،

آیا با هوش مصنوعی برنامه نویسی از بین می رود؟

زارعی
اشتراک‌گذاری در:
آیا با هوش مصنوعی برنامه نویسی از بین می رود؟

امروزه هوش مصنوعی تاثیر زیادی در دنیا گذاشته است و افراد زیادی با یکدیگر از هوش مصنوعی و پیشرفت شگرف آن صحبت می کنند. هوش مصنوعی در حال بافتن تار و پود خود در اطراف وجود انسان است و در آینده نزدیک زندگی ما را تغییر خواهد داد. در آینده ای نه چندان دور با پیشرفت علم و فناوری، سطح هوش مصنوعی به تدریج از حد انتظار ما فراتر خواهد رفت .کارشناسان حوزه هوش مصنوعی معتقدند به دلیل ماهیت خلاقانه و پیچیده برنامه نویسی، در آینده نزدیک جایگزین هوش مصنوعی نخواهد شد. واقعا، آیا یا هوش مصنوعی برنامه نویسی از بین می رود؟ در این مقاله مطالبی را بررسی می کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم. در ادامه با ما باشید:

 

آیا هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویسی می شود؟

در سال های اخیر، کمپین یادگیری کدنویسی به بالاترین سطح خود رسیده است و به نظر می رسد همه از سیاستمداران گرفته تا مدیران صنعتی به اهمیت برنامه نویسی در آینده واقف شده اند. رواج زبان های برنامه نویسی طی سالیان اخیر و رشد عملکرد مشاغل برنامه نویسی در نقاط مختلف جهان موجب شده است تا هماهنگی با پیشرفت های این حوزه اهمیت بسیار زیادی داشته باشد .هوش مصنوعی که اکنون با آن سروکار داریم، دستگاه یا سیستمی است که مجموعه ای از ورودی ها را از منابع مختلف مانند محیط می گیرد و بر اساس مجموعه ای از وظایف برنامه ریزی شده در آن واکنش نشان می دهد.

در صورتی که هوش مصنوعی واقعی به سیستمی گفته می شود که برای برآوردن هدف تعیین شده  قادر به تجزیه و تحلیل باشد. علاوه بر این، هوش مصنوعی با این ماهیت باید بتواند بر اساس تجربیات رفتاری متفاوت از محیط، افراد و کار، اطلاعاتی کسب کند. به طور خلاصه، در حالی که هوش مصنوعی بر صنعت برنامه نویسی تأثیر می گذارد، بعید است که به این زودی جایگزین برنامه نویسان انسانی شود. برنامه نویسان ماهر همچنان نقش مهمی در توسعه نرم افزار و فناوری خواهند داشت و بسیاری از مشاغل برنامه نویسی، به روی افراد با مهارت ها و توانایی های مناسب باز خواهند شد.

 

مشاغلی که با هوش مصنوعی نابود می شوند

ما باید بپذیریم که فناوری وجود دارد و تعدادی از مشاغل در معرض خطر ناپدید شدن در طول زمان هستند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از وظایفی که انسان در طول یک روز کاری معمولی انجام می دهد، می تواند به طور خودکار توسط هوش مصنوعی انجام شود. بنابراین ممکن است در آینده هوش مصنوعی جایگزین برخی از مشاغل شود. این شغل ها عبارتند از:

  • طراح و توسعه دهنده وب که با فناوری Grid سازگار است، احتمال می رود در آینده گرید جایگزین این شغل شود.
  • برخی از مشاغل حقوقی مانند دستیار حقوقی یا کارشناس حقوقی
  • مشاغل رسانه ای مانند تبلیغات، تولید محتوا، نویسندگی و روزنامه نگاری
  • بازاریابی آنلاین که ممکن است با فناوری Persado (پرسادو) جایگزین شود.
  • مدیر دفتر که فناوری بتی جایگزین آن می شود.
  • حسابدار که با فناوری اسمک (Smacc) جایگزین خواهد شد.
  • متخصصان HRمنابع انسانی که ممکن است با با فناوری  FlatPi(فلت پای) جابه جا شود.
  • گزارشگر یا روزنامه نگار که فناوری Wordsmith (ورد اسمیت) جای آن را می گیرد.
  • ویرایشگر یا ادیتور که تکنولوژی Bold (بولد) جایگزین آن می شود.
  • شغل وکالت یا وکیل که تکنولوژی راس جایگزین آن می شود.
  • پزشک که به جای آن از فناوری بابیلون استفاده خواهند کرد.
  • روانشناسان و روانپزشکان که با تکنولوژی الی جایگزین می شوند.

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

برنامه‌ نویسی هوش مصنوعی (AI) روشی برای اجرای پروژه‌ های هوش مصنوعی است و امروزه یکی از مهم ‌ترین و پرکاربردترین رشته ‌های علوم کامپیوتر به شمار می ‌رود. هوش مصنوعی شبیه سازی فرآیندهای مغز انسان با استفاده از ماشین ها و به ویژه سیستم های کامپیوتری است. به عبارت دیگر زمانی پروژه ای تعریف می شود، برنامه ریزی هوش مصنوعی آن با توجه به نیازها و اهداف پروژه انجام می شود. برنامه نویسی هوش مصنوعی پس از تحقیق و یافتن راه درست، برای ساخت پروژه انجام می شود. می توان آن را به سه قسمت آماده سازی و پردازش داده ها، طراحی قالب، مدل و مفهوم پروژه و آزمایش و تولید نهایی پروژه تقسیم کرد. شما با استفاده از الگوریتم‌ های برنامه نمی توانید برای حرکت ماشین در دوربرگردان کد بنویسید، اما انجام این کار توسط هوش مصنوعی به راحتی امکان پذیر است. ساخت خودروی خودران با الگوریتم های نرم افزاری غیرممکن است.

 

تفاوت هوش مصنوعی و برنامه نویسی

تفاوت اصلی بین هوش مصنوعی و کدنویسی این است که یک الگوریتم فرآیند را از طریق تصمیماتی که می گیرد تعیین می کند، اما هوش مصنوعی از داده های آموزشی برای تصمیم گیری استفاده می کند. کد، بخش اصلی ساخت نرم افزار شرطی است. اما کد مهم ترین بخش نرم افزار هوش مصنوعی نیست. با اینکه هنگام ساخت یک برنامه هوش مصنوعی باید کد بنویسیم، اما داده ها قسمت اصلی هوش مصنوعی هستند. الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل های از پیش تعریف شده است که در صورت برآورده شدن یک شرط اجرا می شود. از سوی دیگر، هوش مصنوعی یک اصطلاح بسیار گسترده است و بسیاری از تخصص ها و زیر گروه ها هوش مصنوعی را در بر می گیرند.

آینده شغلی برنامه نویسی

آینده شغلی یک برنامه نویس به طور کلی  مربوط به فناوری است و با ظهور علم و فناوری جدید، این حرفه در حال تغییر است. چندین مورد مهم در مورد تغییرات برخی از حرفه ها با ظهور علم و فناوری جدید را در مطالب زیر لیست کرده ایم.

  1. هوش مصنوعی ابزار مهمی برای برنامه نویسان خواهد بود، اما جایگزین ابزارهای مهم دیگر نخواهد شد.
    امروزه هوش مصنوعی نقش فزاینده ای در ابزارهای برنامه نویسی ایفا می کند. به عنوان مثال، مایکروسافت یک پلتفرم هوش مصنوعی را به آپدیت ویندوز 10 اضافه کرد و این مدل را در اختیار برنامه نویسانی قرار داد که برنامه های کاربردی را در بالای سیستم عامل می نویسند.

 آینده شغلی برنامه نویسی

  1. هر برنامه نویسی باید با داده ها کار کند.

توسعه دهندگان آینده به خصوص در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها باید مهارت های زیادی را یاد بگیرند. تجزیه و تحلیل آماری، تجزیه و تحلیل داده های آفلاین و آنلاین، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برخی از مهارت هایی هستند که هر برنامه نویسی برای موفقیت باید بیاموزد.

  1. برنامه نویسان مفاهیم اولیه سیستم را یاد می گیرند.

برنامه نویسی برای دانشجویان، به یک اصل اساسی در آموزش خواندن، نوشتن و حساب تبدیل خواهد شد. هر شغل حرفه ای در آینده به مهارت هایی در ارائه تجزیه و تحلیل داده ها برای مجموعه داده های بزرگ، یادگیری ماشینی و استفاده از شبیه سازی با هدف کاهش مخارج آزمایش نیاز دارد.

  1. برنامه نویسی خلاصه تر خواهد شد.

گرایش هایی مانند فناوری های بدون سرور، پلتفرم های کمتر کدگذاری شده و سیستم عامل ها نشان می دهد که بسیاری از برنامه نویسان ممکن است در آینده به صورت خلاصه کار کنند. همچنین در آینده، ممکن است شاهد حذف تدریجی زبان های برنامه نویسی قدیمی و جایگزینی با زبان های جدیدتر باشیم.

 

زبان پایتون برای برنامه نویسی هوش مصنوعی

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه کاره در نظر گرفته می شود که کاربردهای بسیار متفاوتی دارد. این زبان در توسعه و برنامه نویسی وب، شبکه های کامپیوتری، علوم داده، هوش مصنوعی و غیره استفاده می شود. این زبان به دلیل سادگی و قابلیت خواندن بالا، عملکرد بالا و کتابخانه ‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بسیاری از  کتابخانه‌ های اصلی هوش مصنوعی در پایتون نوشته شده‌ اند و این زبان را به یکی از ابزارهای محبوب برای ایجاد الگوریتم‌ های یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، داده کاوی و شبکه های عصبی تبدیل کرده است. همچنین با توجه به پیشرفت های جدید در پایتون و استفاده از موتورهای یادگیری ماشین مانند TensorFlow و PyTorch، پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان ‌های برنامه نویسی برای هوش مصنوعی شناخته شده است.

 

زبان جاوا برای برنامه نویسی هوش مصنوعی

زبان جاوا نیز مانند پایتون، یکی از زبان ‌های برنامه‌ نویسی محبوب در حوزه هوش مصنوعی است. با این حال، در مقایسه با پایتون، جاوا در بخش هایی مانند توسعه و پردازش داده کمتر استفاده می شود. جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و ساختار مناسب محصولات جاوا برای توسعه رابط کاربری و برنامه نویسی سیستم های بزرگ استفاده می شود. در مجموع، استفاده از جاوا در هوش مصنوعی به دلیل سهولت استفاده، پایداری، سرعت و امنیت آن به عنوان یکی از زبان‌ های برنامه‌ نویسی محبوب محسوب می ‌شود.

زبان جاوا برای برنامه نویسی هوش مصنوعی

سخن آخر

در حال حاضر در دنیای هوش مصنوعی، استفاده از زمینه های مختلف هوش مصنوعی در زمینه های مختلف یکی از مسائل روز به حساب می آید. هوش مصنوعی با چنان سرعتی در حال تکامل است که نمی توان در مورد تأثیر طولانی مدت آن بر زندگی انسان اظهار نظر کرد. تحقق توانایی های بالقوه هوش مصنوعی تنها در مسیر تکامل آینده امکان پذیر خواهد بود. البته امروزه فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند کدهای ساده و کوتاه را در حداقل زمان بنویسند. اگر شما برنامه نویس هستید، باید نگران هوش مصنوعی باشید.

نظرات ارزشمند شما

1 دیدگاه

یک پاسخ

  1. سلام من قصد دارم برنامه نویسی را شروع کنم به نظرم هوش مصنوعی در این سالها که نتونست جلوی برنامه نویسان رو بگیره در آینده هم نمیتونه من فقط الکی وقتم هدر رفت بابت این حرفا .. اونایی که زودتر شروع کرده بودن سرکار هستن و من با ترس از این موضوع برنامه نویسی را شروع نکردم 🙁 … دوره ی ۱۲ قدم شروع برنامه نویسی خوبه با اون شروع کنم ؟ اصلا این دوره ی ۱۲ قدم چیه کسی میدونه ؟ منطق و اصول هست یا چی ؟‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *