فایروال نسل آینده (NGFW) چیست؟

زارعی
اشتراک‌گذاری در:

در دنیای امروز امنیت کاربران بسیار مهم شده است، به همین دلیل کاربران به دنبال راه هایی برای استفاده بهینه از اطلاعات و داده های شخصی خود هستند. یکی از این راه حل ها، فایروال نسل آینده (NGFW ) است. فایروال های نسل بعدی (NGFW) حاوی آخرین استانداردهای فعلی فناوری فایروال هستند. این نوع فایروال یک دستگاه امنیتی شبکه است که قابلیت هایی فراتر از فایروال های سنتی مانند امنیت شبکه را فراهم می کند. با ما تا آخر مقاله همراه باشید تا شما را با ویژگی ها و قابلیت های فایروال نسل آینده بیشتر آشنا کنیم.

 

 

مقدمه ای بر فایروال نسل بعدی (NGFW)

فایروال سنتی توانایی بازرسی دقیق ترافیک شبکه را فراهم می کند. در نوع سنتی، ترافیک بر اساس پروتکل و حالت مجاز یا مسدود می شود و ترافیک بر اساس قوانین تعیین شده توسط مدیر محدود می شود. علاوه بر پارامترهای فایروال های کلاسیک برای کنترل ترافیک شبکه، NGFW  قابلیت کنترل ترافیک با توجه به نوع برنامه، محتوا و کاربر را نیز ارائه می دهد.

فایروال نسل بعدی (NGFW)، یک فایروال بازرسی پیشرفته است که فراتر از بازرسی و مسدود کردن پورت/پروتکل، بازرسی در سطح برنامه، جلوگیری از نفوذ و موارد دیگر را اضافه می کند و نسبت به فایروال سنتی قابلیت های بیشتری دارد. فایروال سیستمی برای ایجاد امنیت در شبکه های کامپیوتری است که درخواست ها و پاسخ ها و به طور کلی ترافیک ورودی و خروجی سیستم را کنترل می کند. همچنین مسئول کنترل، مدیریت، فیلتر کردن و مسدود کردن آن ها در صورت لزوم است. این نوع فایروال ها برنامه های مختلفی که از طریق آن ها ترافیک ایجاد می کنند را درک می کنند. NGFW ها این کار را با استفاده از تعدادی تکنیک که بسیاری از برنامه ها قبلاً توسعه داده اند، انجام می دهند.

 

ویژگی های فایروال نسل آینده (NGFW)

سازمان‌ ها در تلاش هستند تا از به ‌روزترین منابع و ابزارها برای مدیریت زیرساخت ‌های امنیتی خود استفاده کنند. این ابزارها قابلیت ‌های NGFW را دارند. بنابراین، فایروالNGFW، می بایست دارای استانداردها و ویژگی های پیشرفته ای باشد که در مطالب زیر آن ها را بررسی می کنیم.

  • مدیریت متمرکز و نظارت در زمان واقعی

برای مدیریت مرکزی موقعیت ‌های امنیتی شبکه، مدیران نیاز به دسترسی به داشبوردها و ویژگی‌ هایی مانند شخصی‌ سازی برای مشاهده و مدیریت ترافیک در سیستم‌ های امنیتی مانند NGFW دارند.

  • آشنایی با برنامه های ویژه و مدیریت ترافیک آن ها

توانایی فیلتر کردن ترافیک و اعمال قوانین پیچیده بر اساس استفاده، مشخصه فایروال های نسل آینده (NGFW) است. این قابلیت یکی از ویژگی های کلیدی فایروال های نسل بعدی است، آن ها می توانند ترافیک برنامه های خاص را مسدود کنند و همچنین کنترل بیشتری بر برنامه ها ارائه دهند.

  • فیلتر کردن بسته ها

نکته فیلتر کردن بسته ها این است که فایروال هر بسته داده ای را بررسی می کند و آن هایی را که خطرناک یا مشکوک می داند را مسدود می کند.

ویژگی های فایروال نسل آینده (NGFW)

  • سیستم جلوگیری از نفوذ (IPS)

این ویژگی به فایروال اجازه می دهد تا حملات را با اسکن مداوم تمام اطلاعات ترافیک و مقایسه آن با تهدیدات شناخته شده شناسایی کند. این تشخیص بر اساس امضاهایی است که حملات سایبری جدید را شناسایی کرده و الگوهای حمله را از سازنده منتشر می کند. معمولاً این امضاها به طور خودکار به روز می شوند، بنابراین کامپیوتر شما با آخرین نسخه ها به روز می شود.

  • تکنترل حالت (Stateful) و پویا

فایروال ‌های سنتی از بازرسی حالت که به عنوان فیلتر بسته پویا نیز شناخته می ‌شود، برای نظارت بر ترافیک تا لایه 4 استفاده می‌ کردند. اما  NGFWها برای ردیابی در لایه‌ های 2 تا 7 ساخته شده ‌اند. این رویکرد از نظر بازرسی حمل و نقل فراتر از بازرسی حالت با بازرسی بسته عمیق (DPI) است.DPI  هدفمندتر از بازرسی Stateful است که فقط هدر بسته ها را بررسی می کند.

  • عملکرد بالای NGFW ها

عملکرد بالا موجب می شود تا فایروال بتواند حجم بالایی ترافیک شبکه را با سرعت بالا مدیریت کند. فایروال نسل بعدی دارای ویژگی های ایمنی بسیاری است که نیاز به زمان نگهداری دارد، بنابراین عملکرد بالا برای جلوگیری از وقفه در کار ضروری است.

  • سند باکسینک ( Sandboxing) شبکه

Sandboxing  (سند باکسینگ) شبکه یکی از پیشرفته ‌ترین روش ‌های حفاظت از بدافزار است؛ زیرا به متخصصان فناوری اطلاعات اجازه می‌ دهد بدافزار بالقوه را به یک محیط امن و ایزوله مبتنی بر ابر ارسال کنند که در آن مدیران می ‌توانند بدافزار را قبل از استقرار آن در شبکه آزمایش کنند.

  • قابلیت ادغام شبکه

سازمان های کوچک و بزرگ همچنان از خدمات شخص ثالث استفاده می کنند. این خدمات، فرآیندها از جمله برنامه های کاربردی و API های بی شماری که بسیار محبوب هستند را بهبود می بخشد. ادغام آسان به معنای استرس کمتر برای کارمندان و کاربران است. نمونه هایی از ادغام استانداردها عبارتند از نرم افزار  SIEM،2FA، Active Directory  و ابزارهای گزارش.

  • هوش تهدید

اطلاعات تهدید، اطلاعاتی درباره حملات احتمالی است. از آنجایی که تکنیک های حمله و گونه های بدافزار دائما در حال تغییر هستند، اطلاعات به روز تهدید برای جلوگیری از این حملات حیاتی است. NGFW ها می توانند اطلاعات تهدید را از منابع خارجی دریافت کرده و روی آن عمل کنند.

مزایای فایروال نسل آینده (NGFW)

مزایای فایروال‌نسل آینده (NGFW)  

فایروال های نسل آینده (NGFW) امنیت بهتر و قوی تری نسبت به فایروال های سنتی ارائه می دهند. فایروال های سنتی محدود هستند، آن ها می توانند ترافیک را از طریق یک پورت خاص مسدود کنند. اما نمی توانند قوانین خاص برنامه را اجرا کنند، از شبکه در برابر بدافزار محافظت کنند، یا رفتار غیرعادی را شناسایی و از آن جلوگیری کنند. در نتیجه، مهاجمان می توانند با ورود از طریق یک پورت غیر استاندارد، شناسایی را دور بزنند.

با توجه به محیط طبیعی و توانایی دریافت داده ها از سیستم های تشخیص تهدید، فایروال نسل آینده می تواند در برابر تهدیدات متعدد محافظت کند و از اتوماسیون هوشمند برای پشتیبانی از سیاست های امنیتی استفاده کند. این بدان معنی است که این فایروال به طور مستقل کار می کند.

واضح است که شما نمی توانید از چیزی که دیده نمی شود محافظت کنید. بنابراین یکی از نیازهای سازمان ها، توانایی نظارت و کنترل مداوم بر شبکه های خود است تا بتوانند به سرعت رفتارهای مشکوک و خطرناک را شناسایی و متوقف کنند. داشتن یک دید کلی و جامع از فایروال بسیار مهم است.

 

فایروال نسل آینده (NGFW ) چه وظایفی بر عهده دارد؟

فایروال نسل آینده علاوه بر وظایف فایروال سنتی، دارای قابلیت ‌هایی مانند شناسایی بیشتر در بستر لایه ۷، تعامل با برنامه‌ ها و بسترهای ابری، شناسایی تهدیدات پیشرفته و رویکردهای امنیتی جدید است. برخی از وظایف فایروال نسل آینده عبارتند از:

  • قابلیت آنتی ویروس

از آنجایی که NGFW دائماً همه چیز را اسکن می کند، در صورت شناسایی ویروس از یک سایت یا برنامه مورد اعتماد، یک فایل را مسدود می کند. این کار انجام نمی شود مگر اینکه با یک آنتی ویروس فایروال معمولی جفت شود. همه NGFW ها دارای ویژگی آنتی ویروس نیستند. بنابراین حتما آن را بررسی کنید؛ زیرا می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود.

  • قابلیت ضد هرزنامه

اگر سرور ایمیل شما با یک NGFW پشتیبانی می شود، به عنوان محافظت در برابر هرزنامه عمل می کند.

  • کیفیت خدمات

NGFW یا فایروال نسل آینده می تواند قوانین QoS مانند حداکثر و پهنای باند تضمین شده، کنترل نرخ و غیره را اعمال کند.

  • بررسی SSL

با این قابلیت می توانید تونل SSL پروتکل هایی مانند HTTPS را هک کرده و ترافیک رمزگذاری شده را بررسی کنید.

 

تفاوت فایروال‌های نسل آینده (NGFW) با فایروال های سنتی

فایروال های سنتی برای محافظت از شبکه های سازمانی در لایه پیوند داده و لایه های انتقا  یعنی لایه های 2 و 4 مدل OSI به بازرسی و مسدود کردن پورت یا پروتکل متکی هستند. این رویکرد ایستا در گذشته کار می کرد، زمانی که محیط فناوری اطلاعات کمتری از اکنون پویایی داشت و برنامه ها را می توانستیم با پورت شناسایی کنیم. اما با افزایش پیچیدگی شبکه های مجازی و تهدیدات امنیتی پیشرفته تر، این کار عملی نیست.

فایروال های نسل بعدی یا NGFW ها ساده تر هستند، آن ها می توانند بسته ها را بر اساس درخواست لایه 7 مدل OSI و همچنین رفتارهایی که بهتر از پروتکل های سنتی استفاده شده که توسط فایروال های سنتی تقسیم بندی می شوند، فیلتر کنند. آن ها همچنین از داده های خارجی برای شناسایی تهدیدها استفاده می کنند. این رویکرد پویا و انعطاف ‌پذیر به آن ‌ها اجازه می ‌دهد تا فن ‌ها را هوشمندانه ‌تر از همیشه شناسایی کرده و از آن محافظت کنند.

تفاوت فایروال های نسل آینده (NGFW) با فایروال های سنتی

سخن آخر

کسب ‌و کارهای بیشتری در حال اجرای برخی از حجم ‌های کاری در فضای ابری هستند. نوع فایروال مورد نیاز یک سازمان باید متناسب با نیازهای امنیتی خاص آن باشد. فایروال یک بخش اساسی از معماری امنیتی هر سازمانی است که می تواند به محافظت از داده های حساس، برآورده کردن الزامات انطباق و کمک به سازمان ها برای دستیابی به تحول دیجیتال کمک کند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *