بحث برانگیزترین شرکت‌های فناوری در سالی که گذشت

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
شرکت های فناوری شرور

آمازون در رتبه‌بندی جدید Slate به عنوان «شرورترین» شرکت فناوری جهان معرفی شده است. بر اساس بازخورد روزنامه‌نگاران، محققان و سایر چهره‌های برجسته، این رتبه‌بندی 30 مورد از نگران‌کننده‌ترین شرکت‌های فناوری جهان را فهرست می‌کند.

این رتبه بندی بر ترس افزایش یافته در مورد میزان قدرت و نفوذ شرکت‌های فناوری بر جامعه مدرن سرمایه‌گذاری می‌کند. نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیتی، زمزمه‌های تقلب، سوگیری الگوریتمی و تبلیغات خارجی، نگرانی در مورد جمع‌آوری داده‌ها و نظارت شرکتی، دستکاری دیجیتالی در انتخابات، و ناسازگاری‌های احتمالی بین رسانه‌های اجتماعی و حزبی، فهرست اخبار منفی مربوط به شرکت‌های فناوری رقیب و کارهای دیگری که به اندازه کافی طولانی است تا نخواهیم از همه آن‌ها نام ببریم.

متأسفانه به جای فناوری‌ای که زمانی قدردان آن بودیم، به‌خاطر صرفه‌جویی در زمان و اطلاع رسانی و خدمات مثبت فراوان آن‌ها و محصولات بهبود دهنده زندگی، حالا با آزار، ترس و در برخی موارد مقداری نفرت مواجه شده‌ایم. خصومت فزاینده عمومی نسبت به شرکت‌های بزرگ فناوری دره سیلیکون و مشابه‌های چینی آن‌ها زنده و قدرتمند است. اما چه چیزی آمازون را در بین این لیست از جمله بدترین‌ها قرار می‌دهد؟

قدرت سرتاسری

آمازون که زمانی یک کتابفروش آنلاین بود، اکنون سایتی است که تقریباً برای هر چیزی به آن مراجعه می‌کنید. اکنون یک بازیکن غول‌پیکر در خرده‌فروشی، پخش ویدیو، تحویل غذا، سرگرمی‌های اصلی، فناوری خانه هوشمند، فناوری نظارت و حتی نیروی انسانی ارزان است.

آمازون به طور مرتب به شرایط کاری ناعادلانه در انبارهای خود متهم می‌شود. کارگران برای جلب توجه به رفتار نامناسب خود، در حالی که برخی از حذف کمک‌های بلاعوض و پاداش سهام رنج می‌برند، در طول فروش روز نخست دست به اعتصاب زده‌اند.

این فقط یک چیز در لیست طولانی از اقدامات فاحش است که در رتبه‌بندی Slate گنجانده شده است. آمازون علاوه بر ارائه شرایط وحشتناک به کارگران خود، از با حمایت از پلیس، فناوری را به سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی بسط داده است و حتی مسئول از بین رفتن خرده فروشی‌های مسالح و آجر و ملات محلی بوده است.

مسلماً بدتر از همه این واقعیت است که آمازون به لطف حسابداری هوشمندانه و تخفیف‌های مالیاتی بهشت‌گونه، مالیات فدرال زیادی پرداخت نمی‌کند. و وقتی به درآمدی که این شرکت به دست می‌آورد فکر می‌کنید و معافیت‌های مالیاتی اضافه شده که به‌طور ناعادلانه داده می‌شود، به نظر نمی‌رسد شرکتی باشد که به دنبال نظام اجتماعی ویژه خود است.

اخلاق ضعیف

سایر شرکت‌های فناوری که در رتبه‌بندی Slate گنجانده شده‌اند، در سال‌های اخیر شاهد کاهش شدید اعتماد عمومی بوده‌اند. از جمله فیس‌بوک، دومین شرکت فن‌آوری شیطانی در جهان. رسوایی کمبریج آنالیتیکا به دنیا نشان داد که اشخاص ثالث قادر به استخراج و کسب درآمد از داده‌های کاربران فیس‌بوک (به نحوی) بوده‌اند.

امتناع فیس‌بوک از تغییر سیستم تبلیغات سیاسی‌اش همچنین باعث شد ترول‌های روسی در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده از آن استفاده کنند و امکان اشتراک‌گذاری گسترده اطلاعات نادرست را فراهم کرد که به نفع رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده بود.

رتبه‌بندی اسلیت می‌گوید: «فیس‌بوک بسیار قدرتمندتر از هر دولتی است… از همه ترسناک‌تر، این شرکت توسط یک مرد غیر منتخب کنترل می‌شود که مصمم است از هر نوع موضع ایدئولوژیکی به نام درآمدهای بالاتر طفره برود».

دیوانه‌ کننده‌های بشریت

شرکت‌های فناوری نیازی به تأثیرگذاری بر روند دموکراتیک، جمع‌آوری داده‌های شما یا نظارت بر هر حرکت شما برای شرارت ندارند.

هنگامی که اوبر در سال 2009 راه اندازی شد، چشم‌انداز داشتن یک تاکسی ارزان‌تر از هر کجا – با سیستم های ردیابی، اطلاعات خودرو و راننده در اختیار شما – زندگی را برای ساکنان شهرهای بدون خودرو در سراسر جهان متحول کرد.

اگرچه این سرویس با مشکلات زیادی روبرو شده است. در سال 2019، مقاله‌ای در گاردین نشان داد که اوبر دستمزد راننده‌ها را کاهش می‌دهد و پاداش‌های ناکافی اعطا می‌کند، به این معنی که رانندگان در حالی که شرکت برای اولین بار در بازار سهام آماده می‌شود، عقب مانده‌اند.

علی رازک، یک راننده تمام وقت اوبر در فیلادلفیا، گفت: «زمانی که اوبر [کنترل] بازار را به دست آورد، به بدترین شکل تغییر کرد. تنها چیزی که رانندگان درخواست می‌کنند پرداخت منصفانه است. اوبر همه کارها را انجام می‌دهد به جز پرداخت منصفانه.

رازک گفت که 80 درصد از هزینه‌ها را در ابتدای راه‌اندازی از کرایه‌های خود دریافت کرده است و 20 درصد آن به اوبر تعلق می‌گیرد. اکنون، آن‌ها هر چیزی را که بخواهند شارژ می‌کنند. برای برخی از کرایه‌های من بیش از 60 درصد حق کمسیون دریافت می کنند.

اوبر علاوه بر بیگانگی کارگران خود، مجبور است به سؤالات جدی در مورد ایمنی مسافران پاسخ دهد. در سال 2019، زنی که توسط یکی از رانندگانش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود، 10 میلیون دلار از اوبر شکایت کرد، در حالی که در سال 2018، 103 راننده اوبر به تجاوز جنسی متهم شدند.

همچنین، سال گذشته این شرکت در لندن ممنوع کار شد، زیرا رگولاتوری اعلام کرد 14.000 سفر را پیدا کرده است که در آن رانندگان غیرمجاز از حساب‌های تأیید شده برای سوار کردن مسافران استفاده کرده ‌اند. حمل و نقل برای لندن دومین ممنوعیت خود را در چند سال اخیر برای شرکت حمل و نقل سواری صادر کرد و اعلام کرد که «تعدادی نقض را شناسایی کرده است که مسافران و ایمنی آن‌ها را در معرض خطر قرار داده است».

با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که ویژگی‌های Uber در پنج شرکت برتر فن‌آوری بد در رتبه بندی Slate وجود دارد.

10 شرکت برتر فناوری «شر» را از رتبه بندی Slate در زیر مشاهده کنید:

1

Amazon

2

Facebook

3

Alphabet

4

Palantir Technologies

5

Uber

6

Apple

7

Microsoft

8

Twitter

9

ByteDance

10

Exxon Mobil

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *