این اصطلاح، کوتاهشدۀ عبارت Network Operations Center به معنای مرکز عملیات شبکه است. یک مکان متمرکز که در آن تکنسینهای IT بر انواع مختلف شبکهها نظارت میکنند و مدیریت از راه دور (RMM) را برعهده دارند.
تیمهای NOC اغلب در حوزۀ خدمات IT فعالیت دارند و به ارائه خدمات برای بسیاری از MSP ها مشغولند. یک سازمان یا شرکت بهکمک یک نیروی NOC حتی بهصورت برونسپاریشده، میتواند نظارت، پایش و مدیریت از راه دور سیستمها و شبکههای خود را بهراحتی عملی سازد.
وظایف نیروی NOC چیست؟
مراکز عملیات شبکه مراکز یا مکان های متمرکزی هستند که در آن مدیران IT به طور فعالانه زیرساخت شبکه را برای یک سازمان نظارت و نگهداری می کنند که این کار، همراه با تشخیص و حل مسائل شبکه برای به حداقلرساندن زمان افت کار و حفظ تداوم کسبوکار است.
این افراد میتوانند ارائه دهنده خدمات NOC در پوشش نیروی دورکار یا مأموریت برونسپاریشده باشند که در اینصورت، محل کار آنان، خانه یا هرجایی غیر از سازمان و شرکت شما تعریف میشود و آنان خدمات را از راه دور انجام میدهند و یا اینکه نیروهای فعال در حوزۀ NOC ، در محیط داخلی سازمان یا شرکت، به کار مشغولند و از نزدیک خدمات را ارائه میدهند.
یک NOC اجزای شبکه را زیر نظر دارد، از جمله:
- روترها
- تعویضها
- کارگزارها
- دیوارهای آتش
- ماشینهای مجازی
- پایگاههای داده
- نرمافزار
خدمات NOC چیست؟!
استفاده از NOC یک رویکرد فعال را برای مدیریت شبکه به ارمغان میآورد که میتواند به سادهکردن کارها و عملیاتهای حیاتی کسب وکار، از بهروزرسانیها و پیادهسازی نرمافزار گرفته تا عیبیابی و بازیابی فاجعه یا خسارت کمک کند.
خدمات NOC میتواند یک تغییردهندۀ بازی BCDR برای MSP ها باشد. در واقع این خدمات شامل مهارتها، منابع و همۀ آن چیزی است که ممکن است یک تیم مستقر در واحد IT از آن بیاطلاع باشند. بنابراین شرح وظایف و مهارتهای نیروی NOC به واحد IT نیز کمک میکند تا خدمات بیشتر و بهتری را به مشتریانشان ارائه کنند.
بهکمک مؤلفههایی چون بهرهوری، امنیت و نظارت بیشتر که از اصول کاری و خدماتی NOCهاست، میتوان روی وظایف مهمتر مرتبط با کسبوکار MSP ها برای رسیدن به تعالی و رشد بیشتر، تمرکز کرد.
چرا باید استخدام یک NOC اقدام کرد؟
تیمهای NOC مراقب نقاط پایانی هستند یعنی همانجایی که ممکن است آسیبپذیرترین بخش برای نفوذ باشد. این افراد کارشان نظارت و مدیریت سیستم است. آنها همچنین برای اطمینان از رخندادن خرابی سیستم اقدامهای پیشگیرانه انجام میدهند.
تیم های NOC همچنین در اقدامهای امنیتی سطح بالا و تلاشهای تداوم کسبوکار و بازیابی فاجعه (BCDR)مشارکت دارند و بهروزرسانی مداوم را برای مشتریان MSP تضمین میکنند.
اگر بهدنبال برنامهریزی برای حمایت از مشتریان و رشد کسبوکار خود هستید یک نیرو یا واحد NOC شریکی بسیار ارزشمند و پاسخی برای مشکل شماست.برای آشنایی بیشتر با نحوه کار NOC ها و اینکه چگونه میتوانند به شما و سازمانتان، خدمترسانی کنند ادامۀ مقاله را بخوانید.
NOCها، برای چه گروههایی کار میکنند؟!
سازمانهای بزرگتر یا MSP ها، اغلب نیاز به تخصص و حمایت تیمهای NOC دارند تا به آنها در مدیریت زیرساختهای پیچیده IT کمک کنند؛ با این حال، شرکتهای کوچک یا کسبوکارهای خصوصی نیز میتوانند در صورت کمبود نیروی کار از حضور و خدمات NOC ها بهرهمند شوند.
مکان فیزیکی برای یک NOC معمولاً اتاقی از دستگاهها و ایستگاههای کاری مختلف است که کارکنان پشتیبانی میتوانند بهراحتی و با استفاده از نرمافزارها و ابزارهای خاصی که دید کلی را فراهم میکنند وضعیت یک شبکه را کنترل نمایند.
تفاوت NOC و Helpdesk
در نگاه اول ممکن است برخی از خود بپرسند آیا Helpdesk نیز میتواند همان وظایف NOC را انجام دهد؟ آیا نیروی Helpdesk قادر است نیازهای سازمان را برطرف کند آن هم بر اساس آنچه که یک نیروی NOC انجام میدهد؟ آیا میتوان بودجهای که صرف بهخدمت گرفتن نیروی NOC خواهد شد صرفهجویی کرد و از حضور Helpdesk ها برای انجام وظایف NOCها، بهره برد؟ در پاسخ به این دیدگاه یا پرسش باید گفت عملکرد یک Helpdesk بسیار با نیروی NOC متفاوت است.
در اصل باید گفت Helpdesk یک مرکز تماس است که برای پاسخگویی مستقیم به پرسشهای کاربران نهایی و مشتریانی طراحی شده است که در حال تجربه یک موضوع هستند.
برعکس، یک NOC مستقیماً با MSP ها در تعامل است نه با مشتریان.
بهعبارت بهتر، چنانچه کاربر نهایی مشکلی داشته باشد، با نیروی Helpdesk تماس میگیرد و اگر MSP مشکلی داشته باشدبه نیروی NOC زنگ میزند.
NOC های درون و برونسازمانی (برونسپاریشده)
دو دسته اصلی NOC ، نیروهای درونسازمانی و برونسازمانی است که به آنها برونسپاری شده نیز میگویند. خدمات برونسپاری شده NOC برای اکثر MSP ها بسیار قابل دسترستر است این درحالیاست که هزینههای ثابت نیروی کار و زیرساخت یک مرکز عملیات شبکه داخلی معمولاً بیش از آن است که بتوان در عین حفظ یک کسبوکار سودآور و در حال رشد، آن را مدیریت کرد؛ حتی اگر تیم NOC داخلی شما بسیار مجهز باشد و تعداد زیادی نیرو داشته باشد هنگام آمادهشدن برای کارهای تعمیر و نگهداری روزمره، پاسخگویی به کوچکترین تا بزرگترین تقاضاها، دشوار خواهد بود.
همکاری با یک نیروی NOC شخص ثالث میتواند به شما کمک کند تا با انجام بیشتر کارهای فنی لازم برای ارائه خدمات IT درجه یک به مشتریان خود، کسبوکار MSP خود را مدیریت و مقیاسدهی کنید.
برونسپاری مرکز عملیات شبکه مزایای بسیاری دارد، مانند:
- کمک به سادهکردن جریان کاری تیم با حل سریع تر مسائل و مدیریت بیشتر نقاط پایانی؛
- خدمترسانی بهتر به MSPها، با استفاده از ابزارها و منابع موجود؛
- کمک به تیم داخلی تا روی مسائل مهمتر و دارای اولویت و همچنین خدمات مشتری تمرکز کنند.
- تسهیل رشد پایدار برای کسب وکار MSP بدون نیاز به ریسک استخدام و آموزش کل کارکنان داخلی.
- به حداقلرساندن زمان با رسیدگی سریع به مسائل امنیتی یا نگهداری.
- کاهش شکافهای مهارتی و کاری مربوط به کمبود نیروی انسانی یا فقدان آموزش.
- یکپارچهسازی یک NOC برونسپاریشده با ابزارهای فعلی نظارت و مدیریت از راه دور (RMM) میتواند به شما کمک کند تا خدمات باکیفیتی را بدون صرف هزینه بیشتر برای توسعه داخلی فراهم کنید.
- در کل حضور این نیروهای متخصص آن هم بهصورت دورکار یا نیروی برونسازمان، نه تنها یک مزیت خالص است بلکه در بسیاری از موارد تنها گزینۀ واقع بینانه برای MSP ها برای استفاده از NOC است.
برخی از چالشهای بالقوه با یک NOC برونسپاریشده
اگرچه استخدام نیروی NOC برونسپاریشده، مزایای بسیاری دارد و MSPها با خدمتگرفتن از این افراد میتوانند به کارایی بیشتر و بهتری برای سازمان خود دست یابند اما باید دانست که این امر، یعنی استخدام نیروهای NOC برونسازمانی، با چالشهایی نیز همراه است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
- زمانبر بودن این کار یعنی پیدا کردن پشتیبانی مناسب NOC برای رفع نیازهای مشتریان نیاز به صرف انرژی و زمان دارد.
- ریسک اعتمادپذیری و یا اطمینانبخش بودن نیروی NOC برای انجام وظایف
- نگرانی در خصوص مجهز بودن نیروی NOC به ابزارها و منابع مناسب
- همترازی با SLA هایی که با مشتریان خود ایجاد کرده اید. شما باید مطمئن شوید که NOC میتواند همان الزامات را در SLA های شما برآورده کند تا مشکلی بین شما و مشتریانتان ایجاد نشود.
- عدم مشاهده عملکرد شریک NOC شما یک NOC خوب باید در مورد عملکرد خود شفاف باشد و در زمانی که عملکرد برابر نیست دادهها، بینشها و راهکارهایی را ارائه دهد.
- نگرانیهای امنیتی مربوط به دادههای موجود در سیستمهایی است که توسط شما یا مشتریانتان کنترل نمیشوند.
بااینحال، تا زمانی که NOC دید کاملی از ابزارها و مکانیزمهای مورد استفاده برای مدیریت ریسکهای امنیتی در اختیار شما قرار دهد میتوان به راحتی از این کار جلوگیری کرد.
حضور NOC بهنفع یا بهضرر سیستم؟!
باتوجهبه تمام مطالبی که در بالا آمد و حتی پس از بیان چالشهای استخدام نیروی NOC چه بهصورت برونسپاریشده و چه در قالب نیروی حاضر در سازمان یا همان نیروی درونسازمانی باید گفت حضور این نیروها صدالبته بهتر از نبود آنهاست.
با وجود یک متخصص NOC مناسب و یک برنامۀ قوی میتوان از چالشها جلوگیری کرد.
حضور نیروهای NOC چه در قالب متخصص درونسازمان و چه بهصورت نیروی برونسپاریشده