چندی پیش بود که کاربران گوشیهای هوشمند دلایل زیادی برای ارتقاء پس از دو سال را در خود حس کردند. گوشیهای هوشمند هر سال بهطور قابل توجهی بهتر میشدند. پردازندههای سریعتر، صفحهنمایشهای پر جنب و جوشتر و دوربینهای بسیار بهبود یافته، اشتهای مصرفکنندگان را برای گوشیهای جدید برانگیخت.
امروزه یافتن نوآوری در صنعت گوشیهای هوشمند دشوارتر است. خانواده آیفون 15 اپل (AAPL -0.85٪) ظاهر و عملکرد بسیار بدی مانند نسل قبلی خود دارد. برای کسانی که آیفونهای قدیمیتری دارند، ممکن است بهروزرسانی منطقی باشد. اما اکثر افرادی که در چند سال گذشته ارتقاء دادهاند، اگر این کار را نمیکردند هم چیز زیادی را از دست نمیدادند.
فروش آیفون در حال کاهش است
در حالی که یک ماه روندی را ایجاد نمیکند، فوریه ماه سختی برای مهمترین تجارت اپل بود. بر اساس گزارش UBS، فروش آیفون در ایالات متحده نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است، فروش در چین 16 درصد کاهش یافته است و فروش در هند 13 درصد کاهش یافته است. رشد قابل توجهی در اروپا وجود داشت، اما فروش کلی در سراسر جهان 4 درصد کاهش یافت. UBS انتظار دارد اپل در سه ماهه اول تقویم 51 میلیون دستگاه آیفون بفروشد که نسبت به سال گذشته 56 میلیون دستگاه کاهش یافته است.
UBS چند دلیل برای این کاهش ذکر کرد. در چین، رقابت شدید هواوی و سایر رقبای داخلی یک چالش سخت است. در ایالات متحده، محبوبیت گوشیهای جدید گلکسی سامسونگ و نرخ ضعیف ارتقاء اپراتور به فروش آیفون لطمه میزند.
مطالب مرتبط: به عصر یکنواختی گوشیهای هوشمند خوش آمدید!
ممکن است عوامل متعددی پشت کاهش نرخ ارتقاء اپراتور وجود داشته باشد. یکی از محرکها احتمالاً این است که گوشیهای هوشمند جدید دیگر خیلی هیجانانگیز نیستند. با توجه به اینکه اپل سال به سال بهروزرسانیهای تدریجی را انجام میدهد، ممکن است فروش مشتریان در جدیدترین دستگاههای خود سخت شود.
نرخ بهره بالاتر نیز ممکن است یک عامل باشد. اپراتورهای بیسیم اغلب مشوق هایی مانند تامین مالی ارزان یا تخفیف های بزرگ در گوشیهای هوشمند جدید ارائه میدهند. اکنون که نرخهای بهره غالب دیگر در پایینترین حد تاریخی نیستند، تامین مالی ارزانتر به پیشنهادی گرانتر تبدیل شده است.
منافع اپراتورهای بیسیم و اپل نیز کاملاً یکسان نیست. اپراتورها از مشوقهای تلفنهای هوشمند برای کمک به حذف مشتریان از رقبای خود استفاده میکنند، اما در نهایت، هدف حفظ مشترکین بی سیم است نه فروش تلفن. در حالی که نرخ ارتقا کمتر یک مشکل بزرگ برای اپل است، اما برای اپراتورهای بیسیم تنها یک مشکل جزئی است.
هوش مصنوعی یک مشکل بزرگ است
بهنظر می رسد اپل مسیر مولد هوش مصنوعی را از دست داده است. طبق گزارشها، این شرکت در حال مذاکره با گوگل آلفابت برای استفاده از مدل هوش مصنوعی Gemini برای تقویت ویژگیهای هوش مصنوعی آیفون است، که نشان میدهد این شرکت به هیچ وجه به توسعه چیزی مشابه به تنهایی نزدیک نیست.
هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا مدلهای مولد هوش مصنوعی که بهصورت محلی بر روی گوشیهای هوشمند اجرا میشوند، تغییری در بازیها خواهند داشت یا خیر، صحبت نمیکند. اگر اینطور باشد، احتمالا اپل از ابتدا بازی را شروع خواهد کرد.
تحولات اخیر ضد انحصار خطرات را برای مهمترین محصولات اپل افزایش میدهد. وزارت دادگستری ایالات متحده از اپل به اتهام انحصار بازار گوشیهای هوشمند شکایت کرده است که یکی از مهمترین مشکلات این شرکت تلاشهای این شرکت برای ایجاد مشکل در کنار گذاشتن آیفون برای مصرفکنندگان است.
اگر اپل مجبور شود تغییراتی ایجاد کند که هزینههای سوئیچینگ را برای مصرف کنندگان کاهش دهد، هزینه کاهش سرعت نوآوری و بهرهبرداری از هوش مصنوعی آن میتواند افزایش یابد. شرکتها با بزرگتر شدن، ریسکگریزتر میشوند و اپل بزرگترین آنهاست.
چیزی که میتوانیم کاملاً از آن مطمئن باشیم این است که آیفون در نهایت دچار اختلال میشود. با توجه به استراتژی اپل برای ارتقاء تدریجی و گامهای اشتباه هوش مصنوعی آن، من حاضرم شرط ببندم که هر چیزی که در نهایت آیفون را مختل کند از کوپرتینو نخواهد آمد.
آیا ارزش این را دارد تا 1000 دلار در اپل سرمایهگذاری کنید؟
قبل از خرید سهام در اپل، این را در نظر بگیرید:
تیم تحلیلگر Motley Fool Stock Advisor بهتازگی 10 سهمی را که به عقیده آنها بهترین سهام برای سرمایهگذاران برای خرید در حال حاضر است را شناسایی کردند ولی اپل جزو از آنها نبود. 10 سهمی که این کاهش را ایجاد کردند میتوانند بازدهی هیولایی در سالهای آینده ایجاد کنند.
زمانی را در نظر بگیرید که انویدیا این لیست را در 15 آوریل 2005 تهیه کرد… اگر در زمان توصیه ما 1000 دلار سرمایهگذاری کرده بودید، 553.616 دلار داشتید.
Stock Advisor به سرمایهگذاران طرحی آسان برای موفقیت را ارائه میدهد، از جمله راهنمایی در مورد ساخت یک سبد، بهروز رسانی منظم از سوی تحلیلگران و دو انتخاب سهام جدید در هر ماه. خدمات مشاور سهام بازده S&P 500 از سال 2002 * بیش از چهار برابر شده است.