سدّ دفاعی در برابر هک‌شدن (7 گام)

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
جلوگیری از هک‌شدن
جلوگیری از هک‌شدن

فهرست مطالب

هک‌شدن، تجربه‌ای دردناک است که علاوه بر از بین‌رفتن اطلاعات بسیار مهم، در بیش‌تر مواقع، خسارت‌های مالی زیادی نیز به ما تحمیل می‌کند.

تقریباً اکثر کاربرانی که یک‌بار سیستم یا گوشی تلفن‌شان هک شده به این فکر می‌افتند که چگونه می‌شود از هک‌شدن دوباره جلوگیری کرد؟ و بعضی از افراد نیز درصدند تا یادبگیرند چطور راه نفوذ هکرها به سیستم و گوشی خود را ببندند و مانع از هک سیستم‌شان شوند؟

همراه این مقاله باشید تا 7 راهکار برای کوتاه‌کردن دست هکرها و سیستم به نفوذتان را بیاموزید.

گام اول: استفاده از سیستم‌های پرداخت مبتنی بر موبایل

برای جلوگیری از هک‌شدن یکی از راه‌های آسان که به ایمنی بیش‌تر شما کمک می‌کند استفاده از سیستم‌های پرداخت مبتنی بر موبایل به جای کارت‌های اعتباری است. Apple Pay و Google Pay یا هر سامانۀ پرداخت امن که در کشور شما پشتیبانی می‌شود امنیت بیشتری نسبت به کارت‌های فیزیکی دارند. ویژگی این نوع سیستم‌های پرداختی آن است که حتی در فروشگاه‌های آنلاین و خریدهای اینترنتی نیز به‌راحتی قابل استفاده‌اند.

علاوه بر این، شما می‌توانید از دستگاه موبایل خود با یک امضای بیومتریک یا یک رمز عبور قوی محافظت کنید و دستگاه را همیشه همراه خود داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: 6 روش پرداخت کاملا پنهان و امن

استفاده از سیستم‌های پرداخت مبتنی بر موبایل

گام دوم: مدیریت Password یا استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف

بسیاری از کاربران هنگام انجام عملیات‌های بانکی یا هر کاری در بستر اینترنت که نیاز به واردکردن Pasword-رمز دارد از یک رمز ثابت استفاده می‌کنند؛ اما برای آن‌که در برابر هک‌شدن مصون بمانید باید این روش را کنار بگذارید. استفاده از یک رمز عبور- که هربار در هر فعالیت اینترنتی شما تکرار می‌شود- به‌شدت شما را در برابر حملات هکری، آسیب‌پذیر می‌سازد.

راهکار: از رمزهای یک‌بار مصرف استفاده کنید و یا رمزهای طولانی ترکیبی از عدد و حروف که تشخیص و حدس‌زدن آن‌ها، کاری دشوار است.

مدیریت Password یا استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف

گام سوم: استفاده از احراز هویت چندعاملی

سیستم‌هایی که فقط یک عامل حفاظتی دارند به‌شدت دربرابر هک‌شدن، آسیب‌پذیرند برای آن‌‍که مجرمان سایبری نتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و به‌راحتی شما را هک کنند سعی کنید به احراز هویت چندعاملی روی بیاورید. یعنی استفاده از چند سدّ دفاعی: به‌عنوان مثال: رمزی که به راحتی قابل تشخیص نیست؛ استفاده از نرم‌افزارهای محافظتی و در نهایت کلیدهای امنیتی قوی مثل اثر انگشت یا تشخیص چهره.

یکی از مزایای ویژۀ احراز هویت چندعاملی این است که اگر هکر بتواند از سدّ دفاعی اول و دوم یعنی تشخیص رمزعبور شما و یا ازکارانداختن نرم‌افزار امنیتی، عبور کند قطعاً در برابر سدّ دفاعی سوم که تشخیص چهره یا اثر انگشت است متوقف خواهد شد مگر این‌که شما را در کنار خود داشته باشد.

استفاده از احراز هویت چندعاملی

گام چهارم: مراقب باشید به دام فیشینگ نیفتید

فیشینگ تلاشی برای سرقت اطلاعات یا پول است که اغلب با استفاده از لینک‌ها در ایمیل، پیامک، تبلیغات آنلاین یا در یک وب‌سایت جعلی انجام می‌شود.

رمز نجات از فیشینگ، آگاهی و توجه است. اگر مرورگر شما در مورد “یک پیام بالقوه خطرناک”، “محتوای ناامن” یا یک “وب‌سایت مخرب” به شما هشدار می‌دهد به آن توجه کنید.

از کلیک روی لینک‌ها، واردکردن داده‌ها یا دانلود پیوست‌ها از منابع ناشناخته یا غیرقابل اعتماد خودداری کنید تا جلوی هک‌‌شدن خود را بگیرید.

ببینید: چگونه لینک های مشکوک را قبل از کلیک امتحان کنید

پیشنهاد مطالعه: تاکتیک فونت صفر (Zero-Font) در کلاهبرداری‌های فیشینگ چیست؟

مراقبت از به دام افتادن در فیشینگ

گام پنجم: نصب یک نرم‌افزار امنیتی

استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی می‌تواند به امنیت بیش‌تر شما و محافظت در برابر آسیب‌های احتمالی از سوی هکرها، کمک فراوانی کند. یک مجموعۀ امنیتی قوی با بدافزارها، Wormها و جاسوس‌افزارها مبارزه می‌کند و حتی برخی از حفاظت‌های فیشینگ را فراهم می‌سازد.

استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی

پیشنهاد مطالعه: چگونه هکرها 900 گیگابایت داده Ubisoft را در معرض سرقت قرار دادند

گام ششم: استفاده از راهنمایی و کمک کارشناسان امنیتی

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید: “علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد”. خب شما نیز برای مصون ماندن سیستم یا گوشی تلفن‌تان از دستبرد مجرمان سایبری، پیش از آن‌که به این مشکل دچار شوید کاری انجام دهید. یکی دیگر از راه‌کارهای حفاظت در برابر هک‌شدن، استفاده از کمک و راهنمایی کارشناسان امنیتی و مواردی است که آن‌ها به شما می‌گویند. علاوه بر این ورود به سایت‌های معتبر که افراد هک‌شده، نوع هک‌شدن و یا تجارب خود را نوشته‌اند و این‌که پس از حملۀ هکری چه مسیری را پیمودند به شما کمک می‌کند تا امن‌تر و با آگاهی بیش‌تر، قدم بردارید.

استفاده از راهنمایی و کمک کارشناسان امنیتی

گام هفتم: خودداری از فعالیت بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی

حضور بیش‌ازحد در شبکه‌های اجتماعی و پست یا مطلب‌گذاشتن لحظه‌به‌لحظه یکی از مواردی است که شما را در برابر هک‌شدن آسیب‌پذیر می‌کند.

به گواهی تعداد زیادی از افرادی که هک‌شده‌اند و آسیب‌های ناشی از این اقدام را تجربه کرده‌اند حضور بیش‌از حد در شبکه‌های اجتماعی، یک عامل مهم و اساسی بوده است؛ چرا که این مورد، آنان را به اهدافی آسان و در دسترس برای تبلیغ‌کنندگان، کلاهبرداران، اسپمرها، فالوئرهای مزاحم و هر فرد نامطلوب دیگری در فضای اینترنت تبدیل ساخته است.

خودداری از فعالیت بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی

پیشنهاد مطالعه: چگونه پروفایل‌های جعلی شبکه‌های اجتماعی را تشخیص دهیم

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *