجیتال و تأثیر ماندگار حضور آنلاین ما است. این گزارشها بهعنوان یادبودهای مجازی برای زندگی و میراث متوفیان عمل میکنند، حتی اگر در نهایت از زندگی افراد زنده پیشی بگیرند. این بسیار مهم است که با پروفایلهای شبکههای اجتماعی افراد درگذشته با همدلی، شفقت و احترام به حریم خصوصی آنها برخورد کنیم، زیرا در مورد مشکلات سوگواری در عصر دیجیتال مذاکره میکنیم.