در بخش اول این مقاله، با واژۀ UX Writing و یوایکس رایتر آشنا شدیم. محتواکارانی که باهدفی خاص، تولید محتوای خاص را بر عهده دارند. وظایف، مهارتها، نوع نوشتار و پیشینۀ ایجاد یوایکسرایتر در بخش اول این مقاله آمده است و حال در بخش دوم سفرمان را بهسمت آشنایی بیشتر و بهتر پی میگیریم. مواردی همچون:
تأثیر حضور یوایکس رایتر در فروش یک شرکت یا سازمان، همکاران یوایکس رایترها، تفاوت یوایکس رایتر و کپیرایتر که بهتر است در ادامه همراه و همسفر ما باشید و بخش دوم را مطالعه کنید.
اهمیت حضور یو ایکس رایتر در یک سازمان و تأثیر روی فروش سازمان یا شرکت
متن تجربهنویس مثل صدا برای هر محصول، خاص و منحصربهفرد است. شما با هر صدایی مشتری/کاربر را خطاب قرار نمیدهید بلکه باید به کوچکترین مؤلفهها و جزییات توجهکنید تا مبادا یک لحظه خطای نوشتاری شما، کاربر را از صنعت و محصولتان دور و دلسرد سازد. جزییاتی که بسیار سرنوشتسازند و به تمرکز و دقت بالایی، نیاز دارند. در واقع آنچه یک یوایکس رایتر مینویسد صدایی است که مشتری میشنود و کلامی است که او میخواند. به همین خاطر است که حضور یوایکس رایتر در تیم تولیدمحتوا، نقشی حیاتی دارد و برای آیندۀ کسبوکار، حضورش بسیار ضروری و مفید است.
در یک تیم تولیدمحتوا، گروه نویسندگان، متنها و محتواها را آماده میکنند؛ این گروه درعینحال که دقتدارند محتوایی جذاب و منحصربهفرد تولید کنند بهدنبال آنند تا محتوایشان به قشنگترین حالت ممکن و بدون دشواری از سوی مخاطب درک شود خب درست در همین نقطه است که یوایکس رایتر وارد میدان میشود شاید برخی به اشتباه گمان کنند که کدنویسان افرادی هستند که این فعالیت را برعهده دارند باید گفت: خیر؛ کدنویسان، وظایفی مشخص دارند که کاملاً با مهارت و وظایف یوایکس رایترها، متفاوت است.
دقیقاً به همین خاطر است که اهمیت حضور تجربهنویس مشخص میشود و البته سازمانها، شرکتها، ارگانها و حتی اشخاصی که کسبوکارهای خرد دارند درصورت آگاهی به مهارت و وظایف یوایکس رایتر میتوانند از حضور این افراد بهنفع خود بهره ببرند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید براساس اعلام رسمی مایکروسافت در سال 2020 درآمدی تقریباً همسان و برابر با مدیران محصول برای شخصِ یوایکس رایتر درنظرفته شدهبود. پس بهراحتی میتوان متوجه شد که در صورت اثباتِ مهارتکاری و تجربی در حوزۀ یوایکس رایتینگ و توافق طرفین، افراد در حوزههای Ux Writer با دانستن ارزش کار خویش میتوانند درآمدی قابلتوجه دریافت کنند.
سایت Ebay یکی از بزرگترین سایتهای خردهفروشی دنیا که وبسایت حراج و خرید آنلاین است و در آن افراد و مشاغل از سراسر جهان، طیف گستردهای از کالاها را خرید و فروش میکنند در سال 2021 برای موقعیت شغلی Ux Writer درآمدی تا حدود ۱۵۰ هزار دلار در سال درنظرگرفت. این رقم در جاهای دیگر بین ۵۹ تا ۱۲۰ هزار دلار هم تخمین زده شده است.
تأثیر حضور یوایکس رایتر روی فروش سازمان یا شرکت
سایت Walmart در بخشی بهنام سیاست همراهکردن مشتریان با خود اینگونه نوشته است:
یوایکس رایترها برای این سازمان بسیار ارزشمندند و تأثیر نابی در فروش ما دارند اما بهتر است که این موارد را در نظر بگیرند:
- کاربر، تجربۀ لذتبخش یا خندهداری که در وبسایت شما داشته، هرگز فراموش نخواهد کرد. پس از این تجربه بهعنوان محرکی برای بازگشت او و خرید دوبارهاش استفاده نمایید این یعنی در نوشتن متنی تبحر پیدا کنید که بتواند لبخند را روی لبان کاربران بنشاند.
- کاربر در هیچمرحلهای از خرید نباید دچار سردرگمی شود و بعد بالاجبار پروسۀ خرید را رها سازد. پس این وظیفۀ شما یوایکس رایترهاست که مسیری کاملاً شفاف و واضح برای مشتری ترسیم کنید.
- در هنگام انتخاب و خرید کالا، مشتری نباید از قیمت کالا، هزینه ارسال نامشخص، امکان یا عدم امکان بازگشت کالا و … نگرانی داشته باشد و این کار یوایکسرایترها را آسان میکند. تمام هزینهها و قوانین را روشن و صمیمانه بیان کنید تا مشتری با خیال راحت خرید خود را نهایی کند.
- وظیفۀ شما در جایگاه یوایکس رایتر این است که مشتری ترسی از فاش شدن اطلاعات، امن نبودن درگاه پرداخت و نگرانی بابت استفادههای بعدی از اطلاعات شخصی خود نداشته باشد در واقع کلمات شماست که به کاربر کمک میکند خریدی بیاسترس را تجربه نماید.
- جذابیت داخلی وبسایت، ترافیک آن را بالا میبرد. افراد از گشتن داخل وبسایت لذت میبرند و مدت زمان طولانیتری در آن میمانند. بالا رفتن ترافیک سایت، رتبه و اعتبار آن را بهبود میبخشد و در نهایت به افزایش فروش محصولات منجر میشود و اینها همه به هوش، ظرافت فکر و جملاتی بستگی دارد که یوایکس رایتر انتخاب مینماید.
آیا شرکتهای ارائهدهندۀ خدمات به یوایکس رایتینگ اهمیت میدهند؟
وقتی به آگهی استخدام شرکتهای بزرگی همچون «google» ، «Amazon» و «Pinterest» بخش جذب نیروی UX Writer مراجعه میکنیم بهخوبی متوجه لحن احترامآمیز و یا پیشنهاد بالای دستمزد برای این گروه میشویم این مسأله نشان میدهد که این شرکتها بهخوبی میدانند موفقیت سازمان یا شرکت در جذب مخاطب و فروش محصول در گرو رضایت کاربران است و رضایت کاربر یعنی وفاداری در امر خرید و ماندگاری در سازمان
نقطۀ ممیز یوایکس رایتر با کپیرایتر چیست؟
تقریباً پیش از آنکه حرفه یا بهتر بگوییم مهارت تجربهنویسی مطرح شود و این جایگاه بهعنوان ردۀ شغلی بسیار مهم و تأثیرگذار در موفقیت سازمان بهشمار آید اکثر تولیدکنندگان محتوا با واژۀ بهنام کپیرایتر آشنایی داشتند و حتی بسیاری از مدیران نیز جایگاه و حضور کپیرایترها را بهعنوان شخصی برای معرفی محصول و شرکت، محترم میدانستند.
اما حقیقت امر این است که واژۀ کپیرایتر (که در ذهنها تبلیغنویس جاافتاده بود) دنیایی کاملاً دور و متفاوت از یوایکس رایتر داشته و دارد.
برای آنکه تفاوت این دو جایگاه شغلی کاملاً از هم متمایز شود بهتر است نگاهی بیندازیم به سایت Boldist که سایتی در زمینۀ تولیدمحتوا برای خبرگزاریها و پایگاههای خبری است. در این سایت در بخش تفاوت کپیرایتر و یوایکس رایتر چنین آمده:
«مردم اغلب یک نویسنده UX را با یک کپیرایتر اشتباه می گیرند. اما این دو دسته نوشتار کاملاً باهم متفاوتند. آمازون، گوگل، مایکروسافت و شرکتهای بزرگ فنآوری، بخشهای جداگانهای را برای نویسندگان UX و کپیرایتر تعریف کردهاند؛ اما این نویسندگان چه میکنند؟ آنها چگونه با یکدیگر متفاوتند؟ آیا نوشتن UX مهارتی است که ارزش یادگیری داشتهباشد و بهعنوان یک شغل تمام وقت به آن نگاه کرد؟
UX شکل پیشرفتهای از نوشتن فنی است که شامل وظیفۀ نوشتن محتوای وبسایت بسته به طراحی UX میشود. نویسندگان UX از طریق ابزارهای طراحی مشارکتی مانند فیگما و ادوبی XD با طراحان گرافیک و UXI همکاری میکنند.
در نهایت تفاوت این دو ردۀ شغلی بهاینصورت است:
آیا یواکس رایتر همزمان میتواند کپیرایتر هم باشد؟
اگر شما بهعنوان یک کپیرایتر فعالیت میکنید و دوستدارید همزمان یوایکس رایتر نیز باشید یا چنانچه مدیر یک سازمان و صاحب محصولید و تمایل دارید همان نیروی کپیرایتر شما وظایف UX Writing را نیز برعهده بگیرد باید توجه کنید که این کار، در عین عملیشدن سخت است و حتی بهتر است بگوییم انجام این کار، تاحدودی ناشیانه است. حتماً شما هم ضربالمثل پارسی «با یک دست که چند هندوانه برنمیدارند» شنیدید. یا حتی ضربالمثل «همهکاره و هیچکاره»این گزاره، بهخوبی بیان میکند که بهتر است در یک حرفه، متخصص بود تا اینکه در چند حرفه وارد شد و هرکدام را نصفه نیمه انجام داد.
اما شاید شما بهعنوان نویسندۀ متن، از چنان مهارتی در نوشتار و تشخیص و انتخاب واژگان بهرهمند باشید که هم بتوانید بهراحتی برند شرکت را به مخاطب معرفی نمایید و در واقع پلی ارتباطی بین شرکتتان و مخاطب باشید و هم بهزیبایی بهنفع مشتری قلم بزنید و او را همراه سازمان نگهدارید که در طول مدتزمان ارتباط با سازمان و گرفتن خدمات، سردرگم، دلسرد یا دلزده نشود. درست است که جهان کلمات بسیار گسترده و بیانتها است و شیوههای زبانی، روشهای انتقال مفهوم، دایرۀ کلمات و… تنوع بسیاری دارند اما باید این قدرت را در خودتان بیابید که آیا آنچنان برای هدایت کشتی واژگان در دریای مواج درک و فهم مخاطب، مهارت دارید که او را بهراحتی به ساحل امنیت و آرامش برسانید؟
رویترز در بخش جذب کپیرایترها و نویسندگان خبری جملهای نوشته که بیمناسبت به متن ما نیست؛ «اگر گزارشگرید، گزارشگر بمانید؛ اگر خبرنگارید، خبرنگار بمانید و اگر کپیکار هستید در همین جایگاه بمانید اما سعی کنید یکِ خودتان باشید نه شمارۀ ده منفی در هرکدام از این شغلها و آنهم تکهتکه».
شاید بتوان گفت که رویترز با این جمله، تیر نهایی را شلیککرده است؛ تمرکز همزمان بر دو حرفۀ عمیق کپیرایتر و یوایکس رایتر باوجود تمام قابلیتهای شما، اشتباه بزرگی است.
سه رکن اساسی در تجربهنویسی
تجربهنویسی بر کمگوی و گزیدهگوی استوار است. سه رکن اساسی در طراحی متن تجربه کاربر صراحت و سادگی و کاربردیبودن است.
میتوان سبک قلم یوایکس رایتر را اینگونه برشمرد
یوایکس رایتر با چه کسانی همکار است؟
همانطور که در مطلب پیشین و به نقل از سایت Boldist گفته شد. یکی از وجه تمایزهای یوایکس رایتر و کپیرایتر Teamwork بودن کار یوایکسرایتر است برعکس کپیرایتر که بهتنهایی میتواند کار کند. برهمین اساس، پرسشی که پیش میآید این است: «یوایکس رایترها با چه کسانی همکاری میکنند؟ بهعبارت بهتر اعضای تیمی که یوایکس رایتر در آن فعالیت دارد چه مهارتهایی دارند؟
-
طراح UI
-
طراح UX
-
برنامهنویسان
-
مدیران محصول
سبک قلم UXWriter
درست است که یوایکس رایتر برای نوشتن باید سه رکن اساسی را در نظر داشته باشد اما سبک قلم برای این افراد هم بسیار مهم است. در واقع هر شخصی که نویسندگی میداند و سه رکن اساسی را رعایت میکند یوایکس رایتر نیست تا زمانی که سبک قلم خویش را به موارد زیر نزدیک کند یا از آنها برای لحنبخشی و همراه کردن مخاطب با خود، بهره ببرد.
فرایند یو ایکس رایتینگ در ۶ مرحله
چنانچه دوست دارید بهعنوان یک یوایکس رایتر فعالیت کنید و تجربۀ کاربری خوبی داشته باشید باید بتوانید 6 مرحلۀ زیر را بهدرستی اجرایی کنید:
۱. درک کاربر و محصول
خودتان را بهجای مخاطب فرض کنید و مدام پرسش داشتهباشید پرسشهایی در جهت شناخت بهتر مخاطب، انگیزهها و نیازهایش بهعنوان مثال: کاربران چه کسانیاند؟ آنها با چه مشکلاتی روبهرو هستند؟ چرا و چگونه این مشکل برایشان ایجادشده است؟چگونه محصول میتواند مشکل کاربر را حل کند؟ درعینحال، شما باید زمینه کسبوکار را در نظر بگیرید. پیامدهای تجاری پروژه چیست؟ هدف تجاری از محصول چیست؟
۲. در نظرگرفتن هدف تولید محصول
هر محصولی به دنبال یک تقاضا یا براساس ایجاد مشکل، ساخته یا بهروزرسانی میشود؛ بهعنوان مثال در جنگ جهانی وقتی خطر ارسال نامه بسیار بالا بود تلگراف رخنمایی کرد. یا زمانی که شما هنگام کار با گوشی با مشکل مواجه میشوید باید شخصی بهعنوان پشتیبان حضور داشته باشد تا مشکلتان را برطرف کند بدینترتیب واحد پشتیبانی برای بسیاری از خدمات، معنا یافت.
3. تحقیق
قبل از اینکه تجربهنویسی را آغاز کنید باید تحقیقات اولیه زیادی انجام دهید. کاربر یا پرسونای خود را بشناسید، رقیبهایتان را تحلیل نمایید و نسبت به روند تهیه، تولید و ارائه محصول آگاه شوید. این کار به شما کمک میکند یک نقشه ذهنی برای کاربر تعریف کنید تا همراه و هم پای شما حرکت کند.
۴. داشتن ذهن خلاق و ایدهپردازی
برای آنکه بتوانید در جایگاه یوایکس رایتر محتوای جذاب برای مخاطب داشته باشید بهترین راه این است که مسیر را از ابتدا تا انتها در ذهنتان پیریزی کنید و یک لحظه خود را مجسم کنید که اگر این نقشه پیش روی خودتان بود بهراحتی از آن رد میشدید و سردرگم نبودید؟ اگر توانسید خودتان را مجاب کنید که تمام مسیر لذت میبرید و هیچ نکتۀ مبهمی وجودندارد میتوانید خوشحال باشید که خلاقیت را با تجربه پیوند زدهاید.
بهعنوان مثال، هتلی در ایالت نیوهمشایر، مدام مشتریان را از دست میداد و حتی با راهاندازی سایت برای رزرو اتاقها متوجه شد که باوجود تبلیغات بسیار و طراحی سایت زیبا هیچ اقبالی در جذب میهمان نداشته است. سرانجام مدیر هتل بهکمک یک تیم دیجیتال مارکتینگ متوجه مشکل کار شد. ایراد آنجا بود که در بخش رزرو هتل عبارت «یک اتاق رزرو کنید» از نظر مشتری بسیار زننده و لحن دستوری داشت درحالیکه وقتی همین عبارت به گزارۀ «مشاهدۀ اتاقهای خالی» تغییر کرد تعداد رزرو اتاقها بهحدی غیرمنتظره، افزایش یافت.
۵. واکاوی خود
برای آنکه بتوانید در تهیۀ محتوای UX موفق عمل کنید باید مدام خودتان و قلمتان را زیر ذرهبین بگذارید. محتوا را از لحاظ شفاف، مختصر و کاربردی بودن که از ارکان UX Writing است بررسی کنید و خودتان را از این جهت بسنجید که چهقدر هنوز قدرت خلاقه و انگیزههای کاری در درونتان وجود دارد و ناخودآگاه روی قلمتان اثر میگذارد.
بهعنوان مثال، غلطهای نگارشی و خطاهای دستوری را حذف کنید، از نوشتن متنهای مبهم و چندپهلو پرهیز کنید. کلمات هشداردهنده و دارای بار منفی را با کلمات مناسب جایگزین کنید و در نهایت تا میتوانید سعی کنید به ذهنتان پروبال دهید که محتوا را به سبکی خلاقانه به مشتری منتقل کند.
۶. اجرا و بررسی نمونه اولیه
پیش از آنکه محتوای تهیهشده را پیش روی مشتری قراردهید سعی کنید طرح خود را بهصورت آزمایشی اجرا و نتایج آن را بررسی نمایید. نوشتن UX یک مکالمه واضح و بامعنی بین کاربر و محصول ایجاد میکند. کاربران حق دارند آگاه شوند که یک محصول چه کاری برای آنها انجام میدهد؟ اینکار چگونه صورت میگیرد؟ محصول باید آنها را با یک متن واضح، مختصر و دلپذیر همراه سازد.
سخن پایانی
یوایکس رایتینگ پیش از آنکه یک شغل باشد مهارت است و قبل از آنکه مهارت باشد علاقه و استعداد در کشف استعداد خود و نویسندگی است.
یوایکس رایتر همچون ناخدای زبردستی است که قلم حکم کشتی را برای او دارد و دریای مواج هم رقیبان او و مخاطبان نیز مسافران این کشتی. پس هرچهقدر که ناخدا ماهرتر و آگاهتر کشتی را در دریا براند بهراحتی میتواند رقبا را کنار بزند و مسافران با خوشحالی و آرامش بیشتر سفر را به پایان میرسانند و برای سفرهای بعدی و بعدی به او و مهارتش ایمان میآورند و اعتماد میکنند.
پس این مسیر را در نظر بگیرید.