گوگل اخیراً اعلام کرده است که بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه که وارد سیستم شدهاند، YouTube Shorts را تماشا میکنند. این تعداد از 1.5 میلیارد کاربر ورود ماهانه برای YouTube Shorts اعلام شده در سال 2022 بیشتر است. در حالی که اعداد چشمگیر به ابزار ویدیوی کوتاه یوتیوب برتری نسبت به رقبایی مانند TikTok و Instagram Reels میدهد. آنها ممکن است خبر خوبی برای خود پلتفرم نباشند. طبق گزارشی در فایننشال تایمز، به نقل از منابع شرکت، Shorts ممکن است به تجارت اصلی و طولانی مدت ویدیو پلتفرم پخش ویدیو متعلق به گوگل آسیب برساند.
فرمت ویدیوی طولانی «مرگ»
بر اساس این گزارش، پلتفرم ویدیوی کوتاه Shorts «خطر ضربه وارد کردن به تجارت اصلی خود را دارد». این گزارش میافزاید: جلسات استراتژی اخیر یوتیوب در مورد خطر این که ویدیوهای طولانی که درآمد بیشتری را برای شرکت تولید میکنند، بهعنوان «از بین رفتن فرمت اصلی» بحث کردهاند.
همچنین ادعا میکند که تیم یوتیوب احساس میکند که «سازندگان محتوا، ویدیوهای طولانی مدت کمتری میسازند، که ناشی از فقدان میلِ مصرفکننده و کمیسیونهای برندهایی است که از محتوای کوتاه برای قرار دادن تبلیغ حمایت میکنند». طبق گزارشها، تیم بر این عقیده است که YouTube Shorts «برای تکمیل، نه رقابت با سایر قالبهایی که سازندگان استفاده میکنند» در این پلتفرم، مانند پخشهای صوتی و پخش زنده، طراحی شده است. YouTube اکنون باید از Shorts پشتیبانی کند زیرا محبوبیت پیدا میکند، مانند سرمایهگذاری روی سازندگان و تشویق آنها برای تولید محتوای انحصاری. در همان زمان، این شرکت هنوز در حال کشف چگونگی کسب درآمد بیشتر از تبلیغات از Shorts است. این شرکت در اواخر سال گذشته تبلیغات خود را روی Shorts معرفی کرد.
کاهش درآمد تبلیغات
درآمد تبلیغات YouTube برای سه فصل متوالی نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود. با این حال، در فصل گذشته نمودار رشد کرده و رنگ سبز را به خود دید. گوگل در نتایج سه ماهه دوم سال 2023 گزارش داد که یوتیوب 7.67 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشته است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد بیشتر است.
در مجموع، گوگل نتایج سه ماهه مثبتی با رشد درآمدهای تبلیغاتی و ابری داشت. این شرکت برای سه ماهه منتهی به ژوئن 74.6 میلیارد دلار درآمد داشته است که از 69.7 میلیارد دلار در سه ماهه دوم 2022 رقم بیشتری را نشان داده است.