7 تفاوت اصلی ریلز اینستاگرام و TikTok

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
تفاوت تیک تاک با ریلز اینستاگرام
تفاوت تیک تاک با ریلز اینستاگرام

فهرست مطالب

اینستاگرام، تنها ابزاری برای کشتن زمان یا سرگرم کردن خودمان نیست. برای هنرمندان، گالری شخصی، برای عکاسان و مجریان، مکانی برای اجرا و نمایش هنرشان، برای برخی نمایش عکس‌ها و داستان‌های خانوادگی، برای عده‌ای دیگر پلتفرمی برای یافتن دوستان هم‌فکر و برای بعضی دیگر کلاسی است برای آموزش مهارت و به‌همین ترتیب، برای بسیاری از صاحبان کسب وکار، بازار و مکان تجارت است.

خوب که دقت می‌کنیم هرشخصی با هدف و منظور خاص خود در این شبکه فعالیت دارد که از دیگری متفاوت است اما جالب اینجاست که یک چیز در بین تمام این افراد یکسان است: استفاده از ریلز اینستاگرام.

ریلز اینستاگرام چیست؟

ریلز یکی از به‌روزرسانی‌هایی است که اینستاگرام عرضه کرد تا تعامل بین کاربران را افزایش دهد.  براساس آمار به دست آمده در حال‌حاضر، بیشترین میزان دریافت تعامل درپست‌های اینستاگرام مربوط به ریلز است. به‌همین‌خاطر این ویژگی از نظر تولیدکنندگان محتوا و یا کسانی که به پلتفرم اینستاگرام به چشم بستری برای درآمدزایی نگاه می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

اینستاگرام ریلز (Instagram Reels) یکی از چهار فرمت ارسال پست در اینستاگرام است. ریلز، ویدیوهای عمودی است که می‌تواند تا ۶۰ ثانیه طول بکشند. برای مشاهده Reels ایجاد شده توسط دیگران، نمایۀ Reels را در مرکز پایین صفحه اینستاگرام خود انتخاب کرده، به بالا یا پایین اسکرول نمایید تا ریلزهای مختلف را ببینید.

علاوه بر این، می‌توانید Reels را در صفحه جستجوی خود (ذره بین کوچک در پایین) پیدا کنید.

و اگر می‌خواهید ریلز تنها یک حساب کاربری خاص را بررسی کنید، می‌توانید با مراجعه به پروفایل آن ها و کلیک روی ریلز زیر بیوگرافی آن ها، آن ها را مشاهده کنید.

ریلز اینستاگرام - reels instagram


Reels نوآورانه یا کپی‌برداری از روی TikTok

ریلز اینستاگرام برجسته‌ترین قابلیت جدید این برنامه است؛ چرا که تولید محتوای شما با استفاده از ریلز اینستاگرام، دسترسی و تعامل بسیار بیشتری نسبت به سایر ویژگی‌های آن به شما خواهد داد.

تشخیص الگوریتم اینستاگرام کار دشواری است. با این حال، یکی از راه‌های غلبه بر آن، بهره‌گیری از آخرین ویژگی‌های این برنامه است.

این برنامه کاربران خود را بارها به‌روش‌های مختلف به سمت ریلز هدایت می‌کند که همین امر، باعث تعامل بیشتر آنها با یکدیگر می‌شود اما پس از روی کار آمدن ریلز بسیاری از مخاطبان اعلام کردند که این ویژگی، چندان جدید و نوآورانه نیست و پیش از آن، تیک‌تاک چنین قابلیتی را عرضه کرده بود. یک تفاوت اساسی بین ریلز و تیک‌تاک، مدتزمان ویدئو است. در TikTok ویدئوها، سی ثانیه و در Reels این مدت  60 ثانیه  است. اما به غیر از این موضوع ، به  7 مورد  تفاوت محسوس‌تر بین این دو پلتفرم، اشاره می‌کنیم:

پلتفرم تیک‌تاک tiktok

1. گزینه‌های موسیقی برای حساب‌های تجاری

یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو پلتفرم، ویژگی موسیقی است. در حال حاضر، در ریلز اینستاگرام، بسیاری از پروفایل‌های تجاری قادر به دسترسی به ویژگی موسیقی اینستاگرام نیستند.

این یعنی اگر حساب کاربری دارید و می‌خواهید یک ریلز را با موسیقی به اشتراک بگذارید باید صوت یا فیلم خودتان را بسازید و آن را خارج از اینستاگرام ویرایش کنید.

اما در تیک‌تاک، دست‌تان بازتر است؛ بنابراین، اگر به‌دنبال استفاده از موسیقی برای ویدیوهای خود هستید تیک تاک می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

در تیک تاک، کاربران به تمام آرشیو صوتی تیک تاک دسترسی دارند که درنوع خود، ویژگی بزرگی به حساب می‌آید.

علاوه بر این، هنگامی که یک ویدیوی تیک تاک را ذخیره می‌کنید چه متعلق به خودتان باشد و چه شخص دیگری، ویدئو با موسیقی و واترمارک موجود ذخیره می‌شود.

اما در اینستاگرام، نمی‌توانید Reels دیگران را ذخیره کنید یعنی ویدیو با موسیقی یا واترمارک ذخیره نمی‌شود.

2. ابزارهای ویرایش ویدیو

در حالی که هر دو رابط ویرایش ریلز و تیک تاک ممکن است شبیه به هم به‌نظر برسند اما کاملا متفاوت از یکدیگرند.

در تیک تاک، فیلترها بسیار محبوبند و کاربران می‌توانند از بین تعداد زیادی افکت، قالب و فیلتر، یکی را انتخاب کنند.

در اینستاگرام، افکت‌های ویدیویی محدودترند (کاربران تنها می‌توانند قبل از فیلم‌برداری هر کلیپ ویدیویی، افکت‌ها را از آرشیو افکت‌های اینستاگرام انتخاب کنند.)

درمورد افکت‌های صوتی نیز باید گفت کاربران اینستاگرام می‌توانند یک صدا را در ریلز اینستاگرام ضبط کنند نمی‌توانند هیچ افکت خاصی را به صدا اضافه کنند. درحالی‌که در TikTok افکت‌های صوتی زیادی به کاربران، پیشنهاد می‌شود.

3. تعامل ویدیویی در اینستاگرام و تیک‌تاک

تفاوت عمده دیگر بین ابزارهای ویدیویی این پلتفرم، ویژگی‌های Duet، Reaction و Stitch تیک‌تاک است.

این ویژگی‌ها، راهی سرگرم‌کننده برای برندها و کسب‌وکارها هستند تا به شکلی خلاقانه با کاربران جامعه خود تعامل داشته باشند

در حال حاضر، در ریلز اینستاگرام، چیزی شبیه به ویژگی Duet یا Stitch وجود ندارد – کاربران تنها می‌‍توانند فیلم خود را ضبط کنند یا محتوا را از فهرست گالری خود آپلود نمایند.

4. الگوریتم

الگوریتم تیک تاک با استراتژی (FYP)  For your Page کاملا برای علایق شما شخصی‌سازی شده است؛ در حالی که صفحه اکسپلور ریلز اینستاگرام چنین نیست.

به گفته تیک تاک: “این سیستم محتوا را با رتبه‌بندی ویدیوها براساس ترکیبی از عوامل؛ شروع از علایقی که به‌عنوان یک کاربر جدید ابراز می‌کنید و تنظیم برای چیزهایی که نشان می‌دهید به آن‌ها علاقه‌ای ندارید، توصیه می‌کند”.

این عوامل شامل مواردی مانند:

تعاملات کاربر: مانند ویدیوهایی که دوست دارید یا به اشتراک می‌گذارید؛ حساب‌هایی که دنبال می‌کنید؛ نظراتی که می‌نویسید و محتوایی که ایجاد می‌کنید.

اطلاعات ویدیویی: این اطلاعات ممکن است شامل جزئیاتی مانند عنوان‌ها، صداها و هشتگ‌ها باشد.

تنظیمات دستگاه و حساب کاربری: مانند اولویت زبان، تنظیمات کشور و نوع دستگاه.

هر یک از این فاکتورها به‌صورت جداگانه برای هر صفحه، کاملاً منحصر به یک کاربر و سطح علاقه او خواهد بود.

اما در مورد الگوریتم Reels اینستاگرام، هنوز مشخص نیست که آیا محتوایی که در صفحه اکسپلور ریلز اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌گیرد براساس چیست؟ موقعیت مکانی، علاقه، این‌که چه کسی را دنبال می‌کنید یا با چه محتوایی در تعامل هستید؟

اینستاگرام ریلز همچنین دارای ویژگی ویدیویی “Featured” است.

به گفته اینستاگرام، “اگر ریپلای شما در اکسپلور نمایش داده شود یک اعلان دریافت خواهید کرد. ریپلای‌های Featured مجموعه‌ای از ریپلای‌های عمومی هستند که توسط اینستاگرام انتخاب شده‌اند تا به شما در کشف محتوای اصلی کمک کنند.

درست مانند تیک تاک، مهم است که به‌طور مداوم در ریلز اینستاگرام پست بگذارید؛ زیرا هرچه بیشتر پست کنید احتمال بیشتری وجود دارد که محتوای شما در صفحه اکسپلور نمایش داده شود.

5 تبلیغات بنری و تجارت الکترونیک

 تبلیغات تیک‌تاک برای کسب‌وکارهای کوچک به اندازه پلتفرم اینستاگرام محبوب نیست؛ اما گزینه‌های تبلیغاتی پولی را به‌راحتی به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

تیک‌تاک در حال حاضر برنامه‌های In – Feed Ads، Brand Takeovers، TopView، Branded Hashtag Challenges و Branded Effects را برای تبلیغات در این پلتفرم، ارائه می‌دهد.

این در حالی است که برندها و کسب‌وکارها نمی‌توانند هیچ تبلیغ پولی در ریلز اینستاگرام منتشر کنند؛ اما می‌توانند با افرادمشهور یا همان سلبریتی‌های اینستاگرامی برای تولید محتوایی که ترند شود همکاری نمایند.

تبلیغات در پلتفرم‌های تیک تاک


تیک تاک به تازگی از همکاری خود با شاپیفای خبر داده است که هدف از آن، آسان‌تر کردن دسترسی بیش از ۱ میلیون کاربر شاپیفای به مخاطبان جوان تر تیک تاک و افزایش فروش است.

کسانی که به این برنامه دسترسی پیدا می کنند می‌توانند حساب تجاری تیک تاک خود را به حساب Shopify متصل کنند و از طریق تبلیغات ویدئویی قابل خرید درون برنامه‌ای، محصولات خود را در تیک تاک بفروشند.

6. جمعیت شناسی و محتوا

در حالی که هر دو پلتفرم یک نوع محتوا را ارائه می‌دهند به‌نظر می‌رسد که جمعیت در تیک تاک، جوان‌‍تر از ریلز اینستاگرام است.

اگرچه در هر دو پلتفرم می‌شود خلاقانه کار را پیش برد اما به‌نظر می‌رسد که تیک‌تاک، چندان به موضوع زیباشناسی، اهمیت نمی‌دهد. برندها، کسب وکارها و اینفلوئنسرها در ریلز گزینشی‌تر عمل می‌کنند و محتوای جذاب و زیبای بیشتری به اشتراک می‌گذارند.

اگر به‌دنبال دسترسی به مخاطبان و اشتراک‌گذاری ویدیوهایی هستید که با زیبایی اینستاگرام شما همخوانی داشته باشند ریلز اینستاگرام را انتخاب کنید.

و اگر به‌دنبال شرکت در جریان‌های پربیننده و رسیدن به مخاطبان جوان تر نسل Z هستید تیک‌تاک پیش روی شماست.

7. تحلیل

اگر حساب کاربری تیک تاک دارید، به تمام تحلیل‌های تیک تاک دسترسی دارید. با تحلیل مخاطبان داخلی تیک تاک و محتوا، می‌توانید مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید و واقعا درک کنید که آن‌‍ها به چه چیزی علاقه دارند و حتی ببینید که ویدیوی شما چه زمانی استریم شده و منابع ترافیکی خاص از کجا آمده اند.

تیک تاک همچنین به شما نشان می‌دهد که دنبال کنندگان شما به چه موسیقی‌هایی گوش می‌دهند این موضوع به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید در ادامه از چه آهنگ‌هایی استفاده کنید اما تحلیل ریلز اینستاگرام به این قدرت نیست کاربران تنها می‌توانند تعداد نظرات، لایک‌ها و کامنت‌ها را ببینند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *