رئیسجمهور امریکا لایحهای را امضا کرد تا اجبار به فروش TikTok توسط ByteDance، شرکت چینی مالک آن، یا ممنوعیت برنامه ویدیویی بسیار محبوب در ایالات متحده، بپردازد.
الن پی گودمن، استاد برجسته دانشکده حقوق راتگرز و یکی از بنیانگذاران و مدیر مؤسسه سیاست و قانون اطلاعات راتگرز، به علت این موضوع پرداخت.
چه نگرانیهایی در مورد TikTok وجود دارد که منجر به حمایت دو حزبی در کنگره از این لایحه شد؟
نگرانیهای اعلام شده سه مورد است:
- دولت چین میتواند دادههایی را در مورد شهروندان آمریکایی بهدست آورد
- این برنامه میتواند برای گسترش تبلیغات به شهروندان آمریکایی از طریق تقویت الگوریتمی استفاده شود
- باعث نگرانیهای مربوط به امنیت ملی در مورد نظارت و ارتباطات مختل کننده میشود
اگر TikTok روی تلفنمان داریم، آیا باید نگران باشیم؟ آیا اطلاعات ما در خطر است و آیا کاری وجود دارد که برای محافظت از خودمان انجام دهم؟
حقیقت این است که دادههای شهروندان آمریکایی صرفنظر از اینکه از چه پلتفرم رسانه اجتماعی استفاده میکنند یا مالک آن هستند، قابل خرید و فروش هستند. اگر دولت چین خواهان دادههای شخصی شهروندان آمریکایی باشد، میتواند آنها را از کارگزاران داده خریداری کند، بدون اینکه مالکیتی در پلتفرم رسانههای اجتماعی داشته باشد. متأسفانه، بدون قوانین محکمتر و حفاظت از دادهها، افراد نمیتوانند برای محافظت از دادههای خود انجام دهند، به جز اطمینان از اینکه تنظیمات حریم خصوصی آنها تا جایی که میتوانند قویتر باشند. در برخی از ایالتها، از جمله نیوجرسی، قوانین حفاظت از دادههای ایالتی وجود دارد که به افراد کنترل بیشتری بر جمع آوری و استفاده از دادههای شخصی خود میدهد.
اخبار مرتبط: اپل، دو پلتفرم مشهور و پرطرفدار جهان را از App Store چین حذف کرد
اگر TikTok در ایالات متحده ممنوع شود، چگونه خواهد بود؟ چه معنایی برای 170 میلیون کاربر این برنامه خواهد داشت؟
فرصتی برای ByteDance وجود دارد که TikTok را به خریدار دیگری تقسیم کند. این امکان وجود دارد که کاربران واقعاً متوجه تغییر قابل توجهی در محصول نشوند. همچنین ممکن است ByteDance TikTok را در ایالات متحده تعطیل کند. بین وضع کنونی و حل این وضعیت به هر طریقی، ممکن است شاهد تغییر محتوا در فید خود باشیم.
چگونه ایالات متحده میتواند این کار را انجام دهد؟ آیا سابقه قانونی یا تبعات قانونی برای اجبار فروش شرکتی که در ایالات متحده فعالیت میکند وجود دارد؟
خواهیم دید که آیا محدودیتهای TikTok از چالش اصلاحیه اول جان سالم به در میبرد یا خیر. پیشینههایی برای محدودیت در کنترل مالکیت خارجی ایالات متحده یا منافع در شرکتهای رسانهای و مخابراتی و همچنین سایر محدودیتهای مربوط به امنیت ملی در مورد مالکیت خارجی در شرکتهای آمریکایی وجود دارد.
فکر میکنید از این موضوع چه درسهایی میتوان گرفت؟
من امیدوارم که یکی از چیزهایی که از این نتیجه حاصل میشود، تمایل بیشتر کنگره ایالات متحده برای وضع قوانین در زمینه حفاظت از دادهها باشد. آسیبهایی که بسیاری در رسانههای اجتماعی، بهویژه برای کودکان شناسایی کردهاند، در پایین دست مدل کسبوکار است که بر کشیدن مقادیر زیادی از دادههای شخصی متکی است. متأسفانه، دستور واگذاری TikTok کاری برای این مشکل انجام نمیدهد. امیدواریم درک بیشتری در مورد تقویت الگوریتمی ارتباطات و نیاز به حفاظت بیشتر از کودکان وجود داشته باشد که منجر به قوانین مناسبتر برای رسیدگی به مشکلات شود.