کمپین اپل، برای حفاظت از جان انسان‌ها هنگام شارژ گوشی

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:

اپل، به‌تازگی کمپین «حفاظت از جان انسان‌ها هنگام شارژ گوشی» را به راه انداخته و در آن از همۀ افراد به‌خصوص آتش‌نشانان درخواست کرده با گفتن تجربه‌های تلخ خود از آتش‌سوزی ناشی از داغ‌شدن، شارژکردن گوشی و انفجار آن به مردم و استفاده‌کنندگان از گوشی کمک نمایند که جان خود را در برابر این قضیه، حفظ نمایند. برخی از آتش‌نشانان نیز به این کمپین پیوستند تا برای جلوگیری از چنین اتفاق‌های خطرناکی اطلاع‌رسانی کنند.  اپل در توضیح راه‌اندازی این کمپین گفته: «ما چندین دلیل قانع‌کننده داریم برای جلوگیری از شارژ تلفن هوشمند در یک منطقه با تهویه ضعیف یا هنگام خواب که مهم‌ترینشان این‌هاست:

1.عدم هوشیاری در خواب

وقتی در اعماق خواب هستید حس بویایی شما خفته است؛ یعنی آغاز آتش‌سوزی را تشخیص نخواهید داد.

2. استنشاق سریع دود

فقط سه دم و بازدم برای بیهوشی با دود کافی‌ست و در صورت آتش‌سوزی، شما را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

3.شارژرهای غیر استاندارد

بسیاری از کاربران گمان می‌کنند با انتخاب شارژرهای ارزان، در هزینۀ خود صرفه‌جویی کرده‌اند درحالی‌که این‌کار یعنی افزایش خطر آتش‌سوزی.

آیا می‌توان گوشی هوشمند خود را در طول شب شارژ کرد؟ اپل مخالف صددرصد این کار نیست اما…

شرکت اپل در کمپین خود نوشت: «با توجه به صفحه پشتیبانی اپل، تا زمانی که آیفون خود را در مکانی با تهویه مناسب شارژ می کنید باید آسوده‌خاطر باشید به عبارت دیگر، چنان‌چه محیط شما امن باشد هیچ مشکلی وجود ندارد که دستگاه خود را در طول شب شارژ کنید.

با این حال، نگرانی در موردشارژ کردن آیفون در هنگام خواب در درجه اول به فشار وارده بر باتری دستگاه مربوط می شود. این مشکلی است که سازندگان سعی کرده‌اند با راه حل های نرم افزاری آن را برطرف کنند.

اپل قابلیت « optimized battery charging» را در iOS 13 معرفی کرد. هدف آن کاهش سرعت فرآیند شارژ با رسیدن باتری به ظرفیت 80 درصد است. هدف‌مان کاهش فشار وارده به باتری در طول دوره‌های شارژ طولانی مدت است.

در صورت عادت همیشگی به شارژ شبانه آیفون یا سایر وسایل الکترونیکی خود، بهتر است یا عادتتان را تغییر دهید و یا گوشی را در محیطی امن بگذارید که شارژ شود. از طرف دیگر، وقتی نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید برای جلوگیری از فشار غیرضروری به باتری، شارژر گوشی هوشمند خود را جدا کنید.

خطرات شارژ کردن آیفون در هنگام خواب

چند خطر بالقوه شارژ کردن آیفون در هنگام خواب وجود دارد. شامل:

1.گرمای بیش از حد

آیفون هنگام شارژ، گرما تولید می‌کند. اگر گوشی در مکانی با تهویه مناسب نباشد گرما زیاد شده و باعث داغ شدن بیش از حد گوشی می‌شود. این یعنی آسیب‌رسیدن به باتری و سایر اجزای گوشی که در موارد حاد، ایجاد آتش‌سوزی است.

2.برق گرفتگی

اگر شارژر به درستی سیم‌کشی نشده باشد یا درگاه شارژ گوشی آسیب دیده باشد خطر برق گرفتگی وجود دارد. این امر به‌ویژه زمانی خطرناک‌تر است که شب‌هنگام وقتی شما خوابید و حواستان نیست ممکن است صورت یا دستان با گوشی تماس پیدا کند و فاجعه به بار آید.

3.آتش سوزی

اپل در برای هر سری از گوشی‌های خود، شارژرهای مختص به همان گوشی درنظر گرفته است بنابراین چنان‌چه گوشی خود را عوض می‌کنید با فرض صرفه‌جویی یا نو نگه داشتن شارژر، سعی نکنید که شارژر قدیمی را به گوشی جدید بزنید. این کار خطر متورم شدن و در نتیجه انفجار باتری گوشی را افزایش می‌دهد. فقط از شارژرهای اصلی اپل استفاده کنید.

4.اختلال خواب

نور صفحه گوشی، روی کیفیت خواب شما بسیار اثرگذار است و باعث اختلال در این امر می‌شود. علاوه‌براین، شارژکردن گوشی کنار تخت، به‌دلیل ایجاد میدان مغناطیسی و گرما اطراف گوشی، ریسک گرم‌شدن و آتش گرفتن رختخواب و بالش را افزایش می‌دهد.

چگونه دستگاه خود را ایمن شارژ کنیم

ابتدا دستورالعمل‌های سازنده را بخوانید و دستگاه خود را روی یک سطح صاف و باز شارژ کنید. به عنوان مثال، اپل به مشتریان توصیه می‌کند که «آیفون و آداپتور برق یا شارژر بی‌سیم آن را هنگام استفاده یا شارژ در مکانی با تهویه مناسب نگهداری کنند. یک کارشناس برق در این رابطه می‌گوید: «اگر کابل شارژ شما کوتاه است و تا نقطه امن نمی‌رسد کافی است یک کابل بلندتر بخرید. هزینۀ چندانی متقبل نمی‌شوید درعوض ایمن می‌مانید.»

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *