چهار فناوری برتر در حال ظهور در سال 2023

حمیدزاده
اشتراک‌گذاری در:

امروزه  فناوری با سرعتی بسیار بالاتر از تصور ما در حال پیشرفت است و به زودی شکل نوینی از زندگی در پیش روی انسان قرار می‌گیرد. ما سعی داریم در این مقاله به چهار فناوری برتر و نوظهور برای سال 2023 و موارد استفاده از آنها بپردازیم:

 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و ML اولین فناوری‌های موجود در این فهرست هستند که به زودی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما خواهند شد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است. منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه‌نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. یادگیری ماشینی (ML) زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که دقت پیش‌بینی‌ها را بهبود می‌بخشد. انتظار می‌رود فناوری‌های هوش مصنوعی و ML در سال‌های آینده باعث رشد و توسعه قابل توجهی در صنایع مختلف شود. برخی از مهمترین موارد استفاده آتی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سال 2023 به شرح زیر است:

امور مالی

فناوری‌های هوش مصنوعی و ML می‌توانند برای تجزیه و تحلیل داده‌های مالی، شناسایی الگوها و روندها و کمک به تصمیم‌گیری های مالی استفاده شوند.

مراقبت‌های بهداشتی

این فناوری‌ها می‌توانند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصاویر پزشکی، کمک به تشخیص و برنامه‌ریزی درمان، بهبود نظارت و مراقبت از بیمار و خودکارسازی برنامه‌ریزی و نگهداری سوابق بیماران مورد استفاده قرار گیرند.

مدیریت زنجیره تامین

فناوری‌های هوش مصنوعی و ML می‌توانند برای بهینه ‌سازی لجستیک، حمل و نقل و بهبود مدیریت موجودی استفاده شوند. از این فناوری‌ها همچنین می‌توان برای ردیابی سفارش‌ها و مدیریت روابط با تامین‌کنندگان مواد اولیه استفاده کرد.

خدمات و پشتیبانی مشتری

به کمک هوش مصنوعی و ML می‌توان به سازمان‌ها کمک کرد تا کارایی و اثربخشی تیم‌های خدمات مشتری را با اتوماتیک‌سازی وظایف معمول مانند پاسخ به سؤالات متداول بهبود ببخشند.

تعمیر و نگهداری

به کمک این فناوری‌ها می‌توان زمان احتمالی خرابی تجهیزات مورد استفاده را پیش‌بینی کرد که همین امر  امکان تعمیر و نگهداری فعال و کاهش خطر خرابی را موجب می‌شود.

بلاک‌چین و Web3

فناوری بلاک‌چین یک روش غیرمتمرکز و ایمن برای ذخیره و پردازش داده‌ها است که به طور فزاینده‌ای در حال استفاده است. فناوری‌های بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که طیف گسترده‌ای از صنایع را متحول سازد. در زیر به چند مورد از موارد استفاده بلاک‌چین اشاره می‌کنیم.

مدیریت زنجیره تامین

از فناوری بلاک‌چین می‌توان برای ردیابی حرکت کالاها از طریق زنجیره تامین، استفاده کرد. این امر به ویژه در صنایع غذایی که حفظ ایمنی و کیفیت مواد غذایی امری حیاتی است، بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

مراقبت های بهداشتی

فناوری بلاک‌چین می‌تواند برای ذخیره و مدیریت ایمن داده‌های بیمار مورد استفاده قرار گیرد و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را قادر می‌سازد تا به اطلاعات کارآمدتر و ایمن‌تری دسترسی داشته باشند و به اشتراک بگذارند. در نتیجه کیفیت مراقبت از بیمار افزایش یافته و میزان خطاهای انسانی به شدت کاهش می‌یابد.

تأیید هویت

فناوری‌های Web3 مانند سیستم‌های هویت غیرمتمرکز می‌توانند برای تأیید هویت افراد و سازمان‌ها به روشی امن و غیرمتمرکز استفاده شوند. این موضوع می‌تواند به ویژه برای فعال کردن تراکنش‌های آنلاین و تأیید هویت در مناطقی که ممکن است سیستم‌های شناسایی سنتی وجود نداشته باشد، مفید واقع شود.

رای‌ گیری

فناوری‌های Web3 مانند سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) می‌توانند برای فعال کردن سیستم‌های رای ‌گیری آنلاین امن و شفاف استفاده شوند و مشارکت افراد در فرآیندهای دموکراتیک را آسان‌تر کنند.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا یا همان IoT به شبکه‌ای از دستگاه‌های متصل اطلاق می‌شود که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌ها را مبادله کنند. از آنجایی که فناوری‌های اینترنت اشیا به سرعت در حال رشد هستند و بسیاری از صنایع و بخش‌ها را متحول می‌سازند، به چندین مورد استفاده از آن اشاره می‌کنیم.

شهرهای هوشمند

فناوری‌های اینترنت اشیا را می‌توان برای ساخت شهرهای هوشمندی که کارآمدتر، پایدارتر و قابل زندگی‌تر هستند، استفاده کرد. این می‌تواند شامل استقرار حسگرها و سایر دستگاه‌های اینترنت اشیا برای نظارت و مدیریت سیستم‌های مختلف شهری مانند حمل و نقل، انرژی و آب باشد.

تعمیر و نگهداری

دستگاه‌های IoT را می‌توان برای نظارت و ردیابی عملکرد تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار داد و شرکت‌ها را قادر ساخت تا زمان مورد نیاز تعمیر و نگهداری تجهیزات را پیش‌بینی کنند و از خرابی های پرهزینه جلوگیری کنند.

نظارت بر محیط‌ زیست

دستگاه‌های اینترنت اشیا را می‌توان برای نظارت شرایط محیطی، مانند کیفیت آب و هوا، و هشدارهای هواشناسی و محیط زیستی مورد استفاده قرار داد.

مراقبت‌های بهداشتی

فناوری‌های اینترنت اشیا را می‌توان برای نظارت و مدیریت سلامت بیمار، امکان مراقبت از راه دور بیمار و بهبود کارایی سیستم مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار داد.

محاسبات کوانتومی

محاسبات کوانتومی نوعی محاسبات است که از پدیده‌های مکانیکی کوانتومی برای انجام عملیات روی داده‌ها استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند مشکلاتی که برای کامپیوترهای کلاسیک بسیار پیچیده هستند را حل کند. در موارد زیر می‌توان از محاسبات کوانتومی بهره گرفت.

کشف و توسعه دارو

محاسبات کوانتومی را می‌توان برای انجام شبیه‌سازی واکنش‌های شیمیایی و تاخوردگی پروتئین، که برای کشف و توسعه دارو حیاتی هستند، استفاده کرد. همین امر موجب تسریع روند عرضه داروهای جدید به بازار می‌شود.

مدل‌ سازی و تحلیل مالی

رایانه‌های کوانتومی می‌توانند برای انجام شبیه‌سازی‌های مالی پیچیده و تحلیل‌ ریسک‌های سرمایه‌گذاری استفاده شوند و به مؤسسات مالی کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری را اتخاذ نمایند.

یادگیری ماشینی

رایانه‌های کوانتومی می‌توانند برای آموزش سریع‌‌تر و دقیق‌تر مدل‌های یادگیری ماشینی مورد استفاده قرار گیرند که به طور بالقوه منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در هوش مصنوعی و زمینه‌های مرتبط می‌شود.

امنیت سایبری

این رایانه‌ها می‌توانند الگوریتم‌های رمزنگاری کلاسیک را بشکنند و در برنامه‌های امنیت سایبری مانند شکستن رمز عبور و رمزگشایی داده‌ها مفید واقع شوند. همچنین این رایانه‌ها قادر خواهند بود از داده‌ها در برابر حملات رایانه‌های کوانتومی محافظت کنند.

به طور کلی، این فناوری‌های نوظهور می‌توانند طیف وسیعی از صنایع را متحول سازند و به طور قابل توجهی بر نحوه زندگی و کار ما تأثیر بگذارند. با ادامه رشد این فناوری‌ها، می‌توان انتظار داشت موارد استفاده نوآورانه ‌تر و جدید تری در صنایع ‌ظاهر شوند.

 

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *