Search
Close this search box.
، ،

برندۀ ششمین رویداد بازی‌های جدی مشخص شد؛ تنبلی که الفبا آموزش می‌دهد

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
ششمین رویداد بازی‌های جدی

جایزۀ نخست ششمین رویداد بازی‌های جدی به یک بازی آموزشی رسید.

سیده مریم طباطبایی، مدیر استودیو بازی‌سازی «مندی» و صاحب ایده «الفباشی» است. ایدۀ اولیۀ طراحی این بازی در دوران همه‌گیری کرونا کلید خورد. سپس خانم طباطبایی ایده‌اش را اجرایی کرد و در محیط اندروید یک بازی آموزشی برای کودکان 4 تا 10 سال ساخت.

شخصیت اصلی این بازی، یک حیوان تنبل ولی زیرک است که الفبا را به دیگران یاد می‌دهد.

سیده مریم طباطبایی، مدت 10 سال است که در حوزۀ بازی‌های رایانه‌ای فعالیت دارد او سه‌سال پیش تصمیم گرفت تا برای خود شرکتی مستقل در زمینۀ بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی کند.

وی در خصوص بازی «الفباشی» گفت: «با همه‌گیری کرونا آموزش در مدارس مجازی شد و کودکان باید آموزش‌ها را از طریق گوشی‌های موبایل اما به همان شیوه سنتی ادامه می‌دادند. این نوع آموزش و هم‌زمانی با فراگیری کرونا، سه مشکل عمده را به وجود آورد.

مشکل اول این بود که کودک باید در محیط خانه روبه‌روی گوشی‌ موبایل می‌نشست و به حرف‌های معلم توجه می‌کرد. با وجود عوامل مختلفی که در خانه وجود داشت، تمرکز و توجه به صحبت‌های معلمی که بعضا جذابیتی هم نداشت برای کودکان بسیار دشوار بود.

مسئله دوم این بود که در ایام قرنطینه، خانواده‌ها مجبور بودند کم‌ترین رفت‌وآمد را داشته‌باشند. همین مسئله، نگهداری کودکان را در خانه‌ای که جذابیت تفریحی و سرگرمی حداقلی دارد بسیار دشوار کرده‌ بود.

بالاخره نکته سوم: عدم تحرک کافی کودکان و انجام بازی‌های موبایلی بود که باعث افزایش وزن و مشکلات حرکتی برای کودکان شده‌بود. 

ایدۀ بازی الفباشی برای رفع این سه چالش به ذهنم خطور کرد.

پیشنهاد مطالعه: طراحی یک بازی ایرانی به‌کمک هوش‌مصنوعی

بازی الفباشی چگونه است؟

بازی الفباشی چیست؟

هدف این بازی که بر مبنای فن‌آوری واقعیت افزوده طراحی شده، آموزش کودکان 4 تا 10 سال است. در مرحلۀ نخست، فرآیند یادگیری با آموزش حروف الفبا قرار دارد و در ادامه، مراحل دیگری به آن اضافه می‌شود.

داستان بازی حول شخصیت اصلی به نام «الفباشی» پیش می‌‎رود. الفباشی، حیوانی تنبل اما درعین‌حال بسیار زیرک است.

این شخصیت، در سرزمین خیالی «آلابابا» زندگی می‌کند که با استفاده از جادوهایی می‌تواند به دنیای واقعی ما وارد شود.

الفباشی کتابی دارد که در آن، مسیری یادگیری الفبا را توضیح می‌دهد. راهی که قبلا خودش برای باسواد شدن، پیموده است.

یکی از بخش‌های جذاب بازی الفباشی این است که شخصیت بازی، گاهی با چالش‌هایی مواجه می‌شود و برای حل آن‌ها، به کمک نیاز دارد. اینجاست که نقش کودک پُررنگ می‌شود او با کمک‌کردن به الفباشی برای حل مسائل و چالش‌های‌ش، ناخودآگاه، آموزش می‌بیند و پیش می‌رود.

البته این بازی هنوز به مرحلۀ تجاری‌سازی نرسیده است و تیم طراحی امیدوار است که با حمایت مسئولان ذیربط هرچه سریع‌تر بتواند روند تجاری‌سازی بازی و کسب درآمد از ان را پشت سر بگذارد.

پیشنهاد مطالعه: باغ کتاب تهران، میزبان نخستین نمایشگاه بازی‌های شناختی

نگاهی به ششمین رویداد بازی‌های جدی

جایزۀ الفباشی

ششمین دورۀ بازی‌های جدی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و به میزبانی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سه بخش هگاتون (تجربۀ ساخت یک بازی جدی)، سمپوزیوم (مرور جدیدترین تحقیقات حوزۀ بازی جدی) و جشنواره (انتخاب بازی جدی برتر سال) از نوزدهم شهریور سال جاری تا پایان دی‌‍ در جریان بود که با آغاز هفتۀ دوم بهمن، برگزیدگان هر بخش به ترتیب اعلام خواهند شد.

سیده مریم طباطبایی در بخش جشنواره، موفق شد جایزۀ نخست این دوره را به خود اختصاص دهد و بابت طراحی و ساخت بازی الفباشی، هدیۀ نقدی به ارزش 60 میلیون تومان را از آن خود کند.

پیشنهاد مطالعه: محبوبیت و تحسین بازی «شاهزاده ایرانی» کمپانی Ubisoft

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *