پیش از این متا، تمایلی به استفاده از هوش مصنوعی نشان نداده بود. اگرچه مایکروسافت و گوگل از ابزارهایی استفاده میکنند که میتوانند به طور مستقیم و مفید توسط کاربران استفاده شوند، اما کار هوش مصنوعی متا بیشتر در پسزمینه بوده است. با این حال، به نظر میرسد متا کمی مستقیمتر از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. به گفته مهندس معکوس الساندرو پالوزی، اینستاگرام ممکن است به زودی قابلیتی داشته باشد که به کاربران بگوید آیا تصویری با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر.
پالوزی چند اسکرینشات به اشتراک گذاشت که برچسبهایی را به نمایش میگذاشت که نشان میداد تصویری با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده است یا خیر. یکی از برچسبها میگوید: «سازنده یا متا گفت که این محتوا با هوش مصنوعی ایجاد یا ویرایش شده است. برچسبهای دیگری نیز وجود دارد، از جمله برچسبی که میگوید آیا تصویر توسط هوش مصنوعی متا تولید شده است یا خیر. برچسب دیگری میگوید: «محتوای ایجاد شده با هوش مصنوعی معمولاً برچسب گذاری میشود تا بتوان به راحتی آن را شناسایی کرد.»
متا یکی از هفت شرکت بزرگی بود که با معاون رئیس جمهور ایالات متحده کامالا هریس ملاقات کرد و متعهد شد که از هوش مصنوعی مسئولانه استفاده کند و از منافع کاربران محافظت کند. جالب اینجاست که یکی از مواردی که این شرکت به آن متعهد شده بود این بود که به کاربران اطلاع دهد که آیا محتوایی با استفاده از هوش مصنوعی مولد ایجاد شده است یا خیر. یکی از اقداماتی است که شرکتها انجام خواهند داد: «واترمارک کردن محتوای صوتی و تصویری برای کمک به روشن شدن اینکه محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است».
رویکرد «متفاوت» متا به هوش مصنوعی
کاری که متا نیز انجام میدهد نیز مانند کاری که گوگل و OpenAI در مورد آن محتاط هستند، این است که ابزارهای هوش مصنوعی خود را منبع باز میکنند. به عبارت دیگر، به توسعهدهندگان، شرکتها دسترسی به کپی، تغییر یا استفاده مجدد برای منافع خود میدهد. در فوریه 2023، متا اعلام کرد که LLaMA (مدل متا زبان بزرگ) برای افرادی که «وابسته به سازمانهای دولتی، جامعه مدنی و دانشگاهی هستند» در دسترس خواهد بود. و نیز آزمایشگاههای تحقیقاتی صنعت در سراسر جهان. این شرکت همچنین با مایکروسافت همکاری هوش مصنوعی خواهد داشت.