واتساپ بیزینس (واتساپ تجاری) چیست و چه تفاوتی با واتساپ دارد؟

اوغر
اشتراک‌گذاری در:
واتساپ تجاری

واتساپ (Whatsapp) یک سرویس پیام رسان فوری و VoIP رایگان و چند پلتفرمی است که به کاربران امکان ارسال پیام متنی، صوتی و تصویری را می‌دهد و امکان تماس صوتی و تصویری در کنار به اشتراک گذاشتن تصاویر، اسناد و موقعیت را برای کاربران فراهم می‌کند. اپلیکیشن واتساپ در موبایل و کامپیوتر قابل نصب است و از طریق وبسایت نیز قابلیت دسترسی دارد. این سرویس در سال 2009 توسط Whatsapp Inc. واقع در ایالت کالیفرنیا توسعه داده شد و در سال 2014 توسط فیس‌بوک به قیمت 19.3 میلیارد دلار خریداری شد. واتساپ تجاری در سال 2018 عرضه شد.

واتساپ در سال 2015 به محبوب‌ترین پیام رسان در سطح دنیا تبدیل شد و در فوریه 2020 کاربران آن به بیش از 2 میلیارد نفر رسید.

در حالی که واتساپ برای استفاده روزمره افراد بسیار کاربردی است، شرکت متا نسخه‌ای رایگان از این اپلیکیشن را برای کسب و کارها ارائه کرده است تا آن‌ها بتوانند با مخاطبین خود به صورت موثر و ساختارمند ارتباط برقرار کنند.

تفاوت واتساپ و واتساپ تجاری

در صورتی که شما صاحب یک کسب و کار هستید و نیاز است تا با مشتریان یا افراد مربوطه در صنعت کاری خود به صورت مستمر در ارتباط باشید، احتمالا واتساپ تجاری بیشتر از واتساپ معمولی برای شما کارایی داشته باشد. در این‌جا به تفاوت‌هایی که واتساپ تجاری با واتساپ معمولی دارد اشاره می‌کنیم.

لوگوی متفاوت واتساپ تجاری

اولین تفاوتی که به آن اشاره می‌کنیم، تفاوت لوگوی این دو است. لوگوی واتساپ با واتساپ تجاری، نمای کلی یکسانی دارند، تنها تفاوت آن‌ها در نمادی است که داخل لوگو به نمایش آمده است. در دایره Dialog Box سبز رنگ واتساپ، یک گوشی تلفن به رنگ سفید قرار دارد ولی در واتساپ تجاری، این علامت، جای خود را به حرف B داده است.

لوگوی واتساپ تجاری

امکان ساخت حساب با تلفن ثابت

در واتساپ تجاری، بر خلاف واتساپ عادی، امکان ساخت حساب کاربری با تلفن ثابت نیز وجود دارد. شما می‌توانید حساب کاربری را روی تلفن ثابت محل کار خود ثبت کنید و دیگر دغدغه‌های مرتبط با سیم‌کارت را نداشته باشید.

اطلاع دادن ماهیت چت

وقتی از طریق واتساپ تجاری به مخاطبی پیام دهید، متنی در صفحه چت به او نمایش داده می‌شود که از طریق آن کاربر متوجه می‌شود که پیام از طریق واتساپ تجاری ارسال شده است.

مشخصات کسب و کار

در واتساپ تجاری امکان درج اطلاعاتی در مورد کسب و کار خود را دارید. در حالی که در واتساپ معمولی تنها امکان تعیین عکس پروفایل، نام کاربری، بیوگرافی و شماره تماس وجود دارد، در واتساپ تجاری مواردی از قبیل آدرس وبسایت، آدرس فیزیکی (Location) کسب و کار، ایمیل، ساعت‌های فعالیت و همچنین دسته‌بندی کسب و کار را می‌توانید به پروفایل خود اضافه کنید.

پروفایل در واتساپ تجاری

قابلیت Quick Reply

در واتساپ تجاری برای مواقعی که سوالات پرتکراری در مورد کسب و کار شما وجود دارد، برای تسهیل در روند پاسخگویی، امکان تعیین پاسخ‌های از پیش تعریف شده را دارید تا در صورتی که با آن دسته از سوالات مواجه شدید، به سادگی پاسخ مورد نظر خود را برای مخاطب ارسال کنید.

امکان ارسال پیام خودکار

یکی دیگر از قابلیت‌های واتساپ تجاری، ارسال پیام به صورت خودکار است. شما می‌توانید یک پیام خوش‌آمدگویی برای مخاطبین کسب و کار خود آماده کنید تا به محض ارسال پیام برای اولین بار از سوی مخاطب، برای او یک پیام خوش‌آمدگویی با مضمون مد نظر شما ارسال شود.

برچسب گذاری و دسته بندی مخاطبان

با این قابلیت واتساپ می‌توانید مشتریان یا چت‌ها را برچسب گذاری کنید و آن‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم کنید. با انجام این کار، در صورتی که بخواهید به دنبال مخاطب خاصی بگردید، با توجه به برچسبی که تعریف کرده‌اید، راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

لیبل یا برچسب در واتساپ تجاری

قابلیت به کوتاه‌سازی لینک

این ویژگی اگرچه مختص واتساپ بیزنس نیست و در واتساپ معمولی هم قابلیت کوتاه‌سازی لینک وجود دارد، اما در واتساپ تجاری، به صورت خودکار انجام می‌شود. این قابلیت برای وبسایت‌های ایرانی بسیار کاربردی‌تر است. در صورتی که در قسمتی از آدرس صفحه مورد نظر شما در وبسایت، کلمه فارسی به کار رفته باشد، در هنگام کپی لینک مشاهده خواهید کرد که لینک مورد نظر به کاراکترهای درهم و لینکی بسیار طولانی تبدیل خواهد شد.

امکان دریافت گزارش آماری

در این قسمت می‌توانید آمارهایی مرتبط با تعداد پیام‌های ارسال شده، تعداد پیام‌هایی که به دست مخاطب رسیده، تعداد پیام‌های خوانده شده توسط مخاطب و تعداد پیام‌هایی که شما از مخاطبان خود دریافت کرده‌اید را به دست آورید.

آمار در واتساپ تجاری

فیلترهای جستجو

قابلیت جستجو در واتساپ تجاری، مقداری نسبت به واتساپ معمولی، پیشرفته‌تر است. در واتساپ تجاری می‌توانید نتایج جستجوی خود را با استفاده از فیلترهای متفاوت، محدودتر کنید تا مورد جستجوی خود را آسان‌تر پیدا کنید.

ارسال پیام انبوه

در صورتی که نیاز به اطلاع‌رسانی به تعداد زیادی از مخاطبین خود دارید، می‌توانید با استفاده از قابلیت Broadcasts این کار را انجام دهید. با استفاده از Broadcasts امکان ارسال پیام واحد به مخاطبین تا 256 نفر را خواهید داشت.

امکان اتصال واتساپ تجاری به سایر شبکه‌های اجتماعی

شرکت متا، مالک سه شبکه اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ است. اگر شما اشتراک واتساپ تجاری را داشته باشید، می‌توانید حساب کاربری خود را به اینستاگرام و فیس‌بوک متصل کنید تا لینک اکانت واتساپ شما در این دو پلتفرم نیز نمایش داده شود.

ساخت کاتالوگ محصول

اگر در کسب و کار خود، محصولات یا خدمات مختلفی ارائه می‌دهید، واتساپ تجاری این امکان را می‌دهد تا برای محصولات خود، کاتالوگی شامل قیمت، توضیحات، لینک و کد محصول بسازید. هر کاتالوگ می‌تواند تا 500 محصول را شامل شود. پس از ساخت کاتالوگ، می‌توانید آن را مستقیما به مخاطبین خود ارسال کنید یا لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. سپس مشتریان می‌توانند سبد خرید خود را از این کاتالوگ انتخاب کنند و موارد انتخابی را در یک پیام واحد به شما ارسال کنند.
به روز رسانی پیوسته کاتالوگ باعث می‌شود که علاقه به کسب و کار شما از بین نرود و حفظ مشتری آسان‌تر شود.

کاتالوگ در واتساپ تجاری

نحوه نصب و راه‌اندازی واتساپ تجاری

در صورتی که موارد گفته شده برای کسب و کار شما کاربرد دارد، اکنون ممکن است بخواهید از واتساپ تجاری استفاده کنید. در وبسایت واتساپ مراحل انجام این کار به زبان فارسی نوشته شده است. می‌توانید از اینجا مراحل را دنبال کنید و حساب کاربری خود را انتقال دهید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *