حتماً میدانید که افزایش بازدید وبسایت به معرفی برند شما کمک زیادی میکند. تعامل مخاطبان با وبسایت را نمیتوان نادیده گرفت؛ چرا که حضور مشتری و رویآوردن به وبسایت، عامل تعیینکنندۀ ماندگاری یک برند در زیستبوم دیجیتالی امروز و بالارفتن آمار بازدید از وبسایت است.
در دنیای کنونی، کسب وکارها، روی استفاده از وبسایتهای خود بهعنوان منبعی برای تعامل با مشتریان و تولیدمحتوا متمرکزند.
۴۷ درصد از مشتریان کسبوکارهای B۲B (Business to Business) گزارش دادهاند که محتملترین راه برای یافتن اطلاعات فروش، مراجعه مستقیم به یک وبسایت است.
داشتن طراحی وب جذاب، کلید افزایش تعامل با وبسایت و بازدید بالا از وبسایت است، اما در کنار این موضوع، عوامل دیگری نیز وجود دارند که برای بهینهسازی عملکرد سایت و ماندگاری مشتریان، مهمند.
در این مقاله با ما همراه باشید تا ترفند افزایش بازدید وبسایت را با هم بخوانیم.
پیشنهاد مطالعه: با این ترفندها ریلز پربازدید بساز
تعامل با وبسایت دقیقا چیست؟
برآورد اینکه یک برند تا چه حد میتواند رضایت مشتریان یا کاربران را جلب و حفظ کند نشاندهندۀ تعامل با وبسایت است.
این موضوع در مورد این است که آیا کاربران شما رغبتی به این موارد دارند؟ بازدید از سایت شما، دانلود مطالب، فوروارد به دیگران، پیشنهاد سایت به دوستان و آشنایانشان و حتی پرسشوپاسخ با خودتان.
هرچه تعامل با وبسایت بیشتر باشد مشتریان وفادارتر خواهند شد.
چرا افزایش تعامل با وبسایت مهم است؟
قبل از اینکه در مورد تعامل کاربران وبسایت صحبت کنیم فقط به چند پرسش پیش رو دقت کنید و پاسخ دهید.
- بازدیدکنندگان چهقدر زمان صرف وبسایت شما میکنند؟
- چه صفحاتی را میبینند؟!
- آیا تماسهای شما (CTA ها= calls-to-action) آنها را جذب میکند؟
پاسخهای شما مشخص میکنند که وبسایتتان چهقدر جذاب است؟ و چه مزایایی میتواند برای کسبوکار شما به ارمغان بیاورد؟ ایدۀ پشت سنجش معیارهای تعامل با وبسایت این است که بفهمید کاربران و بازدیدکنندگان شما چه واکنشی نسبت به سایت شما دارند و تاچهحد آن را میبینند یا به دیگران پیشنهاد میدهند؟
حوزههای کلیدی که باعث افزایش بازدید وبسایت میشود به شرح زیر است:
- مشتری را ترغیب به وفاداری کنید. آنها ممکن است در اولین بازدید هزینه نکنند؛ اما در نهایت، ماندن در وبسایت شما و تبدیل شدن به مشتری وفادار را ترجیح میدهند.
- رضایت مشتری را جلب کنید. یک وبسایت خوب طراحیشده، مخاطبان را درگیر کرده، آنها را تشویق میکند تا از صفحات و گزینههایی بازدید کنند که سطح رضایت آنها را افزایش میدهد.
در ادامه، با ترفندهایی آشنا میشنویم که به شما کمک میکند تا مخاطبانتان را در وبسایت، همراه خود نگه دارید و آمار بازدید سایتتان را افزایش دهید.
1. ایجاد اتاق گفتوگوی زنده
آیا تا به حال فکر کردهاید که چه چیزی بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما می آیند ناامید میکند؟
پاسخ خیلی ساده است: انتظار کشیدن.
زمان پاسخگویی طولانی یا نبودِ شخصی که بتواند پرسشهای مشتری را پاسخ دهد یکی از تجربههای بدی است که مشتریان زیادی به آن اشاره کردهاند.
۵۹ درصد از مشتریان، زمانی که صاحبان وبسایت، به آنان جواب میدهند در کمتر از یکدقیقه، مخاطبِ وفادار سایت میشوند و اگر وبسایت، محلی برای فروش و عرضۀ محصول باشد حتی خرید هم خواهند داشت.
راهکار: چنانچه زمان یا نیروی کافی برای پاسخگویی به مشتریان ندارید میتوانید از رباتهای چت استفاده نمایید که برپایۀ هوشمصنوعی طراحی شدهاند.
- میتوانید پیامهای خوشامدگویی خودکار و سفارشی تنظیم کنید که گفتوگو با بازدیدکنندگان را آغاز میکنند.
- گفتوگوی زنده، بسیار سریعتر از کانالهای تعاملی مانند ایمیل یا تلفن است. این گفتوگو، مخاطبان را از طریق مکالمههای فعالانه در مسیر درست هدایت میکند.
- داشتن گفتوگوی زنده در وبسایت، نرخ فروش و تبدیل شدن به مشتری وفادار سایت را افزایش میدهد.
- حضور یک ربات برای گفتوگو با مشتری، زمان وی را هدر نمیدهد و مشتری احساس میکند که برای او ارزش قائل شدهاید بنابراین درصد بالایی وجود دارد که شما را به دوستان یا دیگر مخاطبان، معرفی نماید.
2. استفاده از ویدیو چت
همیشه تصویر، برای مشتری اطمینان ایجاد میکند که فقط با یک سایت روبهرو نیست که سازندگانش به فروش بیشتر یا ارائۀ محصول خود فکر میکنند.
دیدن تصویر از سوی مخاطب، یعنی اعتماد و اطمینان اینکه با یک ربات یا ماشین سروکار ندارد بلکه شخص یا اشخاصی حقیقی او را میبینند، درخواستهایش را میشنوند، نظراتش را میشنوند و در نهایت به او کمک میکنند تا زودتر و بهتر، به خواستههایش برسد.
از سویی دیگر، برخی مخاطبان، ذاتاً با تصویر سریعتر و بهتر از متن، ارتباط برقرار میکنند و چنانچه به وبسایتی مراجعه کنند که ویدیو چت دارد طبیعی است که بودن در آنجا را ترجیح میدهند.
گاهی اوقات نیز توضیح دادنِ پرسش مخاطب بهصورت تصویری، خیلی بیشتر و بهتر مفهوم را میرساند و ابهامها را از بین میبرد تا اینکه فقط پرسش و پاسخ آن نوشته شود.
3. شفافسازی پیامها
هر صفحۀ وب یک هدف دارد. محصولات، خدمات، قیمتها یا صفحات وبلاگ. هدف اصلی هنگامِ طراحی هر صفحه، این است که روشهای کامل راهاندازی وبلاگ را بدانید و پیام اصلی را برای مخاطب، آشکار کنید.
فرض کنید که اگر کسی به وبسایت شما بیاید محصولات اصلی شما باید بهگونهای قرار گیرند که به وضوح، پیام کسبوکار شما را به وی منتقل کند.
هدف بازدیدکننده و پیام صفحۀ وب باید با یکدیگر مطابقت داشته باشد.
خیلی شفاف و صریح به مخاطبان بگویید که:
1. رسالت وبسایت شما چیست؟
2. چه هدفی را در وبسایت، دنبال میکنید؟
3. چه محصولی برای مخاطبان دارید؟
4. مخاطبان شما بیشتر چه کسانی هستند؟ افراد عادی یا صاحبان کسبوکارهای دیگر و مشاغل بزرگ و کوچک؟
5. چه خدماتی برای آرامش و آسایش مخاطب، ارائه میکنید؟
6. زمانی که مخاطب در سایت شماست؟ تاچهحد اطلاعات مفید میگیرد و یا به دانش وی اضافه میشود؟ (درمورد وبسایتهای تولید محتوا، صادق است.)
7. و…
4. تهیۀ قسمت نظرسنجی
اولین کاری که هر شخص هنگام ورود به هر وبسایتی انجام میدهد- (برای نخستینبار و در صورتی که آن وبسایت، آشنا و معروف نباشد) جستوجوی آمار یا بررسی نظر سایر مخاطبان در سایت است.
مطابق آمار بهدست آمده در سال 2021 از وبسایت سه کمپانی بزرگ سامسونگ، کوکاکولا و Ai-One (فروشندۀ تجهیزات کوهنوردی بسیار با کیفیت) ۷۰ درصد از مخاطبان حاضر در این وبسایتها گفتهاند که به نظرات سایر مصرفکنندگان و تجربیاتشان بسیار اهمیت میدهند و چنانچه قصد خرید یا دریافت خدمات از این وبسایتها داشته باشند طبیعی است که ترجیح میدهند نظر سایر مخاطبان را بخوانند و بعد اقدام به خرید محصول کنند.
5. جذابکردن بخش تماس (Call to Action=CTAs)
CTAها باید با احتیاط در سراسر وبسایت برای افزایش تعامل با مشتری استفاده شوند. میتوانید بازدیدکنندگان خود را به اظهار نظر در مورد مقالات تشویق کنید و از آنها بخواهید که برایتان ایمیل بفرستند یا از راه رسانههای اجتماعی با شما در ارتباط باشند.
در این مورد دقت کنید که:
- زبان مناسب برای دریافت بازخورد از سوی مخاطب چیست؟
- چگونه یک فراخوان مؤدبانه و تشویقی ترتیب دهید که مخاطب با اشتیاق در آن شرکت نماید؟
- چگونه ممکن است مخاطبان، درخواست شماره یا ایمیل را ابزاری برای تبلیغات شما ندانند بلکه آن را پُلی برای رسیدن زودهنگامشان به پرسشها و ابهامهای ذهنیشان بدانند؟
6. ایجاد اطمینان که فقط به این مشتری خدمت میدهید
یکی از مواردی که کمک میکند تا آمار بازید وبسایت افزایش یابد ایجاد حس اعتماد و صمیمیت در مخاطب است بهگونهای که او احساس کند شما وی را مثل یک دوست، تصور میکنید و هرلحظه و در هر شرایطی آمادۀ پاسخگویی به وی یا ارائۀ خدماتی هستید که او انتظار دارد.
میتوانید شمارۀ تماس یا شناسۀ کاربری خود در سایر شبکههای اجتماعی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام را در اختیار مشتری قراردهید و به او بگویید چنانچه پرسشهای بیشتری دارد و یا میخواهد در بستری غیر از سایت، از خدمات و پشتیبانی سایت استفاده نماید این شماره یا شناسههای شبکههای اجتماعی در خدمت اوست.
7. طراحی وبسایت در گوشی تلفن
سعی کنید طراحی وبسایت را جوری پیش ببرید که مخاطبان حتی از طریق گوشی تلفن همراهشان نیز بتوانند به وبسایت مراجعه کنند و مطالب آن را بخوانند.
برای صاحبان کسبوکارهای بزرگ شاید چنین طراحی، غیرضروری به نظر برسد اما نتایج یک بررسی که در سال 2022 انجام شد نشان داد که برند شیائومی با همین ترفند توانست از سامسونگ پیشی بگیرد؛ چرا که کاربران بهراحتی از طریق گوشیهایشان میتوانستند وبسایت شیائومی را بررسی کنند و عرضۀ محصولات مختلف را ببینند یا در صورت ایجاد پرسش و ابهام، با گروه پیشتیبانی تماس بگیرند. کاری که سامسونگ انجام نداد و باعث شد در بازار رقابت با شیائومی عقب بماند.
نکته:
1.دقت کنید که اندازۀ دکمهها، برای کار با موبایل به اندازۀ کافی خوب طراحی شدهاند.
2. عکسها و تیترها را جوری طراحی کنید که در نسخۀ گوشی، به خوبی و کامل دیده شوند نه نصفه و نیمه.
8. سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری مطالب
یکی از چالشهای رایج پیش روی کاربران، زمان بارگذاری مطالب وبسایت است. اگر میخواهید بازدیدکنندگان به وبسایت شما دسترسی داشته باشند و هوشمندانه آنها را با عناصر مختلف وب درگیر کنید باید صفحههای وبسایت شما فوراً برای بازدیدکنندگان بارگذاری شوند.
این کار، به افزایش تعامل با وب و رضایت مشتری کمک میکند.
گوگل آنالیتیکس، پیشنهادهای سرعت را تحت عنوان سرعت وبسایت ارائه میدهد. ابزارهایی مانند GTMetrix به شما کمک میکنند که سرعت بارگذاری یا لودشدن صفحههای وبسایتتان، افزایش یابد.
9. با کارهای جذاب، مخاطب را کنار خود داشتن
مسابقه و قرعهکشیهای خوب و برنامهریزیشده، ترافیک وبسایت شما را افزایش میدهد.
البته حواستان باشد که فقط مسابقه مهم نیست باید هدایای هم برای مخاطبان در نظر بگیرید. با این روش، آنها به شما و وبسایتتان اطمینان بیشتری خواهند داشت و انگیزۀ مخاطب برای شرکت در مسابقه و بازدید از وبسایتتان، افزایش مییابد.
نکته: چنانچه بتوانید قرعهکشی را بهصورت زنده برای مخاطبان پخش کنید گام بزرگی برای اعتمادسازی برداشتهاید و بازدیدکنندگان بیشتری در آن لحظه به وبسایت شما میآیند.
10. تشویق، تخفیف، تمایز
سعی کنید راهکارهای متمایز برای تشویق مخاطبان به بازدید از وبسایتتان، ترتیب دهید. این کار میتواند با ارائۀ تخفیف یا اختصاص درصدی از فروش به مشتریان، عملی شود.
برخی از کمپانیهای بزرگ، در وبسایت خود باشگاه مشتریان راهاندازی کردهاند که کار جالبی انجام میدهد. هنگامی که شخصی از سایت خرید میکند درصدی از پول پرداختی در حساب وی اندوخته میشود که در خرید بعدی میتواند از آن مبلغ استفاده نماید.
این روشی ساده اما کاربردی است که طبق آمار، در سالهای اخیر بسیار جواب داده است و میزان بازدید از وبسایتهای فروش محصول را به طرز عجیبی بالا برده است.
روشهایی همچون: کد تخفیف، ذخیرۀ مقداری از مبلغ پرداختی توسط مشتری در حسابِ وی، ارائۀ کد ویژه به کسانی که حداقل دو نفر را به بازدید از سایت دعوت کنند، ارائۀ برگۀ بازدید از باغوحش، رفتن به موزه، تماشای یک فیلم در سینما، اختصاص یک سانس استخر و… (به تنهایی یا با یک همراه) از جمله مواردی است که بهشدت میزان بازدید از وبسایت را افزایش میدهد.
پیشنهاد مطالعه: YouTube برای 1 میلیون بازدید چقدر پرداخت میکند؟
11. شناساندن برند خود
پیامرسانی برند، چیزی است که مشتری بهشدت به آن نیاز دارد و رسالت مهم شما در ارائۀ خدمات به مخاطب است. پیام شما باید تاحدی گویا باشد که مخاطب بهمحض خواندن یا دیدن آن، محتوا را دریافت نماید.
برخی صاحبان کسبوکار اعتقاد دارند که شناساندن برند به مخاطب، کار بیهودهای است؛ چرا که حس عدم اعتماد را در مشتریان زنده میکند. اصولاً مشتریان به برندهایی اعتماد میکنند که سایر مخاطبان آن را پیشنهاد دادهاند یا از آن تعریف کردهاند؛ نه محصولی که پدیدآورندگان میگویند.
خب پاسخ این است: شما فقط با مخاطب روراست باشید. خیلی ساده اما بسیار زیبا برند خود را به مخاطبان معرفی کنید مطمئن باشید که آنها، به شما اعتماد میکنند و جزو مخاطبان وفادار شما خواهند شد.
12. خاطرهساز کردن وبسایت
وقتی یک تجربۀ خوب خلق میکنید-سازگار و قابل پیشبینی- پس در مسیر درست برای حفظ مشتری قدم گذاشتهاید. زیرا تجربۀ حضور مشتری در وبسایت خود را به یک خاطرۀ ماندگار برای او تبدیل کردهاید.
هر کاری که انجام میدهید بر درک مشتریان و تصمیم آنها برای بازگشت به وبسایت شما تأثیر میگذارد. تجربه عالی وبسایت، شامل هر تعاملی است که یک مشتری با کسبوکار شما دارد؛ از هدایت وبسایت گرفته تا تعامل مشتری و خرید نهایی محصولات یا خدمات.
مزایای این ترفند عبارت است از:
افزایش رضایت مشتری
تبدیل بازدیدکنندگان بار اول به مشتریان وفادار
افزایش حمایت از مشتری
اعطای مزیت رقابتی به برند خود
ایجاد اعتماد در مشتریان
یک مثال واقعی: تجربۀ همدردی برند زاپوس، برند معتبر کفش با مشتری خود زاز لامار است. لامار داستان واقعی خود را اینگونه تعریف کرده است: «من باید چند جفت کفش را به زاپوس برمیگرداندم، اما مادرم به تازگی از دنیا رفته بود و من بهدلیل انجام مراسم، فرصت این کار را نداشت. وقتی زاپوس به من ایمیل زد تا در مورد وضعیت کفشها بپرسد آنچه اتفاق افتاده بود شرح دادم. زاپوس وظیفه حمل و نقل را بر عهده گرفت و از پیک خواست که کفشها را بدون هزینه اضافی از من تحویل بگیرد.
اما مراقبت از مشتری زاپوس در اینجا به پایان نرسید. زاز مینویسد: «دیروز وقتی به خانه آمدم، دیدم یک دسته گل زیبا در سبدی با نیلوفرهای سفید و گل رز و میخک به خانهام ارسال شده است. بزرگ و سرسبز و خوشبو. کارت را باز کردم، از طرف زاپوس بود. نمیتوانم بگویم این کار چقدر مرا خوشحال کرد».
13. تقسیمبندی بازدیدکنندگان برای ارتباط هدفمند
وقتی صحبت از بازاریابی به میان می آید، اگر بخواهید با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنید، رسیدن به آن ها برایتان دشوار خواهد بود.تقسیم بندی بازدیدکنندگان به افزایش تعامل با وب سایت کمک می کند.
با استراتژی بازاریابی هدفمند، می توانید یک بازار بزرگ را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید تا روی گروه خاصی از مشتریان در آن مخاطب متمرکز شوید.این شرکت بخشی از مشتریان را براساس ویژگی های منحصربه فرد آن ها تعریف می کند و تنها روی خدمت به آن ها تمرکز می کند.
چگونه با کمک انواع مختلف بخش بندی می توانید تعامل با وب سایت را بهتر کنید و نظر مخاطبان هدف خود را جلب کنید؟
نمایش محصولات یا خدمات متناسب با گروه سنی یا محل خاص، می تواند به ایجاد سر و صدا در صفحه اصلی شما کمک کند و بازدیدکنندگان قبلی را به قیف فروش شما بکشاند.
شما می توانید محصولات را براساس رفتار آن ها در سایت به بازدیدکننده توصیه کنید و سابقه مرور گذشته در صفحه اصلی خود می تواند برای کسب وکار شما بسیار مفید باشد.
شما می توانید محصولات خود را مطابق با نیازهای مشتری تطبیق دهید.شما می توانید اقدامات یا رفتار مخاطبان هدف خود را برای پیشرفت درک کنید و محصولاتی را تبلیغ کنید که بیش ترین علاقه را به آن ها داشته باشند.
13+1. شناسایی مخاطبان هدف
تمام موارد بالا که گفته شد بسیار خوب است اما هیچکدام از آنها به نتیجۀ مطلوب نخواهد رسید تا زمانی که این مورد آخر را انجام ندهید یعنی: شناسایی مخاطب هدف
کسب بینش در مورد ترجیحات مخاطبان میتواند یکی از ایدههای عالی تعامل با وبسایت باشد. با انجام یک نظرسنجی میتوانید محتوایی تولید کنید که گروه هدف شما واقعا بتوانند با آن درگیر شوند. پرسیدن در مورد اینکه آنها چه چیزی دوست دارند و یا انتظاراتشان از شما چیست؟
پاسخ ها و بازخوردهای آنها نشان میدهد که برای تعامل بهتر با کاربران وبسایت به چه راهکارهایی نیاز دارید؟
سخن آخر
تعامل خوب با مخاطبان وبسایت، تأثیر مستقیمی بر کسبوکار دارد. هر کسبو کاری برای کاربر نهایی یا مشتری که محصول یا خدمات خود را به او می فروشد هدف گذاری و بهینهسازی می شود. از این رو، تعامل با وبسایت، زمینه نهایی توسعه یک برند یا کسبوکار در بازار است.
تعامل خوب با وبسایت، نه تنها به فروش محصولات یا خدمات کمک میکند بلکه باعث میشود مشتریان شما وفادار بمانند و برای مدت طولانی در کنار شما باشند.
افزایش تعامل، از یک سو بر فروش تاثیر میگذارد و از سویی دیگر، آگاهی از برند را افزایش میدهد که در نهایت، منجر به افزایش آمار بازدید از سایت میشود.