،

وضع محدودیت‌های جدید دولت آمریکا برای سرمایه گذاری در فناوری‌های نوین چین

حمیدزاده
اشتراک‌گذاری در:
وضع محدودیت‌های جدید دولت آمریکا برای سرمایه گذاری در فناوری‌های نوین چین

اوایل تیرماه سال جاری، وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت آمریکا مشغول بررسی وضع محدودیت‌های جدید بر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین است. طبق این گزارش، وزارت بازرگانی آمریکا بارگیری محموله‌های تراشه انویدیا و دیگر تراشه‌سازان به مشتریان در چین را از اوایل ماه جولای ممنوع می کند.

همین موضوع باعث شد که چین هم طی یک اقدام تلافی جویانه، صادرات برخی فلزات پرمصرف در صنعت نیمه رسانا را کنترل و محدود کند. بر اساس این محدودیت، صادرکنندگان برای بارگیری محصولات گالیم و ژرمانیم که در فناوری مادون سرخ، کابل‌های فیبرنوری و سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد، ملزم به دریافت مجوز شدند. هدف از اعمال این محدودیت‌ها حفاظت از امنیت ملی و منافع چین اعلام شد.

اما به‌تازگی «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا اعلام کرده‌است که تا اواسط آگوست سال میلادی جاری قرار است دستور‌العملی مبنی بر ایجاد محدودیت‌های جدید در زمینه سرمایه‌گذاری چین در فناوری‌های نوین و حساس را امضا کند. به گفته منابع آگاه تمرکز این دستور بر نیمه‌رساناها، هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی است. البته این دستور اجرایی روی هیچ یک از سرمایه گذاری‌های فعلی اثر ندارد و فقط روی برخی تراکنش‌ها تاثیر می گذارد.

با توجه به اینکه اعمال محدودیت‌های قبلی توسط دولت آمریکا و عکس العمل انتقامی از طرف چین، موجب شده بود تا اتحادیه تجاری صنعت نیمه‌رسانای آمریکا از دولت بایدن درخواست کند تا از وضع محدودیت بیشتر بر فروش تراشه به چین خودداری کند، این بار نیز باید منتظر اقدام جدید دولت چین پس از امضای این دستورالعمل باشیم.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *