،

بهترین اسکنرهای آسیب پذیری

سهیلی
اشتراک‌گذاری در:
بهترین اسکنرهای آسیب پذیری

امروزه ما در عصر اتصال همگانی به اینترنت به سر می بریم. هر فرد و یا سازمان در این موقعیت می تواند هویتی آنلاین داشته باشد. سازمان ها و شرکت ها در سراسر دنیا از این فرصت جهت گسترش دامنه کسب و کار خود استفاده می کنند. در صورتی که نمی خواهید داده های شما توسط عوامل مخربی تهدید شده و یا در دارک وب در دسترس قرار بگیرد، برای جلوگیری از این کار بهتر است نقاط ورودی را در زیرساخت های سیستم خود، پیدا و ایمن کنید. در این مقاله بهترین اسکنرهای آسیب پذیری به همراه نحوه عملکرد آن، معرفی شده اند. جهت آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه ما را همراهی کنید:

اسکنرهای آسیب پذیری چه ابزارهایی هستند؟

اسکنرهای آسیب پذیری، ابزارهایی هستند که به ما جهت یافتن نقاط ضعف و آسیب پذیری کمک شایانی می کند. هر فرد به صورت دستی می تواند برخی از روش های تست نفوذ را در جهت جستجویی آسیب پذیری انجام دهد. ابزارهای زیادی طراحی شده اند که این کار را به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهند. توجه داشته باشید که دقت این ابزارها به دقت انسانی نمی رسد و خطاهای بسیاری در آن دیده می شود. بدین ترتیب استفاده از این ابزارها مفید است، اما نمی توان به آن ها به طور کامل اطمینان کرد.

استفاده از اسکنرها به کاربران این اجازه را می دهد که ابهامات موجود در برنامه ها و یا سیستم عامل های در حال اجرا و همچنین سایر سخت افزارها را مورد ارزیابی قرار دهند. علاوه بر این، این ابزارها به سازمان ها در مقیاس پذیری و انطباق با استانداردهای رایج امنیت و اطلاعات کمک شایانی می کنند.

بهترین اسکنرهای آسیب پذیری

با توجه به اینکه عملکرد بسیاری از مشاغل و سازمان ها مشابه یکدیگر نیست، اسکنرهای آسیب پذیری نیز در انواع مختلفی طراحی شده اند. به طوری که شما نمی توانید یک اسکنر مناسب را برای تمامی کسب و کارها معرفی کنید. اما به طور کلی، شما می توانید هنگام جستجوی گزینه های موجود، به دنبال معیارهایی مانند میزان دقت، مقیاس پذیری، گزارش دهی و همین طور قابلیت اطمینان بر اساس کسب نیازهای خود باشید. اسکنرهای آسیب پذیری با انواع مختلف و ویژگی های منحصر به فرد در دسترس هستند. در ادامه مهم ترین و بهترین اسکنرهای آسیب پذیری شرح داده شده اند:

  • اسکنر آسیب پذیری OpenVAS

سیستم ارزیابی آسیب پذیری OpenVAS، به وسیله شبکه گرین بوت نگهداری می شود. این سیستم، نوعی از اسکنر آسیب پذیری منبع باز است که چندین سرویس مدیریت آسیب پذیری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. OpenVAS به صورت روزانه گزارشی را از آسیب پذیری ها ارائه می دهد. علیرغم اینکه OpenVAS وظیفه توسعه مستمر تست ها را برای شناسایی آسیب پذیری های تازه کشف شده برعهده دارد، اما تنها از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این سیستم دارای یک نسخه پولی با پشتیبانی مداوم و به روز رسانی منظم می باشد که توسط شرکت greenbone انجام می شود.

• اسکنر آسیب پذیری OpenVAS

  • اسکنر آسیب پذیری nikto

نیکتو یکی از ابزارهای رایگان ساخته شده بر اساس CLI است. این سیستم وبسایت ها و یا سرورها را برای یافتن آسیب پذیری ها و پیکربندی های نادرست، اسکن می کند. نیکتو از SSL در سیستم عامل های مک، ویندوز و لینوکس و همچنین پروکسی کامل HTTP پشتیبانی لازم را انجام می دهد. این ابزار متن باز بوده که تست های کامل و جامعی را روی وب سرور ها پیاده سازی می کند.

از آنجایی که این سیستم چندین آزمایش را انجام می دهد، می تواند ابزار مناسبی برای مدیران باشد. لازم به ذکر است که در این فرایند، به دلیل انجام آزمایش های امنیتی گسترده، می تواند مثبت کاذب را نشان دهد. علاوه براین، nikto به جستجو آیتم های پیکربندی و وجود فایل های ایندکس، گزینه های سرور http کمک می کند. لازم به ذکر است که این ابزار آیتم های اسکن و پلاگین را دائما به روز رسانی می کند.

  • اسکنر آسیب پذیری Nessus

معروف ترین نوع سیستم های ارزیابی آسیب پذیری استاندارد، Nessus است. Originally به عنوان پروژه ای منبع باز آغاز است و توسط Tenable خریداری شده است. این سیستم ارزیابی در حال حاضر جزوی از محصولات تجاری به شمار می رود. علیرغم این نکته، Nessus هنوز نیز دارای اسکنر آسیب پذیری خانگی است که می تواند آن ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار دهد. لازم به ذکر است شما می توانید تا 7 روز آن را از طریق لایسنس رایگان استفاده کنید.

به لطف دقت بالای این ابزار، نتایج آن دارای کمترین خطاهای مثبت کاذب هستند. این معماری از سرویس هایی تشکیل شده است که فرایند پویش را انجام می دهند. یکی از مزیت های این ابزار نسبت به سایر ابزارها این است که از یک زبان اسکریپتی مخصوص به خود به نام NASL استفاده می کند. این قابلیت می تواند خودکار سازی آزمایشات تست نفوذ را مطابق آسیب پذیری های شناخته شده فراهم کند.

اسکنر آسیب پذیری Nessus

  • اسکنر آسیب پذیری Acunetix

کمپانی Acunetix، با اسکنر openVAS، در راستای سطح شبکه در سرویس های نرم افزاری OVS مشارکت کرده است. تمامی ویژگی های اسکنر شبه کدر نسخه آنلاین با نام OVS، در دسترس تمامی کاربران قرار گرفته است. این نرم افزار به صورت خودکار، وبسایت ها و برنامه های تحت وب را برای بیش از 3000 نوع آسیب پذیری دیگر در برنامه های تحت وب تست می کند.

اسکنر آسیب پذیری Acunetix، به دو صورت آنلاین و on premise در دسترس هستند. لایسنس ورژن آنلاین، سالانه هر تعداد اسکنی که مدنظر شما باشد را پشتیبانی می کند. تمامی نسخه های این نرم افزار، به شما این امکان را می دهند که به صورت خودکار، با دقت بالا و به صورت گسترده آزمایشات تست نفوذ را انجام دهید.

  • اسکنر آسیب پذیری Netsparker

سیستم ارزیابی آسیب پذیری Netsparker نیز از دیگر اسکنرهای امنیتی فوق العاده قدرتمند است. این سیستم می تواند اکسپلویت ها و آسیب پذیری ها را پشتیبانی کند. در اوایل سال 2006، یک تست کننده نفوذ پذیری سیستم ها ( Ferruh Mavituna)، روش بهتری برای اسکن امنیت اپلیکیشن های تحت وب، یافت. او طی فعالیت های خود در این زمینه، با مفهومی مواجه شد که مطمئن بود می تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکلات ایجاد شده باشد. همین مسئله موجب ایجاد Netsparker شد. این سیستم به اسکنر امنیتی فوق العاده قدرتمندی برای کسب و کارها تبدیل شده است.

  • اسکنر آسیب پذیری hp Weblnspect

یکی دیگر از دیگر ابزارهای کاربردی و مهم در حوزه ارزیابی امنیت سایت ها، استفاده از Weblnspect است. این پویشگر متعلق به شرکت hp بوده و با استفاده از شبیه سازی تکنیک های مورد استفاده هکرها، سعی در شناسایی آسیب پذیری و حفره های امنیتی وب سایت مربوطه دارد. بدین ترتیب با استفاده از این ابزار قدرتمند می توان آنالیز کاملی از برنامه های کاربردی و سرویس ها کسب کرد. Weblnspect را می توان به عنوان نرم افزاری برای بررسی سرویس ها از لحاظ کانفیگ درست و ایمن معرفی کرد. قیمت بالای این ابزار نشان از ایراد و اعتبار این دستگاه می دهد.

  • اسکنر آسیب پذیری SAINT

ابزار SAINT به عنوان اسکنر امنیت و آسیب پذیری شبکه است که در زمینه تست نفوذ و ارزیابی آسیب ها فعالیت می کند. این ابزار در ابتدا منبع باز بوده است؛ اما امروزه این ابزار به صورت تجاری ارائه می شود. در حقیقت، SAINT یک ابزار شبکه ای یکپارچه شده با ابزارهای امنیتی است. این ویژگی می تواند آسیب پذیری امنیتی موجود در تجهیزات شبکه، اپلیکیشن های دسکتاپ، سیستم عامل ها و پایگاه داده ها و… را پیدا کرده و مشکل ایجاد شده را برطرف کند.

در صورتی که بخواهیم به حالت غیر مهاجم به SAINT نگاه کنیم، می توانیم بیان کنیم که SAINT یک ابزار شناسایی و همچنین مستند سازی درون شبکه نیز به حساب می آید. بدین ترتیب، این ابزار می تواند به راحتی تعداد و انواع سیستم عامل های درون شبکه و پورت های باز آن را به شما معرفی کند. همچنین این ابزار قابلیت Exploit کردن اهدافی با آدرس IPv4 و IPv6 را به کاربران می دهد. SAINT تنها روی سیستم عامل های لینوکس و MAC قابل اجرا است.

اسکنر آسیب پذیری SAINT

سخن پایانی

تهدید های بی شمار نقص داده ها، سازمان ها را به استفاده از استانداردهای نظارتی ملزم می کند. کاهش و یا اجتناب از چنین تهدیداتی، از طریق اسکن، شناسایی و اصلاح نقاط ضعف موجود شروع می شود. اسکن آسیب پذیری، یکی از راه های محافظت از شبکه شما را ارائه می دهد. این ابزار تنها آسیب پذیری هایی را که قبلا آزمایش شده اند را شناسایی می کند. بدین ترتیب شما می توانید از طریق انتخاب بهترین اسکنرهای آسیب پذیری، فرایند مدیریت آسیب پذیری در شبکه را برای آینده ای امن و مطمئن آغاز کنید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *