آیا تلفن شما دارای یک میکروفون داخلی است که شما به شما گوش میدهد و اسرار شما را با گوگل یا فیسبوک به اشتراک میگذارد؟
تا به حال شک کردهاید که آیا تلفن شما مکالماتتان را شنود کند؟ آگهیهای شخصیسازیشده برای نمایشهای تلویزیونی، فیلمها یا اشیایی که میدانید جستجو نکردهاید را به شما نشان میدهد؟
چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
بیایید شواهد را در نظر بگیریم و سعی کنیم آن را حل کنیم. آیا تلفن شما برای جذب تبلیغات، به شما گوش میدهد یا این یک اتفاق معمول و قدیمی است؟
آیا تلفن شما برای جذب تبلیغات شما را شنود میکند؟
کاربران مختلف در سرتاسر وب ادعا کردهاند که در گوشیهایشان اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است.
آنها معتقدند که از میکروفونهای گوشیهای هوشمند برای ضبط آنچه میگویند استفاده میشود، با اطلاعاتی که برای هدف قرار دادن بهتر تبلیغات شخصیسازی شده گوگل در وبسایتها و فیسبوک استفاده میشود.
بعید بهنظر می رسد، اما شواهد حکایتی کاملا قانع کننده نیز دارد. گزارش فناوری بیبیسی، زویی کلینمن، موقعیتی را گزارش میکند که او از مرگ دوستش در شرایط غمانگیز باخبر شد، اما متوجه شد که نام دوستش، تصادف، مکان و سال در جعبه جستجوی گوگل در تلفن او وجود دارد.
کاربران Reddit فکر میکنند تلفنهای آنها در حال شنود است
عبارات جستجوی رایج برای این موضوع در گوگل شامل مواردی مانند: «آیا آیفون برای تبلیغات به صدای ما گوش می دهد»، «آیا تلفن من صدای من را میشنود» و «آیا گوگل به مکالمات منگوش میدهد؟»
موضوعات مختلف Reddit با در نظر گرفتن این سوال که «آیا تلفنهای ما برای هدف گیری تبلیغات به ما گوش می دهند» (و موارد مشابه) تجربیات فردی مانند BasedBrexitBroker را برانگیخته است:
یا در اینجا موردی دیگر برای مثال آورده شده است:
“روز پیش به یکبار مکزیکی Paisa رفتم. داخل آن همه اسپانیایی صحبت میکردند و یک گروه ماریاچی در حال نواختن بود. به مدت 48 ساعت بعد از آن تمام تبلیغات من در اینستاگرام، ساوندکلاود و توییتر به زبان اسپانیایی بود.”
بدین ترتیب شما داستانهای مشابه بسیاری را در Reddit و فراتر از آن خواهید یافت.
آیا گوشی هوشمند من واقعاً برای تبلیغات به من گوش میدهد؟
من و SO من در حال گپ زدن بودیم و داشتم به او درباره یک فروشگاه نسپرسو جدید می گفتم که در شهر افتتاح شد و چقدر زیبا طراحی شده بود. من زیاد قهوه دوست ندارم و حتی نسپرسو را هم امتحان نکردهام. این تنها زمانی است که میتوانم به یاد بیاورم که در مورد نسپرسو با کسی صحبت کرده ام و مطمئناً هرگز آن را یا چیزی در گوگل جستجو نکرده ام.
روز بعد، همه تبلیغات من در کروم در مورد Nespresso بود. من هیچ مشکلی با ظاهر شدن تبلیغات مربوط به چیزهایی که بهصورت صوتی یا تایپ جستجو کردهام، ندارم. اما این که مدام به آن گوش داده شود و از مکالمات خصوصی بهعنوان وسیلهای برای هدف قرار دادن تبلیغات بهسمت من استفاده شود، احساس کمی تهاجمی می کرد.”
از آنجایی که این اتفاق افتاده است، گوگل دیگر این نوع توصیه را ارائه نمیدهد. با این حال، امکان استفاده از فناوری برای هدف قرار دادن مشتریان بر اساس مکالمات آنها نگران کننده است. اغلب، دادههای ثبت شده میتواند برای شناسایی شما استفاده شود.
در سال 2019، 1.000 صدای ضبط شده توسط دستیار گوگل در رسانه بلژیکی VRT News فاش شد. ضبطها، که بسیاری از آنها از تلفنهای اندرویدی جمعآوری شدهاند، حاوی اطلاعات کافی برای شناسایی صاحبان دستگاه است.
آنها گزارش دادند: «در این ضبطها بهوضوح میتوانستیم آدرسها و سایر اطلاعات حساس را بشنویم. «این کار ما را برای یافتن افراد درگیر و مقابله با آنها با ضبطهای صوتی آسان کرد».
گوگل با اقدامی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: «قطعات صوتی با حسابهای کاربری مرتبط نیستند». با این حال، اطمینان از اینکه مجوزهای اندروید شما به برنامهها اجازه دسترسی به میکروفون تلفن شما را نمیدهد، ایده خوبی است. آیا گوگل به مکالمات شما برای تبلیغات گوش میدهد؟ احتمالاً نه، اما اگر نگران هستید، باید زندگی خود را به طور کامل «گوگل» کنید.بهنظر میرسد که این چیزی فراتر از تصادف است. از این گذشته، اثبات اینکه میکروفون های گوشیهای هوشمند در حال جمع آوری دادهها برای هدف قرار دادن محتوا برای کاربران هستند، مشکل است. اما همانطور که میدانیم تلفنها و دستیارهای دیجیتال در حال گوش دادن هستند، آیا واقعاً جای تعجب نیست که شرکت هایی مانند گوگل، آمازون و فیسبوک باید به آنچه شما میگویید علاقهمند شوند؟
آیا میتوانید ثابت کنید که یک برنامه شما را شنود میکند؟
آیا اپلیکیشنها میتوانند دادههای صوتی را با استفاده از میکروفون گوشی هوشمند شما ضبط کنند؟ برای پی بردن به این موضوع، کارشناسان امنیت سایبری کن مونرو (Ken Munro) و دیوید لاج از Pen Test Partners یک اپلیکیشن توسعه دادند. هدف آن ضبط آنچه در مجاورت تلفن گفته میشود و نمایش آن بر روی مانیتور است.
همانطور که مونرو به BBC توضیح داد، «تمام کاری که ما انجام دادیم استفاده از عملکرد موجود اندروید گوگل بود. ما آن را انتخاب کردیم زیرا توسعه آن برای ما کمی آسانتر بود.»
دیوید لاج توضیح داد که این کد تا حد زیادی در سیستم عامل میزبان یا در دامنه عمومی موجود است. این آزمایش با حداقل تخلیه باتری روی دستگاه انجام شد.
در همین حال، ماریانو دلی سانتی، کارشناس حفاظت از دادهها به گاردین گفت که شرکتها از اطلاعات دیگری برای پیشنهاد دادن و سپس هدف قرار دادن تبلیغات استفاده میکنند. این میتواند باعث شود چیزهایی که شریک یا هم خانهتان برای آن جستجو کرده است بهعنوان آگهی در دستگاه شما نمایش داده شود. «…دادههایی که شما را پیوند میدهند […] مانند موقعیت جغرافیایی، یا اگر هنگام خرید آنلاین همان آدرس را دادهاید.»
آیا تلفنها شما را شنود میکنند؟ شرکتها میگویند «خیر»
گوگل و فیسبوک هر دو تکذیب کردهاند که اپلیکیشنهایشان میتوانند از میکروفونهای گوشیهای هوشمند برای جمع آوری اطلاعات از این طریق استفاده کنند.
“ما به خودمان اجازه دادیم که از میکروفون روی تلفن استفاده کنیم، یک سرور شنود در اینترنت راهاندازی کردیم، و هر چیزی که میکروفون روی آن تلفن شنید، در هر کجای دنیا که بود، به ما رسید و سپس میتوانستیم آگهیهای سفارشیسازی شده را ارسال کنیم. “ما به خودمان اجازه دادیم که از میکروفون روی تلفن استفاده کنیم، یک سرور شنود در اینترنت راهاندازی کردیم، و هر چیزی که میکروفون روی آن تلفن شنید، در هر کجای دنیا که بود، به ما رسید و سپس میتوانستیم آگهیهای سفارشیسازی شده را ارسال کنیم.”
فیسبوک به بیبیسی گفت که تبلیغات برندها را بر اساس دادههای میکروفون مسدود میکند. گوگل به شما گوش نمیدهد، بنابراین ادعا میکند که «قطعاً» از هیچ «گفتهای» از زمانی که کلمه کلیدی انتخابی شما استفاده میشود استفاده نمیکند، یا آنها را با اشخاص ثالث بهاشتراک نمیگذارد.
علاوه بر این، توسعهدهندگان برنامه باید به خط مشی توسعهدهندگان Google پایبند باشند. این مشخص میکند که برنامهها با استفاده از صدای ضبط شده از دستیار Google حریم خصوصی را نقض نمیکنند.
این یک استدلال قانع کننده است. علیرغم این احساس که از مکالمات ما برای هدفیابی تبلیغات استفاده میشود، ارتباطی با چت ندارد، و بیشتر مربوط به مکان و نزدیکی به دستگاههایی است که بحثها منجر به جستجو میشود.
بهعنوان مثال، پژوهشگر لیست گستردهای از نکات بحث را در فاصله یک هفته از یک تلفن هوشمند تهیه کرده است. هیچیک از موضوعات را نمیتوان بهروش دیگری در گوگل جستجو یا تحقیق کرد.
- ظروف آشپزی
- آکواپونیک
- لیگ راگبی
- شاعران شوروی
- بیل پکستون
- زیرزمینها
- هانا وادینگهام
- دندان شبح وار
- بوتولیسم
با کمال تعجب، هیچ موضوعی بهعنوان تبلیغات ظاهر نشد، نه بهعنوان پاپ آپ و نه به عنوان هرزنامه صندوق ورودی. هیچ مورد فید Google News و هیچ چیز در هیچ دستگاه پیوندی وجود نداشت.
بنابراین، چرا برای چیزهایی که در مورد آنها صحبت میکنید تبلیغات دریافت میکنید؟
بسیاری به این واقعیت دست یافته اند که گوگل حرفهای شما را ضبط میکند، همانطور که میدانیم آمازون از طریق «آمازون اکو» این کار را انجام میدهد. اما آیا از اطلاعات برای مقاصد تجاری استفاده میشود؟
احتمالا نه. بهنظر میرسد که پیشرفتها در حریم خصوصی دستگاه تلفن همراه به این نوع نقض حریم خصوصی پایان داده است. اگر از یک سیستم عامل تلفن همراه جدید استفاده میکنید، بعید است که تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرید.
خب، چه اتفاقی میافتد؟ خوب، احتمالاً این فقط یک مورد از نمایههای پیوند شده در دستگاههای مختلف است که همگامسازی میشوند تا آگهیهایی را در مورد چیزهایی که به آنها علاقهمند هستید، یا قبلاً مشاهده کردهاید یا ایمیلهایی دریافت کردهاید به شما نشان دهند. بنابراین، در حالی که دادههای تبلیغاتی از تلفنها جمع آوری میشود، هنوز از مکالمات صوتی تا حدودی نگران کننده است، اما منطقیتر از نظارت صوتی، این است که شما با تبلیغات بطور هدفمند رفتار کند.
هر آنچه را که باور دارید، مجوزهای دستگاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برنامهها بدون دلیل موجه به میکروفون شما دسترسی ندارند.