تصمیم اپل در سال 2008 برای خرید یاهو؛ چه می‌شد اگر اتفاق می‌افتاد؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
خرید یاهو توسط اپل و مایکروسافت

در آنچه که می‌توانست یک معامله مهم در صنعت فناوری باشد، اپل، تحت رهبری استیو جابز، مدیرعامل وقت، در سال 2008 تصمیم گرفت یاهو را خریداری کند. کنجکاوی و حدس و گمان را در بین ناظران صنعت برانگیخت.

علاقه بالقوه اپل به یاهو

طبق اطلاعات تایید شده در بیوگرافی رسمی استیو جابز، اپل علاقه خود را به خرید یاهو نشان داد. با این حال، یک مانع مهم که اپل با آن روبرو شد، ذخایر نقدی آن بود که در آن زمان 16 میلیارد دلار بود که از پیشنهاد سنگین مایکروسافت کمتر بود. علیرغم این مانع مالی، احتمال پیشنهاد اپل برای یاهو با احترام جری یانگ، مدیر عامل یاهو به اپل تاکید شد، احساسی که در دعوت او از جابز برای سخنرانی در دفتر مرکزی یاهو آشکار شد.

پیگیری مایکروسافت و رد درخواست از یاهو

پیشنهاد تصاحب مایکروسافت توسط استیو بالمر، مدیر عامل این شرکت انجام شد، که تا آنجا پیش رفت که در صورت رد یاهو این پیشنهاد، سهامداران را به شورش تهدید کرد. با این حال، یاهو در 11 فوریه 2008 این کار را انجام داد و پیشنهاد مایکروسافت را رد کرد. در عوض، این شرکت استراتژی خود را با هدف دو برابر کردن جریان نقدی آزاد و افزایش درآمد خود به 8.8 میلیارد دلار تا سال 2010 به سهامداران خود معرفی کرد.

اپل، دیزنی، و راهی که به سرانجام نرسید

بحث‌هایی که حول فکر پیشنهاد اپل برای یاهو بود، با روابط نزدیک جابز با باب ایگر، مدیرعامل شرکت والت دیزنی در هم تنیده شد. این دو مدیر سطح بالا اغلب استراتژی‌های مختلفی را مطرح می‌کردند که یکی از آنها شامل خرید مشترک یاهو برای مقابله با پیشنهاد مایکروسافت بود. این خرید بالقوه اپل را با پتنت‌های ارزشمند، سرویس‌های وب قوی و ابزارهایی برای رقابت در عرصه‌ای که گوگل با راه‌اندازی اندروید پیشرفت چشمگیری داشت، تجهیز می‌کرد، حرکتی که ظاهراً جابز را عصبانی کرده بود.

در حالی که خرید یاهو توسط اپل محقق نشده بود، این سناریوی «چه می‌شد اگر» همچنان دنیای فناوری را به خود جلب می‌کند و تأملاتی را در مورد اینکه چگونه چنین ادغامی ممکن است چشم‌انداز صنعت را شکل داده باشد، برانگیخت.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *