دارک وب چیست؟

فرح آبادی
اشتراک‌گذاری در:
دارک‌وب چیست

اکثر وب‌سایت‌های موجود در دارک‌وب به صورت آنلاین برای همه در دسترس هستند. همانطور که می‌دانید از اینترنت برای پخش آنلاین، خرید آنلاین، بازی و کار استفاده می‌شود، اما فضای آنلاین دیگری وجود دارد که می‌تواند برای فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد. این به عنوان دارک‌وب شناخته می‌شود.

شما نمی‌توانید از طریق مرورگرهای رایج و موتورهای جستجو، به دارک‌وب دسترسی پیدا کنید. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مخفی بمانند مگر اینکه از طریق مرورگر خاصی مانند Tor به آن دسترسی داشته باشید.

بسیاری دارک‌وب را با جاده ابریشم مرتبط می‌دانند، یک بازار آنلاین که می‌توان از آن برای خرید هر تعداد مواد مخدر غیرقانونی استفاده کرد. و بله، بسیاری از دارک‌وب برای این منظور استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان محصولات دیگر از جمله پاسپورت‌ها و مدارک تحصیلی جعلی، بدافزارها، سلاح ها و اطلاعات شخصی حساس را در دارک‌وب خریداری کرد.

اگرچه همه سایت‌های تاریک وب برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به دلیل ناشناس بودن در آن، مملو از مجرمان سایبری شده است، و مطمئناً بازار داده‌های شخصی، قسمت اعظمی از این بخش انکار ناپذیر اینترنت را تشکیل می‌دهد. بنابراین، چگونه و چرا مجرمان این داده‌های حساس را در دارک‌وب می‌فروشند؟

چرا داده‌های شخصی در تاریک وب فروخته می شود؟

چیزی که بسیاری متوجه نمی‌شوند این است که داده‌های شخصی آنها بسیار ارزشمند است. کاری که کسی می‌تواند با داده‌های شخصی شما انجام دهد پایانی ندارد. آنها می‌توانند با پول شما و با جزئیات پرداخت شما خرید کنند، از حساب کاربری شما برای سرگرمی و از آدرس ایمیل شما سوءاستفاده کنند یا حتی با استفاده از شماره تامین اجتماعی شما خدمات پزشکی رایگان دریافت کنند.

اگر یک مجرم سایبری بتواند به داده‌های کافی دسترسی پیدا کند، می‌تواند ثروت هنگفتی را با فروش آنها در دارک‌وب به دست آورد. هزاران نفر هستند که از دارک‌وب برای خرید داده‌های شخصی استفاده می‌کنند تا از آن به نفع خود استفاده کنند، و این بازار به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود.

هشدارهای دارک‌وب چیست؟ از درز اطلاعات خود آگاه شوید.

دارک‌وب نام خود را به این دلیل گرفته است که خصوصی و مخفیانه است، اما روش هایی وجود دارد که متوجه شوید چه زمانی داده‌های شما به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شود.

مجرمان سایبری ممکن است در حال حاضر بر روی اطلاعات شناسایی شخصی شما مذاکره کنند و با بالاترین قیمت پیشنهادی حساب شما را هک کند. آیا ترجیح نمی‌دهید هنگام وقوع این اتفاق آگاه شوید؟

با فعال کردن زنگ خطر دارک‌وب می‌توانید مجرمان را در بازی خود شکست دهید. آن‌ها قبل از تشدید این روند به شما در مورد نقض داده‌هایتان و قرار گرفتن در معرض هک اطلاع می‌دهند. اما دقیقاً چگونه می‌توانید از این زنگ خطرها استفاده کنید؟

زنگ هشدار دارک‌وب چیست؟

شبکه جهانی وب (WWW) دارای سه جزء است: سرفیس‌وب، دیپ‌وب و دارک‌وب. محبوب‌ترین در بین کاربران سرفیس‌وب است. شامل وب سایت‌هایی است که به صورت آنلاین مشاهده می‌کنید.

در ردیف بعدی دیپ‌وب است. در اینجا، شما حساب‌هایی مانند آدرس ایمیل با اطلاعات شخصی خود را ایجاد می‌کنید. با توجه به ماهیت حساس آنها، چنین حساب هایی نیاز به کنترل دسترسی با نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی شما به حساب های خود دارند.

دارک‌وب ممکن است کمترین محبوبیت را در بین کاربران داشته باشد، اما خطرناک‌ترین است. این یک بازار پر رونق است که در آن مجرمان سایبری فعالیت‌های غیرقانونی از جمله داده کاوی را ترویج می‌کنند. آنها داده‌های کاربران را در این پلتفرم به بالاترین قیمت پیشنهادی بازیابی می‌کنند و می‌فروشند.

هشدار دارک‌وب اعلانی است که وقتی هر داده مرتبط با شما در دارک‌وب ظاهر می‌شود دریافت می‌کنید. زمانی که اطلاعات قابل شناسایی شخصی شما توسط ابزار نظارت بر تهدید شناسایی شد، یک پیام خودکار تولید می‌کند. این هشدارها به شما اطلاع می‌دهند که داده‌هایتان در دسترس مجرمان سایبری است و اگر کاری برای جلوگیری از آنها انجام ندهید، مجرمان از داده‌هایتان برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند.

مزایای داشتن هشدارهای دارک‌وب

دریافت هشدارهای دارک‌وب، مزایای امنیتی متعددی از جمله موارد زیر را ارائه می‌دهد.

 

  1. نقض داده ها را زودتر کشف کنید

مجرمان سایبری اغلب قربانیان خود را غافلگیر می‌کنند. یک دقیقه همه چیز خوب به نظر می‌رسد و دقیقه بعد، شما مورد حمله قرار می‌گیرید. نقض داده لحظه به لحظه بدتر می شود، اما واکنش سریع آسیب را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، قبل از اینکه شخصی حساب شما را هک کند، ممکن است رمز عبور شما را از دارک‌وب خریداری کرده باشد. اگر هشدارهای دارک‌وب را فعال کنید، پس از ورود رمز عبور ، سیستم به شما اطلاع می‌دهد. بر اساس این نکته، می توانید رمز عبور خود را فوراً تغییر دهید تا از حمله معلق جلوگیری کنید.

  1. زنگ خطر را در برابر آسیب بیشتر به صدا در آورید

کلاهبرداری مالی افزایش می یابد زیرا هکرها راه‌های بیشتری برای سرقت اطلاعات کارت اعتباری افراد و اطلاعات مرتبط ابداع می‌کنند. در بیشتر موارد، زمانی که یک هشدار بدهی عجیب دریافت می‌کنید، متوجه کلاهبرداری در حساب بانکی خود می‌شوید.

یک ابزار نظارت بر دارک‌وب می تواند شما را از وجود اطلاعات بانکی شما در زمین قبل از سرقت پول شما توسط مجرمان مطلع کند. به این ترتیب می‌توانید به مقامات مربوطه اطلاع دهید تا تراکنش‌های حساب شما را محدود کنند. بررسی‌های بیشتر ممکن است حفره‌هایی را نشان دهد که باعث قرار گرفتن در معرض داده‌های حساس شده‌اند، و می‌توانید برای جلوگیری از تکرار آن‌ها را برطرف کنید.

  1. جلوگیری از سرقت هویت

بازیابی اطلاعات قابل شناسایی شخصی کاربر، اولین گام در سرقت هویت است. دارک‌وب با ارائه داده‌های افراد برای فروش به افراد علاقه‌مند این کار را آسان‌تر می‌کند.

یک زنگ خطر دارک‌وب به شما هشدار می‌دهد زمانی که اعتبار شما به بازار می‌رسد. اگر ابتکار عمل را برای تغییر اعتبار ورود به سیستم خود داشته باشید، مجرم نمی‌تواند به حساب شما دسترسی پیدا کند تا با هویت شما کار کند. شما همچنین می‌توانید یک سلب مسئولیت برای عموم صادر کنید، که ممکن است خود را از فعالیت‌های متقلبانه متجاوزان به نام شما تداوم بخشید.

  1. ردیابی داده های سرقت شده

پشتیبان‌گیری از داده‌هایتان، شما را در هنگام از دست دادن آن‌ها در اثر نفوذ یا سرقت نجات می‌دهد. اما شاید شما برای پشتیبان‌گیری اقدام نکرده‌اید، ممکن است بخواهید آن را برای بازیابی احتمالی ردیابی کنید. گاهی اوقات ممکن است بخواهید مکان هکرها را بدانید.

هشدارهای دارک‌وب اطلاعاتی در مورد محل نگهداری داده‌های شما ارائه می‌دهد. می‌توانید ببینید تاریخچه داده‌های خود از جمله مکان فعلی آن کجاست. حتی اگر نمی‌توانید داده‌های خود را بازیابی کنید، دانستن این که کجاست، به شما ایده‌ای درباره مکان مجرمان می‌دهد.بنابراین شما می توانید دسترسی به کاربران آن منطقه را محدود کنید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *