businessinsider: ایلان ماسک ماه گذشته به کارکنان خود گفت که تسلا 10 درصد از کارگران خود را اخراج خواهد کرد. سپس، در اوایل آوریل، طبق گزارشها، 500 نقش دیگر در بخش Supercharger خود را حذف کرد. گوگل در سال 2023 حدود 12.000 نفر را کاهش داد، در اوایل سال 2024 تعداد بیشتری را دنبال کرد و سپس هفته گذشته با برنامههایی برای تعداد دیگری تعدیل ادامه یافت.
ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل اخیراً به بلومبرگ گفته است که غول جستوجو در مورد کاهش تعداد کارگران روشمند عمل میکند. او گفت: «برای انجام درست و خوب آن وقت صرف میکند». پیچای همچنین گفته است که اخراج گوگل در نیمه دوم سال ممکن است کند شود.
اما در حالی که این رویکرد اسکالپل در مقابل تبر منطقی بهنظر میرسد، اخراج کارکنان بهطور کلی هزینه دارد. کارشناسان بازار کار به Business Insider میگویند حتی در شرکتهای محبوب و مشهور که رزومههای تازهای برایشان ارسال میشود، اخراجها میتوانند روحیه را کاهش دهند، بهرهوری را کاهش دهند، کارکنان اصلی را دلسرد کنند و حداقل برخی از استعدادهای برتر را از پیوستن به سازمان باز دارند.
بهطور خلاصه، اثرات اخراج میتواند باعث هزینههایی در صورتحساب سود و زیان گردد.
مطالب مرتبط: چرا گوگل، مایکروسافت و آمازون با وجود سودهای بیسابقه بازهم اخراج میکنند؟
ساندرا سوچر، استاد مدیریت در دانشکده بازرگانی هاروارد در نتایج تحقیقات اخراج، به BI گفت: «اینها هنوز افرادی هستند که با هم کار میکنند، و این فکر که به نوعی میتوانند این ضرر را به گونهای جذب کنند که انگار بیاهمیت هستند، فقط نشان دهنده عدم درک نحوه عملکرد روانشناسی انسان است».
هزینهی عدم انجام برخی از کارها
به گفته وین کاسیو، استاد بازنشسته مدیریت در دانشگاه کلرادو دنور، که در مورد کاهش هزینههای شرکت تحقیق کرده است، حتی زمانی که رهبران اخراج کارکنان را برای کاهش هزینهها ضروری میدانند، سازمانهایی که این کاهشها را انجام میدهند ضربه میخورند.
او به BI گفت: “شما پیشبینی نمیکنید که چه زمانی یک بحران در شرکت از راه میرسد” این امر باعث میشود که کارکنان باقی مانده شروع به جستجوی شغل جدید کنند، بهویژه اگر اخراجها بدون مشخص بودن دلیل ادامه یابد. او به BI گفت: “آنها زمان بیشتری را صرف گشت و گذار در وب، بهروز رسانی رزومههای خود، شبکهسازی میکنند و این از بهرهوری میکاهد. هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.”
وین کاسیو گفت که در سازمانهایی که کارگران را اخراج میکنند، تعدادی که داوطلبانه کار را ترک میکنند معمولاً در سال بعد حدود 50 درصد افزایش مییابد. او گفت و اغلب، کسانی که میروند کسانی هستند که “فروشندهترین” هستند.
تسلا را در نظر بگیرید که اخیراً چندین مدیر برجسته را از دست داده است. یکی از جدیدترین شرکتها، ریچ اتو، رئیس سابق راهاندازی محصولات، روز چهارشنبه گفت که در میان اخراجهای جمعی تصمیم به استعفا گرفته است.
او در لینکدین نوشت: «اخراجهای اخیری که شرکت و روحیه آن را متزلزل کرده است، هماهنگی موجود را از تعادل خارج کرده است و دیدن این بازی طولانی دشوار است».
بسیاری از اخراجها در شرکتهای فناوری در حال رخ دادن هستند، حتی در شرایطی که شرکتها بهطور کلی عملکرد خوبی دارند.
جذب نیروی متخصص معتبر سخت است
معتبرترین نامها در سیلیکون ولی میتوانند بُرش بیشتری برای انجام کارها داشته باشند، زیرا دارای منابع ثابتی از افرادی هستند که میخواهند یک لوگوی با مشخصات بالا در پروفایلهای لینکدین خود اضافه کنند.
کسانی که ممکن است چندین پیشنهاد داشته باشند، در نظر خواهند گرفت که در کجا اخراجها بیشتر است و اغلب شرکتی را انتخاب میکنند که هرگز اخراجی نداشتهاند تا شرکتی که چندین دوره از تعدیل نیرو را پشت سر گذاشته است.
نیروی متخصصی که وارد شرکت میشود، امنیت شغلی را در اولویت قرار میدهد. او گفت: “این مساوی با شکست خواهد بود.”
افشاگریها از کارفرمای سابق خود
بیان نظرات و عقاید در رسانههای اجتماعی برای کارگران اخراج شده آسانتر میشوند تا درباره نحوه برخورد کارفرمایان سابق خود با اخراج کارکنان راحتتر صحبت کنند. این ریسکی است که سالها پیش وجود نداشت ولی اکنون شرکتهای برتر در هنگام استخدام شغل جدید با آن مواجه هستند.
او میگوید: «به خطر انداختن اعتبار یک شرکت بسیار آسان است».
اوگاوا از گارتنر همچنین گفت که وقتی کارفرمایان کارگران را اخراج میکنند، کسانی که پشت سر میگذارند اغلب مجبور میشوند کاری را که یک بار توسط همکاران سابقشان انجام شده است، انجام دهند. این میتواند منجر به فرسودگی شغلی و حتی عدم مشارکت شود، و برخی را وادار به تعجب کند که هدف آنها در سازمان چیست.
بیشتر بخوانید: دوئل گوگل و مایکروسافت در اخراج کارکنان
این امر باعث میشود که رهبران در مورد اینکه چرا این کاهشها را انجام میدهند و چگونه کارگران میتوانند دوباره با مشاغل خود درگیر شوند، ارتباط برقرار کنند.
در اینجا ارائه دلیل منطقی به کارگران ضروری است؛ نه فقط برای کسانی که رها میشوند، بلکه برای کسانی که باقی میمانند.
در 28 فوریه، اکسل اسپرینگر، شرکت مادر Business Insider، به 31 گروه رسانهای دیگر پیوست و شکایتی 2.3 میلیارد دلاری علیه گوگل در دادگاه هلند تنظیم کرد و ادعا کرد که بهدلیل اقدامات تبلیغاتی این شرکت متحمل ضرر شده است.