رانندگانی که در حوزه حمل و نقل جادهای فعال هستند باید کارت هوشمند رانندگان را همراه داشته باشند. این کارت از سمت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای صادر میشود و امکان شناسایی رانندگان فعال را مهیا میسازد. در واقع این کارت که از سال 1389 به بعد جایگزین دفترچه رانندگان ناوگانهایی نظیر ناوگان مسافری و باری شده است که در بردارنده اطلاعات آنها بوده و صورت وضعیت و بارنامه بر اساس آن صادر میگردد. در کارت هوشمند، اطلاعات رانندگان ثبت شده و از آن میتوان برای ثبت تخلفات راننده، صدور سریعتر و سادهتر بارنامه، همچنین تشخیص رانندگان فعال از رانندگان غیرفعال و موارد دیگر استفاده کرد. یکی از مهمترین مزیتهای کارت هوشمند رانندگان این است که به کمک آن، میتوان اطلاعات راننده را به شکل الکترونیکی ذخیره کرده و در صورت لزوم، به اشتراک گذاشت.

بنابراین کلیه رانندگان موظف هستند که با ارائه برخی مدارک از جمله گواهینامه، برگه سلامت، مدرک تحصیلی و … برای دریافت کارت هوشمند رانندگان اقدام کرده و پس از اتمام موعد، برای تمدید آن مراحل لازم را انجام دهند.
استعلام کارت هوشمند رانندگان
برای استعلام کارت هوشمند رانندگان ابتدا به سامانه سیستم جامع سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به آدرس smartcard.rmto.ir مراجعه کنید.

پس از وارد شدن به سامانه از منوی استعلامهای الکترونیک، روی گزینه استعلام کارت هوشمند راننده کلیک کنید.

حالا در صفحه جدیدی که برایتان باز میشود، اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی، شماره پرونده، شماره موبایل و… را وارد کرده و پس از تایپ کد امنیتی روی گزینه جستجو کلیک کنید.

اکنون استعلام کارت هوشمند انجام شده و اطلاعاتی نظیر شمارهی کارت، شماره پرونده و اعتبار کارت هوشمند رانندها برای شما به نمایش داده میشود.
علاوه بر استعلام کارت هوشمند رانندگان، این سامانه استعلامهای الکترونیک دیگری از جمله استعلام کارت هوشمند ناوگان باری، استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافری، استعلام کارت سلامت راننده، استعلام دورههای آموزشی راننده، استعلام فیشهای واریزی، استعلام پیمایش ناوگان و استعلام و ویرایش نیمه یدک را در اختیار افراد قرار میدهد که با مراجعه به آن میتوان از آخرین وضعیت این موارد به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری آگاهی و کسب اطلاع کرد.
ویدیو: استعلام تعداد سیمکارتهای بهنام شخص
استعلام کارت هوشمند ناوگان باری
همانطور که در ابتدا بیان شد، رانندگان وسایل حمل و نقل باری برای صدور بارنامه به کارت هوشمند نیاز دارند. بنابراین برای استعلام کارت هوشمند ناوگان باری مجددا به سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به آدرس smartcard.rmto.ir مراجعه کرده و این بار از منوی استعلامهای الکترونیک، گزینه استعلام کارت هوشمند ناوگان باری را انتخاب کنید.

در صفحه پیش رو اطلاعات خواسته شده از جمله شماره VIN ، شماره پلاک، شماره موبایل مالک و ….را وارد کنید. لازم به ذکر است که وارد کردن شماره VIN و موبایل مالک در این مرحله الزامی است.

اکنون پس از تایپ کد امنیتی نمایش داده شده، روی گزینه جستوجو کلیک کرده تا نتیجه استعلام را مشاهده کنید.
استعلام ناوگان مسافری
از دیگر امکانات ارائه شده در این سامانه، استعلام وضعیت کارت هوشمند راننده مسافری است که به رانندگان در نوبتدهی در پایانهها کمک کرده و امکان تشخیص رانندگان فعال و غیرفعال را نیز به افراد میدهد.
برای این کار در صفحهی اصلی سامانه راهداری و حمل و نقل جادهای روی گزینهی استعلام ناوگان مسافری کلیک کرده و در صفحهی جدید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

در اینجا هم مانند استعلام ناوگان باری، وارد کردن VIN و موبایل مالک الزامی است. پس از تکمیل سایر موارد، کد امنیتی را تایپ کرده و سپس نتیجهی استعلام را مشاهده کنید.

در تمامی موارد بالا شما میتوانید با در دست داشتن کد ملی و استفاده از گوشی هوشمند وضعیت کارت هوشمند رانندگان را بررسی کنید. اما گاهی ممکن است به هر علتی به کد ملی و یا اینترنت دسترسی نداشته باشید. در این مواقع میتوانید با استفاده از سیستم پیامکی از وضعیت کارت هوشمند رانندگان اطلاع پیدا کنید. برای این کار شماره کارت هوشمند مورد نظر را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ ارسال کنید تا نتیجه استعلام برایتان پیامک شود. لازم به ذکر است که این روش هم برای رانندگان باری و هم مسافری قابل استفاده است.
همچنین برای استعلام کارت هوشمند رانندگان اپلیکیشنهای متعددی نیز وجود دارد که با دانلود و نصب آن ها میتوان از خدمات آنها بهره برد که طبیعتا بهرهگیری از این روشها مستلزم پرداخت هزینه میباشد.
مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت هوشمند رانندگان
پیش از بررسی مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند رانندگی، ضروری است که اطمینان حاصل کنید شرایط دریافت این کارت را دارا هستید.
برای ثبتنام و اخذ کارت هوشمند رانندگی، ارائه مدارک زیر الزامی است:
- ثبتنام و قبولی در آزمون کارت هوشمند رانندگان
- دارا بودن گواهینامه رانندگی پایه یک، دو یا سه
- سن بین ۲۳ تا ۵۵ سال
- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
- حداقل مدرک تحصیلی سیکل (پایان دوره راهنمایی)
- عدم اشتغال به کار در سازمانهای دولتی یا اجتناب از پرداخت بیمهای غیر از بیمه رانندگان پس از اخذ کارت هوشمند
- دریافت تاییدیه مدرک تحصیلی
- کارت سلامت ویژه رانندگان
- گواهی عدم سوءپیشینه
- گواهی مبنی بر عدم اعتیاد
- تشکیل پرونده بیمه رانندگان در مراکز بیمه تأمین اجتماعی یا روستایی
- ارائه کپی از مدارک شناسایی و دو قطعه عکس
این موارد برای تکمیل فرآیند ثبتنام و دریافت کارت هوشمند ضروری هستند. دقت داشته باشید که حتی اگر یکی از موارد را نیز نداشته باشید، کارت هوشمند به شما تعلق نخواهد گرفت.

گفتار پایانی
در این مطلب، توضیحات کاملی درباره کارت هوشمند رانندگان ارائه شد. شما با نکات ذکرشده آموختید که این کارت چیست و برای دریافت آن چه اقداماتی لازم است. همچنین مدارک موردنیاز برای اخذ این کارت نیز بررسی گردید.
کارت هوشمند رانندگان نوعی کارت الکترونیکی است که اطلاعات شناسایی و شغلی راننده را ذخیره میکند. داشتن این کارت به سادهتر شدن فرآیندهایی مانند صدور بارنامه، مدیریت نوبتها در پایانهها و تمایز میان رانندگان فعال و غیرفعال کمک میکند. به همین دلیل، همه افرادی که در حوزه حملونقل جادهای فعالیت دارند، ملزم به دریافت و تمدید این کارت هستند.
اعتبار کارت هوشمند رانندگان معمولاً محدود است و نیاز است در بازههای زمانی مشخص وضعیت آن بررسی شود. برای استعلام کارت میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. سادهترین روش، ارسال پیامک به سامانه مربوطه است. همچنین از طریق اپلیکیشنها یا وبسایتهای مربوط به استعلام کارت نیز میتوانید اقدام کنید.
امیدواریم که این توضیحات به بسیاری از سؤالات شما پاسخ داده باشد. درصورتیکه ابهامی باقی مانده است، خوشحال میشویم آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
3 پاسخ
فقط راهنمایی میکنه دیگه صفحه باز نمیشه که راهنمایی که کرده وارد بشی خیلی مسخره بازی هسته هر پنجره که باز کردم راهنمایی بود
دوست عزیز. فیلترشکنتون خاموش باشه و دقیق تر امتحان کنید. ما تمام این راهها رو امتحان میکنیم قبل از درج مطلب
منم هرچی سعی میکنم باز نمیشه! فقط توضیح فراوان و بعدش هیچ!