نبرد بزرگ FTC ایالات متحده با آمازون

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
انحصار آمازون در بازار آنلاین

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) قصد دارد اواخر این ماه علیه غول تجارت الکترونیک آمازون شکایت کند. هفته گذشته گزارشی اعلام کرد که این شرکت امتیازی برای حل و فصل دعاوی ضد انحصار که در آن متهم به استفاده از سلطه خود علیه رقابت شده است، ارائه نکرده است. در اینجا توضیحی در مورد این پرونده آورده شده است.

ماجرا از چه قرار است؟

FTC در حال بررسی و مصاحبه با مشاغل کوچکی است که محصولات‌شان را در Amazon.com می‌فروشند تا مشخص کند آیا غول تجارت الکترونیک از قدرت بازار خود برای آسیب رساندن به رقابت استفاده می‌کند یا خیر. در گزارشی آمده است که از آن تجار در مورد درصد درآمدی که از آمازون در مقابل سایر بازارهای آنلاین مانند Walmart و EBay به دست می‌آورند، سؤال شده است.

تحقیق و رسیدگی چه زمانی آغاز شد؟

این تحقیقات در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، زمانی که دولت تصمیم گرفت از آمازون، گوگل، متا پلتفرم‌ها و اپل به اتهام نقض قوانین ضد انحصار تحقیق کند، آغاز شد و مساله این بود که کدام مشاغل آمازون ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

نقش لینا خان، رئیس FTC

در سال 2017، لینا خان، رئیس FTC، مقاله‌ای در مجله حقوق Yale نوشت که در آن ادعا کرد که ساختار و اقدامات آمازون نگرانی‌های ضد رقابتی ایجاد می‌کند. او استدلال کرد که کاربرد مدرن قوانین ضد انحصار ظاهراً به غول‌های فناوری اجازه می‌دهد از نظارت ضد انحصار فرار کنند.
آمازون در میان اتهامات دیگر به دلیل اینکه محصولات خود را بر فروشندگان در پلتفرم خود ترجیح می‌دهد مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت این اتهامات را رد کرده است.

آنچه برای آمازون ایجاد خطر کرده است

سرپیچی کردن از قوانین انحصار ادعا شده علیه آمازون می‌تواند منجر به فروپاشی تجارت تریلیون دلاری این شرکت شود. آمازون در سال 2021 فشار آورد که لینا خان از تحقیقات ضدانحصار خود برکنار شود. این شرکت همچنین تمامی اتهامات علیه خود را رد کرده است.
این اقدام همچنین می‌تواند رگولاتورها را در بازارها و مناطق دیگر به بررسی نقض ادعایی ضد تراست(ضد انحصار) توسط آمازون وادار کند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *