با این ترفندها ریلز پربازدید بساز

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
ساخت ریلز خوب در اینستاگرام
ساخت ریلز خوب در اینستاگرام

فهرست مطالب

محتوا، پادشاه است؛ عبارتی که بیل گیتس، نخستین‌بار در سال 1996 در وبسایت مایکروسافت منتشر کرد. حالا اینستاگرام با الهام از این گفته، سرمایه‌گذاری‌اش را روی محتوای ویدیویی گذاشته تا پادشاه عرصۀ پلتفرم‌های اجتماعی باشد؛ ریلز.

بررسی‌ها در ماه نوامبر2023 نشان داد که 80درصد کاربران اینستاگرام به ریلز روی آورده‌اند اما تنها 35 درصد از این میان دریافته‌اند که چگونه یک ریلز خوب و کارآمد بسازند تا آنان را به چهره‌ای خاص در اینستاگرام تبدیل کند. به‌عبارت‌بهتر، برای خفن بودن در اینستاگرام باید راه ساخت ریلز خوب را دانست. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: 9 نکته برای کسب‌و‌کار آنلاین و افزایش فالوور اینستاگرام

آشنایی کوتاه با ریلز

Reel یکی از ویژگی‌های اینستاگرام است که به کاربران اجازه می‌دهد کلیپ‌های ویدیویی را تا ۶۰ ثانیه فیلم‌برداری یا آپلود کنند.

ریلز اینستاگرام چیست

جذابیت ریلز در محتوای خلاقانه آن است؛ یعنی کاربران می‌توانند با گذاشتن افکت‌های صوتی-تصویری، ویدیویی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند که فقط سرگرم‌کننده نیست بلکه بکر و خاص است. اما شما به‌عنوان کاربری اینستاگرام تاچه‌حد با ساخت یک ریلز جذاب و خاص برای افزایش فالوئر آشنایی دارید؟ اگر دوست دارید تا از این قابلیت اینستاگرام برای افزایش مخاطبان خود استفاده کنید ادامۀ مطلب را بخوانید.

1. محتوای ارزشمند بسازید

پیش از ساخت ریلز اینستاگرام به این پرسش فکر کنید آیا می‌خواهید ویدیوی شما صرفاً سرگرم‌کننده باشد یا نه محتوایی ارزشمند که یک مخاطب، آن را برای حداقل ده نفر از دوستان و آشنایان خود ارسال کند؟

ساختن محتوای ارزشمند در ریلز

در مرحلۀ بعد، اهداف صفحۀ خود را در نظر بگیرید اگر صفحه‌ای که ساخته‌اید رسالت آگاهی‌بخشی دارد محتوای طنز به درد آن نمی‌خورد مگر آن‌که طنز به‌کار رفته در ویدیو در راستای هدف صفحۀ شما یعنی آگاهی‌دادن پیش رود.

ولی اگر می‌خواهید دیگران شما را به‌عنوان یک شخص شوخ‌طبع بشناسند پس دست‌به‌کار شوید و محتواهایی تولید کنید که برای کاربران، بسیار سرگرم‌کننده و درعین‌حال، شادی‌آور است.

2. از ابزار داخلی اینستاگرام برای ساخت محتوا کمک بگیرید

ویرایش ریلز به کمک ابزار داخلی اینستاگرام

این جمله به این معناست که به‌جای آپلود ویدیوهای تکراری یا تصاویری که خارج از محیط اینستاگرام، ضبط کرده‌اید از محیط داخلی اینستاگرام بهره ببرید. یعنی ویدیو را داخل برنامه، ضبط و ویرایش کنید و به استوری‌های اینستاگرام خود افکت اضافه نمایید.

3. جذابیت را فدای زیبایی نکنید

یادتان باشد مخاطبان اینستاگرام بسیار باهوشند آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای این‌که ویدیویی با آخرین ابزارهای ویرایشی و جلوه‌های ویژه ببینند تماشاگر محتوایی باشند که برایشان جذاب است حتی اگر محتوا، ویدیویی بسیار ساده داشته باشد. پس به موضوعات جذاب و جالب در سطح جامعه فکر کنید و در مورد آن‌ها، ویدیو بسازید ولو با ساده‌ترین امکانات و تصاویر.

پیشنهاد مطالعه: فیسبوک به سبک اینستاگرام تغییر شکل می‌دهد

4. از Trackهای صوتی محبوب (آهنگ‌های ترند‌شده) استفاده کنید

کارشناسان اینستاگرام برای آن‌که یک پست را به صفحۀ اکسپلور بفرستند، الگوریتم‌های خاص خود را دارند. شاید دانستن این الگوریتم برای شما زمان‌بر و سخت باشد اما یک راه ساده وجود دارد که اینستاگرامرها اصطلاحاً به آن “هک‌کردن اینستاگرام” می‌گویند که بسیار ساده است:

استفاده از ترندهای موسیقی در ریلز

به اکسپلور بروید و روی Reels کلیک کنید.

استوری‌ها و پست‌های راه‌یافته به این بخش را ببینید.

از بین آن‌ها، 5 مورد که بیشترین بازید را داشته انتخاب کنید

خوب به موسیقی یا موضوع به‌کار رفته در آن‌ها توجه نمایید.

به‌راحتی متوجه می‌شوید که الگوریتم اینستاگرام کدام موسیقی یا محتواها را پسندیده و آن‌ها را به اکسپلور فرستاده است.

5. ریلز خود را در یک وب‌سایت به اشتراگ بگذارید

یک راه سریع و آسان برای جذب مخاطب زیاد در اینستاگرام اشتراک‌گذاری ریلز در وب‌سایت معتبر است. باید به این نکته توجه کنید که باوجود محبوبیت اینستاگرام هنوز مخاطبانی وجوددارند که ترجیح می‌دهند در وب‌سایت‌ها بگردند و مطالب موردنظرشان را بخوانند پس نیاز این دسته را نیز درنظر بگیرید و درعین‌حال کاری کنید که ریلزساخته شده در اینستاگرام شما را ببینند. با این‌کار، اینستاگرام به شما امتیاز ویژه‌ای برای دیده‌شدن می‌دهد چرا که شما مخاطبانی را به این صفحۀ اجتماعی دعوت کرده‌اید که ممکن است با آن قهر کرده باشند.

خب اضافه‌کردن یک فید ویدیویی اینستاگرام به سایت‌تان است. به کمک افزونه Instagram Feed Pro می‌توانید درعرض ۵ دقیقه فید زیبای اینستاگرام را در وردپرس ایجاد و سفارشی‌سازی و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

اشتراک ریلز در وب‌سایت

طراحی فید خود را شخصی‌سازی کنید

از قابلیت شخصی‌سازی‌کننده فید تصویری داخلی اینستاگرام Feed Pro برای تغییر چیدمان فید ویدیویی، طرح رنگ، سبک سربرگ و موارد دیگر بهره ببرید و کاری کنید که ویدیوی‌تان، بیشتر دیده شود.

شخصی‌سازی طراحی ریلز

هنگامی که فید ویدیوهای اینستاگرام خود را در سایت موردنظرتان قرار دادید به‌صورت خودکار، با ریپلای‌های جدیدی که در حساب اینستاگرام خود دریافت می‌کنید ریلزتان به‌روزرسانی می‌شود که نقش زیادی در افزایش مخاطبانتان دارد.

پیشنهاد ریلزتان در وب‌سایت

6. ریلز با مدت‌زمان کم بسازید

آیا می‌دانید که میانگین مدت‌زمان توجه به یک پست یا ویدیو، از سوی یک کاربر، تنها ۸ ثانیه است؟ مگر آن‌که محتوا آن‌قدر برای مخاطب جذاب باشد که حاضر شود بیش‌تر از این مدت، با شما همراهی کند.

خب همین جمله می‌تواند چراغ راه شما باشد. باید ویدیویی بسازید که 8 یا نهایتاً 10 ثانیۀ اول، مخاطب را درگیر و به‌اصطلاح در جای خود میخکوب کند اگر بتوانید این‌کار را انجام دهید به‌ خودتان تبریک بگویید چرا که حالا حتی اگر محتوای شما 2 دقیقه طول بکشد مخاطب تا انتها با شما همراه می‌شود.

اینستاگرامرها در اصطلاح این امر را “هیپنوتیزم شدن” مخاطب می‌نامند. پس ریلز خود را با یک شوک، پرسش جذاب، واقعیت جالب، برانگیختن کنجکاوی، گزارۀ ترندشده در جامعه، پرسش، تصویر بحث‌برانگیز و مواردی از این دست آغاز کنید. تمام این‌ها، 8 تا 10ثانیه طول می‌کشد و این یعنی همان قلاب جذاب که به کمکش توانسته‌اید مخاطب را با خودتان همراه نگه دارید.

ساخت ریلز با مدت‌زمان کم

اگر فالوئرها، یک ویدیوی جذاب را تا انتها ندیدند چه‌کار کنم؟

پاسخ بسیار ساده است. سه‌روز و نهایتاً یک هفته پس از بارگذاری ریلزتان (ویدیویی که مخاطبان آن را تا انتها ندیدند) همان را استوری کنید و برای فالوئرها چالش بگذارید. مثلاً: با نظریۀ موجود در این ریلز موافقید؟ نام حیوانی که در ویدیو آمده چیست؟ چنددرصد از شما با موضوع ریلز موافقید؟ آیا پایان این داستان را دوست داشتید؟ و… هرچیزی که به ذهن شما می‌رسد برای آن‌که مخاطبان را به تماشای ریلز و دیدن آن تا انتها، تشویق کند.

نکته: براساس الگوریتم اینستاگرام چنان‌چه ریلزی پس از جذب مخاطب و کامنت در یک برهه، دوباره پس از چندروز افزایش مخاطب و کامنت داشته باشد جزو ریلزهای محبوب اینستاگرام خواهد شد.

7. هشتگ مرتبط بنویسید

با اضافه‌کردن هشتگ‌های هدف‌مند به ریلز اینستاگرام، احتمال تماشای آن توسط کاربران بیشتر را افزایش می‌دهید.

به این تصویر نگاه کنید که صفحۀ چندان معروفی نیست اما با نوشتن هشتگ‌های مناسب برای ریلز خود توانست بیش‌از 26هزار لایک دریافت کند.

نوشتن هشتگ مرتبط در ریلز

نکته یک: دقت کنید که برای یک ریلز، حداکثر ۱۰ هشتگ خوب بنویسید. چنان‌چه تعداد هشتگ‌ها زیاد باشد الگوریتم اینستاگرام آن را به‌عنوان اسپم در نظر می‌گیرد و از معرفی آن به مخاطبان بیش‌تر جلوگیری می‌کند.

نکتۀ دو: هشتگ اختصاصی اما پرتکرار بسازید: می‌توانید یک هشتگ برند ایجاد کنید و آن را در تمام استوری‌ها یا پست‌های دیگر خودبنویسید. با این‌کار، مخاطبان و الگوریتم اینستاگرام شما را با آن هشتگ می‌شناسند که همین امر به معروفیت و افزایش بازدید ریلز شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

7. در زمان اوج فعالیت مخاطبان، ریلز را پست کنید

یک راهکار ساده اما بسیار مفید برای افزایش مخاطب ریلزو تعامل مخاطبان بیش‌تر با ویدیویی که فرستاده‌اید، پست‌کردن آن در فاصلۀ زمانی است که فالوئرهایتان، در اینستاگرام فعال‎‌ترند.

البته شما باید باهوش باشید و با یک بررسی این زمان را به‌دست آورید. مثلاً آمریکایی‌ها، چهارشنبه‌ها بین ساعت 11 صبح تا 12 ظهر و روزهای تعطیل ساعت 4 تا 5 عصر فعالیت زیادی در اینستاگرام دارند.

در ژاپن این بازه زمانی، روزهای شنبه و یک‌شنبه ساعت 10 تا 11 صبح و روزهای عادی ساعت 8 تا 9 شب است.

در هند، بیش‌ترین فعالیت‌ها در اینستاگرام هر روز بین ساعت 6 تا 7 صبح است. (بیش‌ترین کاربران این کشور را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند که آن‌ها نیز در ساعت‌های اولیۀ صبح در اینستاگرام حضور دارند.)

و کره‌ای‌ها ترجیح می‌دهند در ساعت ناهاری خود یعنی بازه زمانی 1 تا 2 عصر، در اینستاگرام فعالیت داشته باشند.

پس لازم است که موقعیت جغرافیایی خود و ساعت حضور محاطبانتان در اینستاگرام را بسنجید و ریلز را در همان ساعت، انتشار دهید.

در زمان اوج فعالیت مخاطبان، ریلز را پست کنید

اگر یک حساب تجاری اینستاگرام دارید می‌توانید با استفاده از ویژگی Insights این برنامه ببینید که مخاطبانتان، چه زمانی فعال‌ترند.

برای این‌کار، به پروفایل اینستاگرام خود در گوشی مراجعه کنید.

روی Insights ضربه بزنید.

سپس روی گزینۀ کل دنبال‌کنندگان یا total followers کلیک کنید.

تحلیل حضور کاربران در اینستاگرام

حالا به پایین صفحه Insights بروید تا بیش‌ترین زمان فعالیت مخاطبان خود را ببینید.

دانستن بیش‌ترین زمان فعالیت کاربران اینستاگرام

8. داستان نصفه نیمه نگویید

حواستان باشد درست است که دنیا، دنیای سرعت است و کاربران اینستاگرام ترجیح می‌دهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیام یا پستی را بخوانند و بروند؛ اما مبادا به‌خاطر سرعت، محتوا را نصفه نیمه رها کنید. این جمله یه این معناست که اگر می‌توانید ویدیویی را در یک دقیقه به‌صورت کامل و جذاب بسازید این کار را انجام دهید؛ حتی اگر مخاطبان آن را تا انتها نبینند. بعداً به‌کمک روش‌های ویژه (مثل مورد شماره 6 که توضیح دادیم) می‌توانید کاری کنید که مخاطبان تا انتهای ریلز شما را ببینند.

این کار خیلی بهتر است تا آن‌که شما ریلزی بی‌محتوا با مدت زمان کم یا دنباله‌دار بسازید. (مثلاً 20ثانیه ویدیو بگذارید و به مخاطب بگویید در پست بعدی ادامۀ این ویدیو را ببینید.) این‌کار باعث می‌شود مخاطب حس کند او را گول زده‌اید؛ اول، یک نمایش ویژه برایش ترتیب دادید؛ اما بعد او را سردرگم و وسط راه، رها کرده‌اید؛ و از او می‌خواهید تا دوباره وقت و زمان صرف کند و برای دیدن ادامۀ داستان به صفحۀ شما بیاید.

مخاطب در این موارد، شما را یک سودجو می‌بیند که نه برای او بلکه برای خودتان و تجارت بیش‌تر در اینستاگرام، ریلز گذاشته‌اید.

مَخلص کلام: یک ویدیوی کامل و طولانی با پایان‌بندی مناسب و نکات دقیق، خیلی بیش‌تر از ویدیوی کوتاه اما ادامه‌دار، برای شما، “مخاطب وفادار”، جذب می‌کند.

داستان‌سرایی در ریلز

9. در کپشن ریلز، پرسش جذاب بنویسید

بساری از کاربران فکر می‌کنند که ریلز اینستاگرام مثل ویدیوهای عادی در گذشته است که آن‌ها روی ویدیو پرسش می‌گذاشتند. این‌کار را نکنید. اینستاگرام، ریلز را متفاوت از ویدیوهای دیگر ایجاد کرده است شما نیز خلاقیت داشته باشید و متفاوت از روش کارتان در ویدیوهای قبل، عمل کنید. به‌عبارت ساده‌تر به‌جای نوشتن پرسش در ویدیو و آغاز ریلز با پرسش هیجانی، سعی کنید در ریلز، نکتۀ جالب بنویسید اما پرسش را در کپشن وارد کنید.

درصد کمی از مخاطبان به پرسش نوشته شده روی ویدیو پاسخ می‌دهند اما الگوریتم اینستاگرام ثابت کرده که تعداد زیادی از مخاطبان، درگیر پرسش نوشته شده در کپشن شده و به آن پاسخ می‌دهند.

کپشن پرسشی جذاب در ریلز

این کار، چند ویژگی دارد:

  • تعامل مخاطب با ریلز
  • تأثیر روی الگوریتم اینستاگرام و توصیۀ ریلز به مخاطبان بیش‌تر
  • افزایش رغبت مخاطبان به پیشنهاد ریلز شما به دوستان و مخاطبان‌شان
  • سریع‌ترین راه ممکن برای دیده‌شدن ریلز با تعداد مخاطب زیاد در مدت زمان کم

10. محتواهای ترند را غنی‌سازی کنید

این جمله به این معناست که به محتواهای ترند سری بزنید و به‌جای این‌که ریلزی تکراری بسازید آن‌ها را غنی کنید و پیشنهادهای جذاب‌تر بدهید.

محتواهای ترند را غنی‌سازی کنید

فرض کنیم “استفاده از هوش‌مصنوعی در اتاق عمل“، موضوع بسیار جذاب و ترندشده در اینستاگرام است. به‌جای این‌که همین ویدیو را با آهنگ و ویرایش‌های خودتان، اختصاصی کنید و در ریلز قرار دهید ویدیویی بسازید از تلاش جراحان قبل از حضور هوش‌مصنوعی و بعد آن صفحه‌های ترند را Mention کنید.

یا یک ریلز با این محتوا تولید کنید: « یک دقیقه در اتاق عمل بدون حضور هوش‌مصنوعی“، “نظر بیماران درخصوص حضور هوش‌مصنوعی در اتاق عمل.آیا بیماران ترجیح می‌دهند یک تیم انسانی، در اتاق جراحی حضور داشته باشد یا هوش‌مصنوعی؟حتی محتوایی طنز بسازید: “اگر هوش‌مصنوعی در اتاق عمل باشد چه اتفاق‌هایی میفتد” و بعد محتوا را کاملاً طنز پیش ببرید.

نکته: حتماً صفحه‌های ترندشده را Mention کنید. با این‌کار، مخاطبان آن صفحه‌ها، حتماً به سمت ریلز شما سرازیر می‌شوند و حتی ممکن است آن صفحه‌ها نیز در پاسخ، ریلز شما را استوری کنند که این کار، به‌خودی‌خود، یک صدبرگ برنده!

11. تجربۀ مخاطبان را به اشتراک بگذارید

چنان‌چه محتوای ریلز شما به‌گونه‌ای است که مخاطبانتان می‌توانند نمونه‌ای از آن را تهیه کنند. (فرض کنیم شما آموزش کیک توت‌فرنگی گذاشتید) از آن‌ها بخواهید که تجربه‌شان را با شما و مخاطبان صفحه به اشتراک بگذارند.

مثلاً عکس یا ویدیوی کوتاه از کیک توت‌فرنگی که خودشان درست کرده‌اند برای شما بفرستند. بعد شما محتوای مخاطبان را در صفحه، پست کنید و حتماً در کپشن پست یا استوری، ریلزتان را Mention کنید.

با این‌کار هم به دیده‌شدن بیش‌تر ریلز کمک می‌کنید و هم مخاطبانتان، ناخواسته به دیده‌شدن ریلز شما کمک می‌کنند. چگونه؟ حتماً آن‌ها، پست یا استوری‌ای که شما از تجربۀ آن‌ها در صفحه‌تان گذاشته‌اید با دوستان یا آشنایانشان به اشتراک خواهند گذاشت. در این پست یا استوری چه چیزی وجود دارد که کلید موفقیت شماست؟ بله. Mention ریلز شما.

اشتراک‌گذاری تجربۀ مخاطبان در ریلز

11. محتوای ریلز را از مخاطبان بپرسید

یک جملۀ معروف می‌گوید: “پادشاه خوب، با سربازانش مشورت می‌کند.” اگر می‌خواهید در اینستاگرام پادشاه باشید با مخاطبان‌تان گفت‌وگو کنید و از آن‌ها بپرسید دوست دارند محتوای ریلز شما چه باشد؟ با این‌کار، مخاطب متوجه می‌شود که شما برای او ارزش قائلید و فقط در حکم یک مخاطب به او نگاه نمی‌کنید بلکه دوست دارید ارتباط دوطرفه باشد تا هم شما محتوای خوب تولید کنید و هم مخاطب از دیدن محتوا، لذت ببرد.

پیشنهاد مطالعه: ترفندهای اینستاگرام که احیاناً نمی‌دانید

پیشنهاد مخاطبان برای ریلز

12. هم‌کاری با افرادی شبیه خودتان

سعی کنید افرادی که اهداف مشترک با شما دارند در اینستاگرام پیدا کنید بعد محتوایی بسازید که می‌دانید به کار آن‌ها نیز می‌آید. پس از ساخت ریلز، این صفحه‌ها را در کپشن، Mention کنید. و در ساخت ریلزهای بعدی، از آن‌ها، هم‌فکری بخواهید و یا برایشان بنویسید که دوست دارید محتوایی مشترک تولیدکنید. هنگامی که چندنفر از آن‌ها، موافقت خود را اعلام کردند ریلز اختصاصی را با کمک آن‌ها بسازید و بعد همۀ شما، در یک زمان مشترک ریلز را انتشار دهید با این‌کار، تعداد زیادی از مخاطبان در یک زمان، شما را می‌بینند و الگوریتم اینستاگرام نیز شما را در اکسپلور نمایش خواهد داد.

هم‌کاری با افراد هم‌فکر

13. ریلز را مثل ویروس گسترش دهید

برای آن‌که ریلزتان دیده شود فقط در اینستاگرام نماید. ریلزتان را در تمام شبکه‌های مجازی دیگر که دارید به اشتراک بگذارید. کانال یوتیوب، تلگرام، واتس‌اپ، وب‌سایت، Tiktok و…

به‌عبارت بهتر، ریلز را مثل یک ویروس در همه‌جا پخش کنید تا مخاطبان از هرجا برای دیدن آن بیایند. با این‌کار، الگوریتم اینستاگرام نیز به شما جایزۀ ویژه‌ای می‌دهد: رفتن به اکسپلور و افزایش تعداد مخاطبان

گسترش ریلز مثل ویروس

نکتۀ آخر، یادمان باشد برای بهترین بودن باید به بهترین شکل، رفتار کرد. پس برای آن‌که در اینستاگرام بدرخشید و به‌اصطلاح خفن باشید سعی کنید که ریلز خوب بسازید.

پیشنهاد مطالعه: 7 تفاوت اصلی ریلز اینستاگرام و TikTok

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *