،

آینده فعالیت استارلینک در ایران!

حمیدزاده
اشتراک‌گذاری در:
آینده فعالیت استارلینک در ایران

به دنبال پیگیری‌های وزارت ارتباطات برای فعالیت قانونی اینترنت ماهواره‌ای در کشور، به تازگی اعلام شد که اتحادیه جهانی مخابرات استارلینک را به رعایت قوانین سرزمینی ایران ملزم کرده‌ است.

در اینترنت ماهواره‌ای امواج از طریق ماهواره ارسال شده و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص مانند دیش و دریافت کننده امواج استفاده کند. این نوع اینترنت بیشتر در شرایطی به کار می رود که دسترسی معمولی به اینترنت (کابلی، فیبر نوری، دایال-آپ و بی سیم) امکان پذیر نباشد و یا از کیفیت پایینی برخوردار است. ماهواره‌ به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند پایداری و انعطاف‌پذیری، تأخیر کم و تأمین ظرفیت قابل ملاحظه و ارزان‌قیمت، کمک فراوانی به سیگنال‌رسانی در مناطق محروم و دورافتاده می‌کند. از این رو شرکت فضایی اسپیس‌ایکس پروژه اینترنت ماهواره‌ای “استارلینک” را در سال ۲۰۱۵ با هدف فراهم کردن پوشش گسترده اینترنت آغاز کرد.

از پاییز سال گذشته خبرهایی مبنی بر فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران منتشر شد و مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که نزدیک به ۱۰۰ استارلینک فعال در ایران دارد. در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که از فعال شدن اپراتورهایی که اینترنت ماهوره‌ای ارائه می‌دهند، استقبال می‌‌کند و در حال حاضر سه اپراتور هستند که اینترنت ماهوره‌ای در نقاط دورافتاده روستایی ارائه می‌دهند. اما او تاکید کرد که طبق قواعد بین المللی، هر اپراتوری که بخواهد در قلمروی کشوری دیگر سرویس اینترنت ارائه دهد، باید قوانین آن کشور را رعایت کند. طبق گفته وی، این قواعد  به همه این اپراتورها از جمله استارلینک ابلاغ شده و اگر این قواعد را بپذیرند، از فعالیت آنها استقبال می‌شود. درحال حاضر  بیش از ۳۰۰۰ روستا در ایران وجود دارند که هنوز به اینترنت متصل نیستند و با این اقدام آن‌ها می‌توانند از خدمات اینترنت بهره ببرند.

اما اخیرا با پیگیری‌های حقوقی بین ‌المللی وزارت ارتباطات، استارلینک ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده است. درواقع اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اعلام کرد که ارایه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است، چرا که بر اساس یکی از قطعنامه های ITU، ارایه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرزهای کشور دیگر منوط به دریافت مجوز از سوی آن کشور است که در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد استارلینک برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای هیچ مجوزی را تاکنون از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است. بنابراین مصوبه و ملزم شدن استارلینک به رعایت قوانین ایران، زمینه برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران فراهم می‌شود.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *